Golf som ruser seg selv på tomgang :-)

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 518
Status: Offline

Golf som ruser seg selv på tomgang :-)

Post by Fred »

Vet oppstart av 2'er golfen vår så ..tja.. igrunn gjør det motsatte av å ruse seg når jeg tenker meg om.. .Turtallet holder på å gå helt ned så motoren dør, men så raser den opp igjen til ca 1000rpm. slik står den og hopper og hopper. når den først roer seg ligger den greit på ca 8-900rpm (etter det jeg husker). Men det tar gjerne litt lang tid.

trodde det var et vinter problem, men er sånn enda.

noen som har noen forslag hva jeg kan se på? haster om det har noe å si. skal gjerne få ordna det før jeg kjører til kristansand på fredag
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
JonA
500 RPM
500 RPM

Post by JonA »

Hva slags motor er det i golfen din da? Og hvor gammel er den?
X-93 LE. medlem #610
2010 20th AE Crystal White Pearlescent
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 623

Post by siemens »

Kan ikke dette være tett luftfilter :?:
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
Techtor
2000 RPM
2000 RPM

Post by Techtor »

hmm...hadde dette problemet på Golfen min også, fikk aldri fikset det men hos meg var jeg ganske sikker på at det var luftflenspakningen som var morken og trakk falsk luft. Prøv å spray litt start-gass og se om det hjelper. Kan jo også prøve litt forgasserrens hvis det er dette på den..
Medlemnr. 619      
`93 Sort Miata 
Fred
7200 RPM
7200 RPM

Post by Fred »

89 mod 1.8 90hk med forgasser.

tenkte å kjøpe luftfilter og plugger imorra. vet ikke når det er gjort sist uansett. kan jo sjekke for falskluft og forgasser rens
JonA
500 RPM
500 RPM

Post by JonA »

Da heter motoren din sikkert GU da? Med en 2E2 forgasser. Mest sansynligvis noe av det jeg har skrevet under din bil sliter med.

Vanlige feil på i forbindelse med forgasser/bensinstyring på disse er:

Vokstermostat: Sørger for "hurtigtomgang" etter kaldstart, symptomer på defekt er "tomgang" på 2000-4000 rpm med varm motor. Her kan det også være sirkulasjonsproblemer pga. en tett vannkanal mellom innsug og topplokk og ikke defekt del som gjør at den ikke virker.

Pulldowndåse: Sørger for at chokespjeldet ikke lukkes helt ved kald motor slik at motoren kveles. Med defekt membran i denne vil chokeelementet lukke spjeldet nesten helt, og motoren går veldig fett (og muligens stoppe) til den er så varm at chokeelementet har vridd chokespjeldet mot åpen stilling. Motoren får veldig "snekke-aktig" gange etter kaldstart og det ryker gjerne svart av eksosen.

Chokeelement: Sørger for å lukke chokespjeldet når motoren startes kald, og gradvis "vri" det mot helt åpent når motoren blir varmere. Når dette er defekt vil ikke chokespjeldet lukke seg ved kald motor, og kaldstart blir problematisk. Hvis motoren i det hele tatt starter vil den være veldig ømfintlig for belastningsendringer, og typisk stoppe bare du begynner å slippe ut clutchen. Defekt chokeelement kan også føre til at chokespjeldet legger seg "på" ved varm motor med påfølgende feit blanding.

Trepunktsdåse: Styrer tomgangsturtall ved å påvirke en arm forbundet med gasspjeldet. Denne er vakumstyrt via to elektrisk styrte ventiler som sitter montert på forgasseren. Kan forårsake alle mulige rare feil med varm motor (høy tomgang, lav tomgang, motor som plutselig ruser seg opp, og jagende tomgang) Like vanlig som defekt del er ledningsbrudd og kortslutninger på ledningene til styreventilene med påfølgende brudd på sikringer. Kan også være vakumslanger i forb. med denne trepunktsdåsen som er utette/har falt av.

Forgasserfot: Gummidel som sitter mellom innsugsmanifold og forgasser. Denne revner med tid og stunder, og sørger for masse falsk luft. Motoren går magert. Lett å se med en lommelykt samtidig som du dytter litt på forgasser/luftfilterboks.

Vakumslange til bremsekraftforsterker: Sørger for vakum til bremsekraftforsterker, når denne ryker går motor magert, og gjerne ikke i det hele tatt på sylinder 4 der uttaket til slangen er.

Det er de mest vanlige feilene på denne forgasseren som også brukes på mange av de andre 75 og 90 hk VAG motorene fra cirka 1984-88.

Det som er dumt er at feilene ofte kommer i "par" som f.eks defekt pulldowndåse og chokeelement. Dyre forgassere å holde i orden når de begynner å dra på åra...

Håper dette hjelper deg litt på vei mot en frisk Golf! :D
X-93 LE. medlem #610
Fred
7200 RPM
7200 RPM

Post by Fred »

hehe.. jobber du på verksted eller bare har du hatt ett par stk golf gjennom tidene :-)

nesten for utfyllende svar :lol:

får se hva jeg rekker ikveld. må fikse eksos iløpet av kvelden og.
Fred
7200 RPM
7200 RPM

Post by Fred »

Det var Golf 19E-G - 1988(!) 1.8gx

og når jeg tenker meg om så har vel den innsprøytning!?! Men er usikker. jeg som snøvla litt tidligere.
JonA
500 RPM
500 RPM

Post by JonA »

Ja da stiller det seg litt anderledes... Hvis du har GX motor har du "miljøtilpasset" K-Jetronic.

Første jeg ville sjekket på denne er falsk luft rundt dyser, fått reparert dette ved å bytte O-ringer, og så få en som kan det til å justere motoren din.. Kan godt hende du klarer deg uten å skifte O-ringer på dysene også.

Det er noen slanger som skal klemmes igjen/trekkes av på forskjellige steder i forbindelse med motorjustering på disse motorene for å få høyere tomgang ved kald motor. Hvis ikke dette gjøres riktig vil du få symptomer som din bil har.. Ikke noe farlig å kjøre med, så du trenger ikke stresse før du skal på tur!

Har ligget og pustet bensindamp fra slitne 2E2 og 1B3 forgassere i litt for mange år fra jeg var lærling og til disse sluttet å besøke merkeverkstedene, så jeg ble ganske god på de til slutt. Er ikke veldig tolerant når det gjelder bensindamp lengre :D
X-93 LE. medlem #610
Post Reply