Ta servicen sjøl??

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 642
Status: Offline

Ta servicen sjøl??

Post by mussa »

Sendte en mail til min lokale sjappe for å høre på pris på service.. Fikk da dette svaret:

Tilbud 60000 km service
Motorolje og filter,luftfilter,frostvæske og bremsevæske (etter behov)
Arbeid og deler kr 3670,. Inkl mva evt tillegg for andre deler.
Bremseklosser foran.
Bremseklosser og arbeid kr 1675.- inkl mva

Motorolje kan jeg fint fikse selv, trenger bare å vite om hva slags olje motoren min har lyst på.
Oljefilter- piece of cake å skifte.
Luftfilter- Har Green konfilter, skal ikke skiftes.. :)
Frostvæske og bremsevæske skifter jeg enkelt selv.
Får tak i Red stuff klosser til under 1000 lappen, og jobben, ja den kan jeg gjøre selv..
Så nå vurderer jeg sterkt å ta servicen sjøl når det ikke er annet som skal gjøres.. Eneste kjipe er at jeg ikke får stempel i den boka for godt gjennomført arbeid.. Hehe.. Men, har ingen planer om å selge bilen min noen gang heller så det spiller jo ingen stor rolle.. Hmm..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 518

Post by Fred »

De bilene jeg har hatt så langt har jeg satt den på service på de bilene jeg har hatt komplett servicehefte. mx5en har ikke dette så da tar jeg det selv. enkelt og greit :-)

dog er vel ikke bremsene en del av servicen så dette kan du ta selv.
ellers har jeg tidligere gjort små ting som f.eks bytte tennkabler/plugger før en service pga at det var en problem også sa jeg til de at disse var byttet allerede. de gjorde resten og stemplet i boka..
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Hmm har alltid tatt servisene selv på mine mazda. og når eg trenger det. er man glad i bilen så gjør man det. skal man ha servise på verksted så må man ofte vente. Alt som du nevnet opp er enkelt å fikse selv, man gjør ofte bedre arbeid på sine egne biler man er glad i. når eg kjøper bil så ser eg mer på bilen enn stempler i bøker. På våras golf iv så må man ta det på verksted, var hos den lokale vw i odda og fikk pris på 7ooo.- 8O ble svimmel når dama kom med denne prisen, denne inneholdt bremsevæske og oljer, stakk så innom en annen lokal best stasjon, fikk samme pakka for 3060.- og da med samme delene som den lokale vw med stempel og resetting av ecu, servise lampa..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
mussa
7200 RPM
7200 RPM

Post by mussa »

Skifte oljer og lett mekk er ikke noe problem, som dere sier så gjør jeg jo en skikkelig jobb med godbilen!!
Det med bremsene var et spørsmål bare jeg la til, hadde det vært billigere kunne de liksom fått lov å gjøre det.. Men for den prisen får jeg jo green/red stuff rund baut hvis jeg gjør det selv..
Hva slags olje bruker dere som er veldig glade i bilene deres da? Kommer ikke til å kjøpe noe billig-greier på coop obs eller noe! Hehe..
Top of the line ønsker jeg min mx5!
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2006 Suzuki XL7
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM

Post by MagnusAntony »

Mussa, når det er snakk om skifte av bremsevæske så lufter de og bytter all væsken. Er ikke snakk om å bare etterfylle. Prøver ikke å være "lærende" men mange som tar feil der, om du er en av dem vet jeg ikke. Men det hjelper stort med ny bremsevæske hvis den er gammel. På Audi/VW er det hvert andre år.

Også regner jeg med at de som tar servicen din heiser den opp og sjekker mange punkter under bilen? Det er vanlig prosedyre hos oss hvertfall og de vil skrive opp alt de finner som bør repareres.
Vet ikke om du hadde tenkt til å ta dette selv? Erfaringsmessig har nok de på verkstedet peil på Mazda hvis det er merkeverksted og vet hva de skal kikke etter.

(Så kan du jo heller bare la de ta grunnservicen, og alt du får beskjed om som må repareres kan du jo ta selv;) )
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
Ole
2000 RPM
2000 RPM

Post by Ole »

når eg kjøper bil så ser eg mer på bilen enn stempler i bøker
Enig!

Du kan jo lage din egen perm det du skriver alt du gjør, samt stifter på alle kvitteringer... Det mener jeg er mye bedre. Da viser du at du er en som kjenner bilen din og er seriøs. Er litt arbeid da.. :)
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 282

Post by AJF »

Var innom Mazda på Vøyvenenga i Bærum i dag for å kjøpe olje og luftfilter. Spurte samtidig hva de skulle ha for service, dersom jeg ikke skulle bytte noen væsker (har planer om å bytte alle væsker på bilen selv i veldig nær fremtid). Fikk da oppitt at det ville komme på ca 2500kr (akkurat hva jeg da får er jeg usikker på, men han tok utgangspunkt i stor service 60'km og trakk fra alt som inkluderte væsker). Synes ikke prisen var så gal så jeg bestilte servie, så får jeg det etterlengtede stempelet i boka :?

På min forrige MX-5 brukte jeg alltid Mobil 1 5W50 helsyntetisk olje og var meget godt fornøyd med den. Kommer til å benytte samme når jeg skal bytte olje på "nye" MX-5en min i dag.

Noen som kan anbefale olje for diff og gearkasse??
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 282

Post by AJF »

RotaryPower wrote:Mussa, når det er snakk om skifte av bremsevæske så lufter de og bytter all væsken. Er ikke snakk om å bare etterfylle. Prøver ikke å være "lærende" men mange som tar feil der, om du er en av dem vet jeg ikke. Men det hjelper stort med ny bremsevæske hvis den er gammel. På Audi/VW er det hvert andre år.
Enig, jeg har alltid byttet bremsevæske en gang i året, mener det er det sikreste når man er utpå bane 3-4 ganger pr sesong. Kokende bremsevæske kan fort bli ubehaglig
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 623

Post by siemens »

Ikke si at du ALDRI skal selge mx5,en din mussa, for det vet man ALDRI og da kan det stempelet være Gull vært for deg.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
mussa
7200 RPM
7200 RPM

Post by mussa »

Setter ting på spissen for å se hva folk mener.. :) Bilen skal på service i juni for da kan de ta eu-kontroll på den samtidig. Skal bestille meg red stuff klosser og bytter da bremsevæske på bilen samtidig. Fatter`n har i tillegg plukket fra hverandre og skrudd sammen en del biler så han har god greie på mekking hvis jeg skulle stå fast med noe.. Første prioritet har eksosen, så skal den på lakkverksted å "pusse" opp bakfangeren min, så skal den få nye klosser og bremsevæske, så service og eu-kontroll, og etter det får jeg telle opp vekslepengene som blir igjen og se om jeg får råd til bedre understell.
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2006 Suzuki XL7
Post Reply