Hvordan lage bilen mer sportslig FAQ

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Hvordan lage bilen mer sportslig FAQ

Post by Pacmania »

Gjelder mx5/miata NA(89-97 modell) hvis ikke annet er skrevet.

Prøver å skrive litt generell info om hvordan man lager bilen mer morsom(sportslig). Jeg vil IKKE skrive om så mye annet enn hvordan man lager bilen mer sportslig og morsom. Styling, cab'er og annet fjas får andre ta seg av. Jeg bruker bilen som en sportsbil ikke en roadster 8)

Si i fra hvis dere finner feil i pris, andre alternativer. Ting som bør være sagt annerledes.

NB: Dette er bare råd og vink fra meg persolig.

Alle priser er oppgitt i NOK uten mva og frakt


Q: Hva kan jeg gjøre med understellet for å få den mer sportslig?

A: Man kan i praksis gjøre veldig mye for å få understellet fastere. Skal gå igjennom ett par elementer:

- Bytte av fjærer og dempere
- Bytte til polyurethane foringer
- Bytte til grovere krengehemmere

NB: Det finnes flere måter å stivere/sportsligere på. Finnes blandt annet mender med stag både oppe og nede foran. Man får også veltebur som skal gjøre bilen stivere. Men her er en god begynnelse mener jeg.


Bytte dempere/fjærer:

NB: Har ikke tatt med coilovers løsninger. Kommer evt senere!

Med nye fjærer vil man gjøre bilen lavere og senke tyngdepunktet. Til mx5 er det ofte vanlig å senke den 30mm. Man får også senkesett som senker 50mm. Man mener at 50mm blir litt vel lavt. Særlig hvis man bruker bilen på vinteren. Det finnes en hel del firmaer som selger vanlige senkesett til mx5.

Senkesett fra Eibach
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/445

1600 NOK

Senkesett fra H&R
http://www.gomiata.com/hrperlowspri.html

1750 NOK

Senkesett fra Racing beat

http://www.racingbeat.com/FRmiata.htm

Ca 1000 NOK (Avhening av modell og type)

Bytte av dempere er også nesten "like greit" når man først bytter fjærer. Mx5en begynner å bli en noe eldre bil. Mange biler har gått endel over 100 tusen. Dempere er noe som blir slitt med årene. Har hørt at endel mener at dempere ikke klarer stort sett mer enn 60 tusen miles(noe erfaringer her?). Det finnes også endel forskjellig å velge mellom dempere. En annen fordel med å bytte til mer sportslige dempere er at dem ofte er justerebare i stivhet. Slik at man ofte kan justere hvor "hardt" hjuloppheng man vil ha. De fleste større produsenter har dempere til mx5en. Her er kun ett lite utvalg

Gule Koni sport med fjærer fra samme produsent

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/349
5500 NOK

Gule Koni sport (kun dempere) fra Simco
http://www.simco.no/Default.asp?Manuf=2 ... Modell=137

Justerbare KYB agx (Kun dempere)
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/577

4500NOK

Justerbare KYB agx(samme som over) med fjærer fra Flyin' miata
http://www.flyinmiata.com/index.php?act ... u=13-16550

Toxico dempere(uten fjærer)

http://www.gomiata.com/tokilperfron.html

4500 NOK

Bytte til andre foringer

Foringer er også en slitedel som går i stykker med årene. Mx5en har ett rimelig avansert understell hvor der MYE foringer. Bakdelen er at disse ikke er så lette å bytte selv.. Men med poly foringer så vil bilen bli endel stivere. Mener at disse er laget i hard plast istedet for gummi som er orginalt på mx5.(fint om noen fyller litt inn her.. lite erfaringer med dette)

Mx5parts selger Polyurethane foringer til mx5
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/357
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/355
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/356

Ved kjøp av alle "settene" over byttes alle foringene i understellet.

Pris ca 4500 NOK

Bytte av krengehemmere

Krengehemmerene er ett "stag" foran og bak som er laget for å hindre "body roll". Man bytter til grovere "stag" for å hindre at bilen krenger. Miata(US biler) eiere vil tjene mer enn mx5 eiere på dette da miata har mindre krengehemmere enn mx5 orginalt.

