Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hvorfor bestille fra utlandet når det er billigere her i Norge.
Høres ut som en bra pris, men husk (meget viktig) sjekk om det er de samme gule Koni sportsdemperene som er nevnt over fra MX5parts. Disse har justerbar hardhet vha. av et hjul en bruker på toppen av demperen, samt at de har justerbar nedre fjærskål med mulighet til å senke bilen i 3 nivåer kun på demperen, med de originale fjærene. Jeg har hatt mine nå i flere år og er meget godt fornøyd med de. Kjører med fjærskålen på nederste nivå, og bare skrudd til 1/4 på hardheten.
Jeg fikk engang også et godt og billigt tilbud på demperene i Norge, men det er tydligvis nokså lang ventetid på denne typen dempere, så sjekk også om de har de på lager. Jeg gikk og ventet i 2 mnd. på de i Norge, før firma ikke kunne gi meg en eksakt dato for når de fikk tak i de. Mx5Parts hadde de på lager, og jeg fikk de 1,5 uke senere.
Hvorfor bestille fra utlandet når det er billigere her i Norge.
Høres ut som en bra pris, men husk (meget viktig) sjekk om det er de samme gule Koni sportsdemperene som er nevnt over fra MX5parts. Disse har justerbar hardhet vha. av et hjul en bruker på toppen av demperen, samt at de har justerbar nedre fjærskål med mulighet til å senke bilen i 3 nivåer kun på demperen, med de originale fjærene. Jeg har hatt mine nå i flere år og er meget godt fornøyd med de. Kjører med fjærskålen på nederste nivå, og bare skrudd til 1/4 på hardheten.
Usikker på om det er helt de samme. Hvis det er det, så er det ihvertfall billig.
X - Miata 93 mod, Classic Red, C package, Beige skinn, Svart stayfast top, Gule koni med koni senkefjærer, Racing Beat type 2 front.
HansT wrote:Disse har justerbar hardhet vha. av et hjul en bruker på toppen av demperen, samt at de har justerbar nedre fjærskål med mulighet til å senke bilen i 3 nivåer kun på demperen, med de originale fjærene.
Blir bilen senket mye på det laveste nivå?
X - Miata 93 mod, Classic Red, C package, Beige skinn, Svart stayfast top, Gule koni med koni senkefjærer, Racing Beat type 2 front.
Hos simco koster demperne jeg har bestilt 5634,- + evt. frakt....og det er uten fjærer. Simco oppgir priser uten mva på websidene sine. I Koni Sport Kit'et fra Mx5parts er det Koni fjærer tilpasset demperne, senkemuligheten og Mx5'rns vekt... Jeg falt for disse da de hadde de på lager og pga jeg stoler på Koni når det gjelder å sette sammen en balansert pakke. Så det så...
91 Cl. Red, Lille Rosin Style............
94 Laguna Blue Metallic 1,8
JohnBGoode wrote:Hos simco koster demperne jeg har bestilt 5634,- + evt. frakt....og det er uten fjærer. Simco oppgir priser uten mva på websidene sine. I Koni Sport Kit'et fra Mx5parts er det Koni fjærer tilpasset demperne, senkemuligheten og Mx5'rns vekt... Jeg falt for disse da de hadde de på lager og pga jeg stoler på Koni når det gjelder å sette sammen en balansert pakke. Så det så...
Husk, det finnes ihvertfall 2 ulike pakker av Koni Sport dempere:
- slik jeg har som en bruker de originale fjærene på, og som har 3 ulike senkingsposisjoner + justering av hardhet.
og
- Coilover sett som i tillegg til dempere også inneholder fjærer. Disse kan justeres trinnløst i høyden, og kan senkes mye. De har også justering av hardhet, men er betraktelig dyrere enn de overnevnte.
HansT wrote:Disse har justerbar hardhet vha. av et hjul en bruker på toppen av demperen, samt at de har justerbar nedre fjærskål med mulighet til å senke bilen i 3 nivåer kun på demperen, med de originale fjærene.
Blir bilen senket mye på det laveste nivå?
I denne tråden er det bilder av min med fjærskålen i nederste posisjon.
Det så ikke så veldig lavt ut, men er fordi hele dekket går i ett med skyggen i hjulbuen. Du hakke flere bilder og ca. hvor mye senker dette bilen i mm?
Det virker som et veldig fornuftig oppsett som ikke koster skjorta i forhold til et coiloversett fort kan gjøre.
Precious wrote:Det så ikke så veldig lavt ut, men er fordi hele dekket går i ett med skyggen i hjulbuen. Du hakke flere bilder og ca. hvor mye senker dette bilen i mm?
Det virker som et veldig fornuftig oppsett som ikke koster skjorta i forhold til et coiloversett fort kan gjøre.
Har dessverre ikke så mange bilder tilgjengelig her nå, men jeg hadde senkefjærer på bilen tidligere, og da var den etter min mening altfor lav. Problemet med slike senkefjærer er også at bilen ofte mister mye av sine kjøre-egenskaper, blir stump og meget ukomfortabel å kjøre. Ihvertfall hvis en bruker bilen sin som en "året-rundt-bil". Jeg synes derfor bilen nå er akkurat passelig lav, og ville ikke hatt den 1 mm lavere. Jeg skraper fortsatt litt for ofte nedi med "airdam'en" foran.
Fikk heller ikke bilen inn på smøregraven på en bensinstasjon slik jeg har den nå, fordi den skrapet oppi under på noen lave små kanter som var på smøregraven. Er m.a.o. absolutt lav nok....
