Jeg har skjekket bensinfilteret. det er fint og reint.
Jeg testet choken også. Jeg fikk til slutt start på motoren, og da den var blitt varm koblet fra bensinslangen, tømte bensinfilteret og lot motoren gå til den gikk tom for bensin.
Deretter satt jeg i filteret, koblet til bensinslangen og punpet opp trykket.
Da prøvde jeg å starte uten choke. det gikk ikke. Så prøvde jeg en gang til med choke og den startet på flekken. Betyr det at jeg kan friskmelde choken?
påhengsmotor med startproblemer
Moderator: Styremedlemmer
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
skal sjekke ut om choken trenger smuring...
I går når jeg prøvde å fyre opp motoren så prøvde jeg først med choke, uten å heve "idle speed"-hendelen. Startet ikke. På andre forsøk gjorde jeg det samme men med "idle speed"-hendelen oppe for så å senke den med en gang motoren startet. Da gikk den noen sekunder og hostet før den sloknet igjen. Deretter brukte jeg en tre fire forsøk med kun choke (uten "idle-speed") og da startet den igjen ganske normalt.
Merkelig,...skjønner ikke dette her.
Uansett; fikk meg en liten tur i bølgene i går. Det var fantastisk! Men så har jeg lagt merke til et annet problem. Når motoren er varm og jeg setter gasspådraget i fri, etter å ha hatt "en del" pådrag så bruker motoren fryktelig lang tid på å legge seg i normal tomgang. Den jager veldig med en gang jeg setter den i fri. Hvis jeg setter den i gir før motoren har lagt seg skikkelig, så kommer det et skikkelig rykk.
Kan dette ha noen relevans til kaldstartproblemene mine?
I går når jeg prøvde å fyre opp motoren så prøvde jeg først med choke, uten å heve "idle speed"-hendelen. Startet ikke. På andre forsøk gjorde jeg det samme men med "idle speed"-hendelen oppe for så å senke den med en gang motoren startet. Da gikk den noen sekunder og hostet før den sloknet igjen. Deretter brukte jeg en tre fire forsøk med kun choke (uten "idle-speed") og da startet den igjen ganske normalt.
Merkelig,...skjønner ikke dette her.
Uansett; fikk meg en liten tur i bølgene i går. Det var fantastisk! Men så har jeg lagt merke til et annet problem. Når motoren er varm og jeg setter gasspådraget i fri, etter å ha hatt "en del" pådrag så bruker motoren fryktelig lang tid på å legge seg i normal tomgang. Den jager veldig med en gang jeg setter den i fri. Hvis jeg setter den i gir før motoren har lagt seg skikkelig, så kommer det et skikkelig rykk.
Kan dette ha noen relevans til kaldstartproblemene mine?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Nå har jeg smurt alle overganger mellom gasshendel og motor. Nå legger motoren seg pent ned i tomgangsmodus igjen. Ikke noe mer jaging. Utrolig hva litt lagerfett kan gjøre 
Hva gjelder kaldstartproblemene mine så kan jeg si at det også har løst seg. Det er litt pinlig å innrømme hva problemet var.
Har visst ikke kontrollert tennpluggene godt nok. De satt så løst at jeg kunne skru dem ut med fingrene. Byttet like gjerne til nye og strammet de skikkelig til. dævven som motoren startet, og det på første forsøk. Jippi! Nå blir det båttur !

Hva gjelder kaldstartproblemene mine så kan jeg si at det også har løst seg. Det er litt pinlig å innrømme hva problemet var.
Har visst ikke kontrollert tennpluggene godt nok. De satt så løst at jeg kunne skru dem ut med fingrene. Byttet like gjerne til nye og strammet de skikkelig til. dævven som motoren startet, og det på første forsøk. Jippi! Nå blir det båttur !
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35