Krengehemmere fra Racingbeat 90-93 modeller FORAN

http://www.racingbeat.com/resultset.asp ... mber=54100

Krengehemmere fra Racingbeat 94-97 modeller FORAN

http://www.racingbeat.com/resultset.asp ... mber=54102

Ca 750 NOK

Krengehemmere fra Racingbeat 90-00modeller BAK

http://www.racingbeat.com/resultset.asp ... mber=54101

ca 650kr

Krengehemmere fra flyinmiata
http://www.flyinmiata.com/index.php?act ... u=13-36500

ca 1350 NOK

Q: Hvordan dekk sitter best på veien?

A: Ingen fasit svar i praksis. Ett godt dekk er en av de mest fornuftige løsningene til godt veigrep. Det som vil sitte best på tørr asfalt er i praksis ett dekk uten mønster i det hele tatt. Men det er som sagt ikke lovlig til gatebruk. Ikke fungerer det bra i regn heller. Det meste radikale til gatebruk er såkalte Gateslicks. Dette er dekk som var kortere levetid enn ett vanlig sportsdekk. Dekkene fungerer ikke veldig bra på vått føre. Enda en bakdel er at dem støyer MYE(i 140km/t så vil du nesten bare høre dekkstøy). Det mest vanlige er å gå for ett sportsdekk. Det finnes som sagt mengder med produsenter så det er mye å velge imellom. Har kun prøvd 2 sett med dekk på mx5en min. Så jeg velger å utale meg KUN om dem å ikke noe annet.

Rejsa.nu har en test liggende angående R-dekk(gateslicks) http://www.rejsa.nu/info/info_rdack.asp

Mye informativt om R-dekk...

Avon Zv3 i 195/50-15"

Ett helt ok sportsdekk. Er ikke helt fornøyd med disse da de virker som litt mer regndekk enn utprega tørrværsdekk. Prisen var rimelig bra. Våt greper er så bra at man ikke kjører av veien før man fremprovoserer slipp. Støyer ikke veldig mye.

Pris ca 700 kr per dekk (inkl mva)

Yokohama Advon A048 (gateslicks) i 195/50-15"

Disse dekkene er stort sett beregnet for hard gatebruk på tørt føre. Jeg ville ikke likt å kjøre fort med disse hvis regnet pøset ned. Men tørrgrep er av en annen verden i forhold til ett vanlig sportsdekk. Det gir utrolig godt veigrep samt at det er fryktelig presist. Bakdelen med disse er veldig høy støy samt kort levetid.

ca 1300 per dekk (inkl mva)

Her trenger jeg hjelp fra akkurat DEG! hva mener du om dekkene dine??



Q: Finnes det løsninger for å oppgradere bremsene?

A: Såklart! Mx5en mangler egentlig endel bremseffekt for hard gatebruk/banekjøring. Bremseskivene foran er kun 236mm noe som er ikke no særlig å skryte av. Nedover har kommet med ett par løsninger:

Bytte av klosser/bremsevæske

Klossene på mx5 1.6 er faktisk av det bedre slaget. Enkelte i sverige har brukt orginale mazda klosser i racing å er fornøyd med det. Prisen er ca 900 kr på mazda for klosser foran. Bakdelene med disse klossene er at dem støver endel slik at felgene blir fort møkkete ved hard bruk.

EBC greenstuff er klosser som støver mindre. Har ikke prøvd slike mener mener at dem vil gi ca samme effekt som orginalklosser(?)

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/268

ca 600 NOK

EBC har også redstuff klosser som skal tåle enda mer varme enn greenstuff. Bakdelen med disse er at dem ikke tar like godt som greenstuff når dem er kalde

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/599

ca 650 NOK

Bremsevæsken bør byttes til en med høyere kokepunkt. Gammel bremseveske vil føre til mindre presis pedal som føles litt "skumgummi" ut. Slik væske finner man ofte på de fleste steder. Jo mer grader den tåler jo bedre.


