Det er en artikkel i helg-vedlegget i DN i dag
Ser på hva du kan spare på å kjøpe en bil i USA og sende den over havet hjem.
1. De tar ikke med 10 000kr i shipping etc for å få besparelsen til å se mer imponerende ut.
2. Mx5'ene de bruker som eksempler i USA og Norge er jo forskjellige! Den amerikanske er en 2005 1.8 som har gått 22% lenger enn den Norske (finn.no) som er en 2006 2.0 - klart den blir billigere da!
Ser jo at det fremdeles kan være en differanse der (de kommer frem til 126 tusen), men når du først skal lage en sånn artikkel så kan du hivertfall klare å grave frem samme bil!!!
Slett journalistikk
Er det forresten noen her som har importert fra USA?
Skal muligens bort og bo der i et år eller to, og tar gjerne imot erfaringer hvis folk har det.
Hvis noen nylig har tittet på toll/skatte-regler på import av bil fra USA (ved hjemflytting etter utflytting så tar jeg gjerne imot det)
Vet noen om det er reduserte toll-satser hvis jeg for eksempel har eid en bil i USA i 2 år?
DN Artikkel i dag m mx5 ref - svak journalistikk
Moderator: Styremedlemmer
Man får ikke lengre ta med bil på flyttelass. Billen må tolles inn på normal måte. De tettet selvfølgelig det smutthullet når folk begynte å se muligheten... Ble opphevet 1. januar 2002
Last edited by cartman on 11 May 2007, 11:46, edited 1 time in total.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Broder'n bor i Chicago, og for morro skyld lagde vi en sammenligning:biXen wrote:Som om mange flytter til et annet land for å få billigere bilcartman wrote:Man får ikke lengre ta med bil på flyttelass. Billen må tolles inn på normal måte. De tettet selvfølgelig det smutthullet når folk begynte å se muligheten...Idiotregjering. Som vanlig trippelskatt på alt vi gjør.
En Chevrolet Corvette med alt utstyr koster i Chicago ca $76.000 (kr.453.810)
Samme bilen står til salgs, brukt, for 1,6-1,7 mill. Nypris vil være 1,8 mill iht selger
Selv MX-5 er det "litt" og spare på.
$31.000(kr. 186.000) for MX-5 Power Retractable Hardtop Grand Touring, med "full pakke" av utstyr.
I gode(?) gamle Norge, 408.600,-
C a r t m a n
Re: DN Artikkel i dag m mx5 ref - svak journalistikk
Og når begynte journalister å bry seg med slike detaljer? Alt for en god story! Ser bedre ut med 126' i diff, enn bare 75'Rasmus79 wrote:Det er en artikkel i helg-vedlegget i DN i dag
Ser på hva du kan spare på å kjøpe en bil i USA og sende den over havet hjem.
1. De tar ikke med 10 000kr i shipping etc for å få besparelsen til å se mer imponerende ut.
2. Mx5'ene de bruker som eksempler i USA og Norge er jo forskjellige! Den amerikanske er en 2005 1.8 som har gått 22% lenger enn den Norske (finn.no) som er en 2006 2.0 - klart den blir billigere da!
Ser jo at det fremdeles kan være en differanse der (de kommer frem til 126 tusen), men når du først skal lage en sånn artikkel så kan du hivertfall klare å grave frem samme bil!!!
Slett journalistikk
Er det forresten noen her som har importert fra USA?
Skal muligens bort og bo der i et år eller to, og tar gjerne imot erfaringer hvis folk har det.
Hvis noen nylig har tittet på toll/skatte-regler på import av bil fra USA (ved hjemflytting etter utflytting så tar jeg gjerne imot det)
Vet noen om det er reduserte toll-satser hvis jeg for eksempel har eid en bil i USA i 2 år?
Send en epost til vedkommende journalist, og klag på slett jobb. Send vedlegg til redaktøren!
Redaktørens epost: ole.fadnes@dn.no
Journalisten har jeg ikke epost til...
C a r t m a n
Da gikk det nå ut en mail til redaktøren.
Fikk bekreftet fra toll informasjons-tjenesten at det var irrelevant hvor lenge jeg hadde bodd i utlandet eller hvor lenge jeg hadde eid bilen.
Kun bilens alder (samt annen data om bilen som ex. motor, vekt etc) påvirket konstanden for å få den inn i Norge.
Du har 2 uker på deg å omregistrere den når den først kommer til Norge.
Fikk bekreftet fra toll informasjons-tjenesten at det var irrelevant hvor lenge jeg hadde bodd i utlandet eller hvor lenge jeg hadde eid bilen.
Kun bilens alder (samt annen data om bilen som ex. motor, vekt etc) påvirket konstanden for å få den inn i Norge.
Du har 2 uker på deg å omregistrere den når den først kommer til Norge.
Nå har ikke jeg lest artikkelen, men den eneste 2.0 literen som er på FINN er priset litt høyt. 365 000 + 15 000 i omregistrering er vel optimistisk. Selv betalte jeg 349 000 inkl omreg og årsavgift for identisk bil, og den er kjørt halvparten så langt.
Jeg har ennå til gode å høre om 1.8-liter i USA. Der er det kun snakk om 2.0-literen.
Prisene i USA er til å grine av. Det er folk på Miata.net som har kjøpt nye 2006-modeller i 2007 med mye utstyr og 2-liter til under 19 000 dollar, dvs knappe 120 000 kroner.
Men ellers har vi det da veldig godt i Norge, synes jeg. Jeg ville i alle fall ikke bytta.
Tor
Jeg har ennå til gode å høre om 1.8-liter i USA. Der er det kun snakk om 2.0-literen.
Prisene i USA er til å grine av. Det er folk på Miata.net som har kjøpt nye 2006-modeller i 2007 med mye utstyr og 2-liter til under 19 000 dollar, dvs knappe 120 000 kroner.
Men ellers har vi det da veldig godt i Norge, synes jeg. Jeg ville i alle fall ikke bytta.
Tor
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
- Status: Offline
Nå er lønningene i USA til å grine av ogsåeito6260 wrote:Nå har ikke jeg lest artikkelen, men den eneste 2.0 literen som er på FINN er priset litt høyt. 365 000 + 15 000 i omregistrering er vel optimistisk. Selv betalte jeg 349 000 inkl omreg og årsavgift for identisk bil, og den er kjørt halvparten så langt.
Tor

Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive