Risting ved 70-80 kmt og oppover

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
borneo
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 05 Feb 2006, 01:00
Contact:
Status: Offline

Risting ved 70-80 kmt og oppover

Post by borneo »

Tidligere i år fant jeg ut at "kjæresten" min - en 1,6liters '89 modell Miata - ristet ekstra mye da jeg kjørte i en fart på over 70-80 km/t. Det er nye dett på bilen og jeg har prøvd bilen på forskjellige strekninger med samme resultat. Noen som har ideer til hva det kan være og hvordan det eventuellt kan fikses?

Leste om en som hadde samme problem på dette forumet, men jeg fant ikke igjen temaet.
Stolt student og eier av '89 Miata
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Jeg ville trodd det var ubalanse. Ville ha tetstet en ny avbalansering.
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

det første du burde sjekke er jo om det er retningsbestemmelse på dekkene dine.. er det det, så vil du merke vibrering i slike hastigheter...

eventuellt kan det være ubalanse som inglar sier, men dette er jo ikke helt sannsynlig når det er nye dekk...

mener det var baktusbror som hadde problemer med vibrering, men jeg klarte heller ikke å finne tråden...
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

er ikke uvanlig at man får litt ubalanse i nye dekk etter å ha brukt de en stund, har kjørt ca 1200 km på mine dekk og skal iløpet av neste uke balansere de pånytt.. merker litt ubalanse i et av fordekkene ved 50 kmt og 90kmt... kan jo også hende at et av balanseringsloddene har falt av.. ikke uvanlig det heller om de som balanserte ikke var nøye med å rengjøre felgene før de limte på loddene (om det har vært brukt limlodd da)
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
Fredster
500 RPM
500 RPM
Posts: 97
Joined: 11 Nov 2006, 01:00
Location: Oslo, Røa
Status: Offline

Post by Fredster »

_mx5_Rune_ wrote:kan jo også hende at et av balanseringsloddene har falt av.. ikke uvanlig det heller om de som balanserte ikke var nøye med å rengjøre felgene før de limte på loddene (om det har vært brukt limlodd da)
Har faktisk også opplevd at noen faktisk har vært å rappet de ! Ikke spør hvorfor folk gjør det, men det var en kollega som hadde sett noen "unge voksne" (sikkert tidlig i 20-årene) som hadde bøyd seg ned og holdt på med noe ved bilen min. Han hadde dermed gått bort og spurt hva f... de drev med (fyren er ca 208 cm høy og 115 kg med rå muskelkraft, så han er ikke så redd for så veldig mange). De hadde bare sluppet alt de hadde og løpt for livet :lol: ! Der lå det remser med lodd fra flere biler enn min.... Skjønner ikke hva det er de skal med slikt....

Sorry for å ha dratt det litt off-topic, men uansett så har "mx_5 rune" rett i at de fort kan løsne og falle av hvis limet ikke har fått skikkelig feste.
01-mod 206 CC, 1.6-16V, 109 hk.

X- 95-mod 306 cab. 2.0, 125 HK (Jeg vil alltid savne deg, min kjære !).
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Re: Risting ved 70-80 kmt og oppover

Post by RonnyG »

borneo wrote:Tidligere i år fant jeg ut at "kjæresten" min - en 1,6liters '89 modell Miata - ristet ekstra mye da jeg kjørte i en fart på over 70-80 km/t. Det er nye dett på bilen og jeg har prøvd bilen på forskjellige strekninger med samme resultat. Noen som har ideer til hva det kan være og hvordan det eventuellt kan fikses?

Leste om en som hadde samme problem på dette forumet, men jeg fant ikke igjen temaet.
Kanskje slitte hjullagre --> "wobble":
http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... =hjullager
User avatar
borneo
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 05 Feb 2006, 01:00
Contact:
Status: Offline

Post by borneo »

RonnyG! Du fant, du fant! Det var AKKURAT den linken jeg saa etter. Takker for alle svar saa langt. Jeg begynner feilsokingen i morgen, saa faar vi se om vi faar til noe. :)
Stolt student og eier av '89 Miata
User avatar
borneo
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 05 Feb 2006, 01:00
Contact:
Status: Offline

Post by borneo »

Jeg lot fatteren - som er MEGET dyktig med bil - proeve bilen. I hans oeyne ser det ut til at stoetdemperene er problemet. Haaper dette ikke blir FOR dyrt for en student som meg. Jeg faar haape fatteren legger ut litt siden bilen staar i hans navn :lol:

Jeg kommer tilbake med resultater om det er oenskelig og nyttig for andre Miata-eiere.
Stolt student og eier av '89 Miata
Post Reply