Og jeg kan love deg at hvis det hadde stått en original MX5/Miata ved siden av på det bildet ville den sett ut som en 4x4 offroad. Jeg stod ved siden av en sort på jobb engang, og da måtte en arbeidskollega le, fordi den originale sorte med 17" felger så rett og slett komisk ut ved siden av. Kunne få en hel knytteneve mellom hjulet og hjulbuen. På min får du såvidt inn en finger. Husk bildet kan nok lure deg litt fordi de dekkene mine er 215/40-16 profil. M.a.o. en veldig lav profil. Engang kom jeg kjørende, og en som så bilen på litt avstand fra der jeg parkerte spurde meg når jeg gikk forbi han om jeg hadde punktert, og jeg ble litt usikker selv på den avstanden. Så ut som noen runder med sort el-tape
JohnBGoode wrote:Hos simco koster demperne jeg har bestilt 5634,- + evt. frakt....og det er uten fjærer. Simco oppgir priser uten mva på websidene sine. I Koni Sport Kit'et fra Mx5parts er det Koni fjærer tilpasset demperne, senkemuligheten og Mx5'rns vekt... Jeg falt for disse da de hadde de på lager og pga jeg stoler på Koni når det gjelder å sette sammen en balansert pakke. Så det så...
Husk, det finnes ihvertfall 2 ulike pakker av Koni Sport dempere:
- slik jeg har som en bruker de originale fjærene på, og som har 3 ulike senkingsposisjoner + justering av hardhet.
og
- Coilover sett som i tillegg til dempere også inneholder fjærer. Disse kan justeres trinnløst i høyden, og kan senkes mye. De har også justering av hardhet, men er betraktelig dyrere enn de overnevnte.
Jeg har kjøpt mine Koni sport dempere hos Simco, betalte vel ca 5500 for et år siden ink mva. (Lagervare hos Simco, slik at jeg ringte dagen i forveien og dagen etter hentet jeg de i butikken deres)
Det er dempere uten fjærer som har 3 ulike senkingsposisjoner + justerbar hardhet. Om jeg ikke husker helt feil så er det ca 20mm senking når fjærskålen står i laveste posisjon kombinert med orginalfjærer.
Jeg bruker demperne i kombinasjon med H&R 35mm senkefjærer. Når jeg montere demperen første gang satt jeg fjærskålen i laveste posisjon, dette kombinert med senkefjærer gjorde bilen for lav til vanlig bruk (subbet nedi nesten alle fatsdumper i oslo, og hadde store problmer med og forsere små fortauskanter osv..) Så etter å ha kjørt slik i 3mnd, satt jeg fjærsålen på øverste hakket, og har siden vært meget fornøyd, har nå ca 35 mm senkning på bilen!
Skulle jeg kjøpt i dag ville jeg nok satset på Koni sitt coilover sett!
Det som er viktig å huske på ved montering av senkefjærer og eller koni dempere, er at selv om bilen ser høy ut rett etter montering setter den seg iløpet av den første uken og blir da endel lavere.
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
AJF wrote:
Skulle jeg kjøpt i dag ville jeg nok satset på Koni sitt coilover sett!
Enig i det. Skulle jeg gjort en oppgradering idag, hadde jeg nok også gått for coilover settet. Mye pga. at en (slik jeg har forstått det) slipper å montere av fjærene hvis en skal justere høyden, f.eks. om vinteren.
Kjøpte settet som vises på siden under for noen år siden, det kom på ca. 8000 fra Tyskland om jeg ikke husker feil. Settet inneholder både dempere og fjærer, og begge deler justeres trinnløst - en suveren løsning. Bilen er senket ca 40mm (jekk opp og skru på skålene med en spesialnøkkel - helt trinnløst på fjærben med gjenger) og har fått det godkjent hos Biltilsynet og påført i vognkortet. Jeg har kjørt i mykeste stilling i vinter (rene limousinen å kjøre - mer komfortabel enn originale fjærer og dempere) - skrur halveis til for tørre sommerveier - maks stivhet for Rudskogen. Dette er et kjempefint system, men som sagt ikke av de rimeligste.
biXen wrote:Hvor mye koster det å få montert noe slikt? Som f.eks. et Koni coilover sett. Regner med det er for vanskelig for en datatomsing å gjøre
Vet ikke nøyaktig hva det koster men vil tippe at et verksted som har erfaring med dette og vil bruke ca 2 timer på jobben. så kanskje 1200-1500kr ink mva???
Selv brukte jeg og en kamerat 4timer første gang vi byttet dempere på MX-5 og andre gangen brukte vi vel 2,5timer.
Trikset er og vite hvordan du lirker av fordemperen på mx-5 for her er det trangt, men heldigvis finnes det gode råd på "miata.net".
biXen wrote:Hvor mye koster det å få montert noe slikt? Som f.eks. et Koni coilover sett. Regner med det er for vanskelig for en datatomsing å gjøre
Vet ikke nøyaktig hva det koster men vil tippe at et verksted som har erfaring med dette og vil bruke ca 2 timer på jobben. så kanskje 1200-1500kr ink mva???
Selv brukte jeg og en kamerat 4timer første gang vi byttet dempere på MX-5 og andre gangen brukte vi vel 2,5timer.
Trikset er og vite hvordan du lirker av fordemperen på mx-5 for her er det trangt, men heldigvis finnes det gode råd på "miata.net".
I tillegg bør du ha en hjulstilligskontroll etter å ha senket bilen, en slik koster ca 1000kr