1.6 -> 1.8 bremser

Hvis du er en eier av en 1.6 så er det mulig å bruke bremser/calippere fra mx5 1.8 liter. Mener at 1.8 literen har 254mm skiver foran. Finner mer om dette her:

http://www.bigllama.com/miata/brake/bigbrake.htm

Aner ikke hva det koster for delene hos Mazda Norge. Gjetter på at det er billigere å kjøpe fra utlandet

Slissede/borrede skiver

Å bytte til slissede/borrede skiver i orginal dim gir mindre varmegang. Problemet med orginal bremsene er at dem blir varme og at klossene da ikke få grep.

EBC turbogroove slisset og borret foran
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/475

1300 NOK

EBC turbogroove slisset og borret bak
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/476

1300 nok

BIG brake kit:
Her finnes det flere løsninger. Med big brake kit så mener jeg at man bytter til større skiver og ofte 4 pots calippere. Man får mange kit. Blandt annet fra Brembo, AP racing, Tarox m.m

Aerodramatics selger 280mm bigbrake kit fra Wilwood. (NB flere selger dette kitet). http://www.krbtrading.no fører Wilwood i Norge. NB dette er foran OG bak på bilen.

http://www.aerodramatics.com/brake.htm

ca 7000 NOK

www.be-4-you.com fører HI spec bremser som er 280mm store.

Mener at prisen er ca 9000(?)

Hvis man skal ha større løsninger har Brembo 319mm kit til mx5(OBS man trenger 17" felg).


Dette var nok alt for i dag..

Skal prøve å skrive endel om øking av motoreffekt senere..

Skrik ut hvis dere har kommentarer, finner feil, har erfaring med enklete produkter eller lign!

Håper dette hjelper noen her inne
Last edited by Pacmania on 29 Apr 2004, 23:18, edited 3 times in total.
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
JohnBGoode
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 20 Oct 2003, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by JohnBGoode »

hei Pac, linkene til krengningshemmerne fra Racing Beat leder til forsterkninger av festene og ikke til selve staget.
91 Cl. Red, Lille Rosin Style............ :-(
94 Laguna Blue Metallic 1,8 :-)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Hvordan lage bilen mer sportslig FAQ

Post by Vidar »

Slissinga på skivene er vel for å hindre vann/damp planing mellom skiver og belegg..

Når det gjelder bremseklosser, MX5/miata har vel bremsebelegg, ikke bremseklosser ? (små pirk:) )
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Re: Hvordan lage bilen mer sportslig FAQ

Post by PKD »

Vidar wrote:Slissinga på skivene er vel for å hindre vann/damp planing mellom skiver og belegg..

Når det gjelder bremseklosser, MX5/miata har vel bremsebelegg, ikke bremseklosser ? (små pirk:) )

Pirk:
MX-5/Miata har bremseklosser med bremsebelegg på.
Med mindre du har bygd om til trommelbremser så har du bremseklosser på din ogsa :lol:
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Hvordan lage bilen mer sportslig FAQ

Post by Vidar »

Jeg mener det heter klosser på trommler og belegg på skiver
PKD wrote:
Vidar wrote:Slissinga på skivene er vel for å hindre vann/damp planing mellom skiver og belegg..
Når det gjelder bremseklosser, MX5/miata har vel bremsebelegg, ikke bremseklosser ? (små pirk:) )
Pirk:
MX-5/Miata har bremseklosser med bremsebelegg på.
Med mindre du har bygd om til trommelbremser så har du bremseklosser på din ogsa :lol:
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Trommel: Bremsesko
Skive: Bremseklosse

Begge må de ha bremsebelegg for å oppnå friksjon mot bremseskiven.

