HJELP! Air/fuel maler

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

HJELP! Air/fuel maler

Post by Ole »

Holder på å montere af maler.. har 4 ledninger på sensoren.. hvilken ledning skal jeg koble meg på? ole
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: HJELP! Air/fuel maler

Post by Vidar »

Ole wrote:Holder på å montere af maler.. har 4 ledninger på sensoren.. hvilken ledning skal jeg koble meg på? ole
den ledningen signalet kommer..

Husker ikke fargene. Men de to hvite er jord/OV. så er det en med 12V og en der signalet kommer. er jo bare å måle seg frem... Signalet ligger vel mellom 0 og 2V hvis ikke jeg husker feil..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Bare måler jeg på kontakten som kommer fra ecu da? eller? er litt redd for å få 12 volt inn i maleren.. :) prøvde å finne et koblingsskjema i bøkene mine, men nei.
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Post by siemens »

Hei :) jeg prøver og henge med på hva dere gjør med bilene deres (for og få noen tips) 8) men hva er "af maler" skjønner nada jeg altså :P
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

siemens wrote:Hei :) jeg prøver og henge med på hva dere gjør med bilene deres (for og få noen tips) 8) men hva er "af maler" skjønner nada jeg altså :P
Air/Fuel måler.. Måler luft/bensinblandingen i eksosen
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Post by siemens »

å....for dere med komp og turbo dette da :?:
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Da var den montert.. men skulle jo tro den hadde parkinson! he he.. var ikke særlig stabil.. blir vel bredbånd en gang..
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Ole wrote:Da var den montert.. men skulle jo tro den hadde parkinson! he he.. var ikke særlig stabil.. blir vel bredbånd en gang..
Til meg ble den bedre da jeg bytta Lambdan..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

den ligger fint stabilt akkurat mellom stoich og rich under full gass.. Det er vel det viktigste? Men ved bare litt pådrag er det mer lysshow... Under bremsing på giret går den helt på lean og slår seg av.. Men det er vel logisk siden det da er fuelcut? Må man ikke ut med ca 100usd for en brukbar lambda? Da er det jo bare å strekke seg til Flyin Miata sine bredbåndskit til 300 usd.. I hvert fall hvis trykket skal opp... 8)
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Ole wrote:den ligger fint stabilt akkurat mellom stoich og rich under full gass.. Det er vel det viktigste? Men ved bare litt pådrag er det mer lysshow... Under bremsing på giret går den helt på lean og slår seg av.. Men det er vel logisk siden det da er fuelcut? Må man ikke ut med ca 100usd for en brukbar lambda? Da er det jo bare å strekke seg til Flyin Miata sine bredbåndskit til 300 usd.. I hvert fall hvis trykket skal opp... 8)
har en brukt 4wire Lambda liggende jeg (brukt 1 år) Har også wideband kit med sansynligvis ledningsbrudd liggende snart. Viser av og til feil verdier dvs maks 14,x ved pådrag og 15,6 ved fuelcut.. Men av og til virker den også som den skal.. Jeg gikk lei og kjøpte ny.
Men du blir nok ikke kvitt parkinson med 4 wire lamban..
Men den viste mere nøyaktig verdi. Med den gammle var det flere lys dioder på AF målern som lyste. Med 4 wire var det en diode..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

har ikke jeg 4 wire orginalt? så slik ut på ledningsnettet...
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Ole wrote:har ikke jeg 4 wire orginalt? så slik ut på ledningsnettet...
Stemmer sikkert det... Bare eldre biler som har 1 ledning
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

blir ikke helt klok på denne måleren.. De første to min etter start ligger den fint.. Men når motoren (på halv gass) er varm fyker den opp og ned mellom helt lean og i skillet mellom stoich\rich der den ligger under full gass... Birker som at sonden sender ut pulser (ca 2-3 i sekundet) istedet for konstant spenning... Noen som vet?
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
Post Reply