Sjekk Mekonomens bestillingsliste for bremser til MX-5/Miata, eller Biltemas sider for skiver eller trommler til Mazda dersom du ikke tror meg.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Kjært barn, mange navn...
PKD wrote:Trommel: Bremsesko
Skive: Bremseklosse
Begge må de ha bremsebelegg for å oppnå friksjon mot bremseskiven.
Sjekk Mekonomens bestillingsliste for bremser til MX-5/Miata, eller Biltemas sider for skiver eller trommler til Mazda dersom du ikke tror meg.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Re: Hvordan lage bilen mer sportslig FAQ

Post by Pacmania »

Vidar wrote:Jeg mener det heter klosser på trommler og belegg på skiver
PKD wrote:
Vidar wrote:Slissinga på skivene er vel for å hindre vann/damp planing mellom skiver og belegg..
Når det gjelder bremseklosser, MX5/miata har vel bremsebelegg, ikke bremseklosser ? (små pirk:) )
Pirk:
MX-5/Miata har bremseklosser med bremsebelegg på.
Med mindre du har bygd om til trommelbremser så har du bremseklosser på din ogsa :lol:
mazda bruker ordet klosser.. og ja det heter bremseklosser(ser det ut som belegg?)

EDIT: Har fikset det John bak om :)
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Hvordan lage bilen mer sportslig FAQ

Post by Vidar »

Har også hørt begrepet belegg..
Pacmania wrote:
Vidar wrote:Jeg mener det heter klosser på trommler og belegg på skiver
PKD wrote: Pirk:
MX-5/Miata har bremseklosser med bremsebelegg på.
Med mindre du har bygd om til trommelbremser så har du bremseklosser på din ogsa :lol:
mazda bruker ordet klosser.. og ja det heter bremseklosser(ser det ut som belegg?)

EDIT: Har fikset det John bak om :)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

dere glemmer det viktigste :D ikke fyll kjerra til randen med feite kjerringer, stereo, bikkje osv.. vekt er fienden....

avstivinger på selve chassiet er vel også verdt å vurdere..
de med na mx5/miata bør ta en titt under på de nyeste mx5ene (feks mazdaspeed mx5en), den har flere avstivings stag enn man får kjøpt på ettermarkedet omtrent..
min blir etterhvert oppgradert til å ha ALLE avstivinger under..

og lette felger/dekk er også et poeng å passe på
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Tenkte bare jeg skulle kommentere at du på prisene fra Mx5parts ikke har tatt med frakt og moms, så det blir fort litt mer enn for eksempel 5500 for Koni dempere med fjærer. :?
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

Magnus wrote:Tenkte bare jeg skulle kommentere at du på prisene fra Mx5parts ikke har tatt med frakt og moms, så det blir fort litt mer enn for eksempel 5500 for Koni dempere med fjærer. :?
står over at jeg ikke har reget med mva og frakt..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

ok! :D leste ikke nøye nok tydeligvis! er i markedet etter dempere/fjærer og ble veldig interessert da jeg leste 5500 for koni :P
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
JohnBGoode
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 20 Oct 2003, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by JohnBGoode »

Venter på Koni Sport Kit'et til Mx-5parts (dempere og fjærer) og har foreløpig regnet ut at jeg havner på kr. 7898,80 inkl. frakt og mva av alt sammen. Det kommer vel til litt avgift fra hvem det nå enn er som sørger for håndteringa av mva og denslags her i landet... Ser ut til å bli en brukbar pris uansett.
91 Cl. Red, Lille Rosin Style............ :-(
94 Laguna Blue Metallic 1,8 :-)
User avatar
Stig
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 132
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Singapore
Status: Offline

Post by Stig »

Magnus wrote:ok! :D leste ikke nøye nok tydeligvis! er i markedet etter dempere/fjærer og ble veldig interessert da jeg leste 5500 for koni :P
Hos Simco AS i Greåker koster et sett Koni sport kun 4500 kr! http://www.simco.no/Default.asp?Manuf=2 ... Modell=137 Denne prisen er uten fjærer. Men fjærskålene på disse demperne kan monteres slik at bilen blir litt lavere en orginalt.

Hvorfor bestille fra utlandet når det er billigere her i Norge. :)
X - Miata 93 mod, Classic Red, C package, Beige skinn, Svart stayfast top, Gule koni med koni senkefjærer, Racing Beat type 2 front.
Post Reply