greddy turbo/godkjenning/avgift
Moderator: Styremedlemmer
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
greddy turbo/godkjenning/avgift
Hvor mange Hk gir Greddy settet ?
Tenker da på min Hk og max Hk ved standard kit.
Ved 130Hk, så er det ikke store utgiften å få bilen godkjent med turbo.
Avgiften for endringen blir (fra 116 Hk)(første gangs reg 1998):
130 Hk : 2471,- Nok
140 Hk : 4777,- Nok
150 Hk : 7413,- Nok
160 Hk : 9719,- Nok
170 Hk : 12355,- Nok
180 Hk : 15118,- Nok
190 Hk : 19020,- Nok
200 Hk : 23481,- Nok
210 Hk : 27384,- Nok
220 Hk : 31287,- Nok
Tenker da på min Hk og max Hk ved standard kit.
Ved 130Hk, så er det ikke store utgiften å få bilen godkjent med turbo.
Avgiften for endringen blir (fra 116 Hk)(første gangs reg 1998):
130 Hk : 2471,- Nok
140 Hk : 4777,- Nok
150 Hk : 7413,- Nok
160 Hk : 9719,- Nok
170 Hk : 12355,- Nok
180 Hk : 15118,- Nok
190 Hk : 19020,- Nok
200 Hk : 23481,- Nok
210 Hk : 27384,- Nok
220 Hk : 31287,- Nok
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Det var ikke så ille dyrt! Vurderer å godkjenne min turbomx5 nå...
Men jeg vet ikke hvor lite hk jeg kan få ut av Greddy-kitet.
Jeg har en elektronisk boostcontroller, og kan justere trykket alt i fra 0,1 bar til 1,5 bar. Jeg lader i dag ca 0,6 bar som utgjør ca 200 hk med intercooler.
Noen som har noe erfaring/peiling på hvor lite hk jeg får ved å lade 0,1 bar? Har prøvd dette et par ganger og merker at bilen går utrolig dårlig med 0,1 bar i forhold til 0,6. kjører uten katalysator og med 3"eksos.
Noen som vet om biltilsynet tar betalt for hk i motor, eller på hjula?
Da blir vel forsikringa svindyr også......?
Mvh Remi
Men jeg vet ikke hvor lite hk jeg kan få ut av Greddy-kitet.
Jeg har en elektronisk boostcontroller, og kan justere trykket alt i fra 0,1 bar til 1,5 bar. Jeg lader i dag ca 0,6 bar som utgjør ca 200 hk med intercooler.

Noen som har noe erfaring/peiling på hvor lite hk jeg får ved å lade 0,1 bar? Har prøvd dette et par ganger og merker at bilen går utrolig dårlig med 0,1 bar i forhold til 0,6. kjører uten katalysator og med 3"eksos.
Noen som vet om biltilsynet tar betalt for hk i motor, eller på hjula?
Da blir vel forsikringa svindyr også......?

Mvh Remi
-Remi-
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Jeg vil ikke garantere prisen da. Men jeg regna det ut i fra en kalkulator på tollvesnets sider.
Lurer på hvordan de kan regne ut ny forsikringspremie, når de ikke har noen bil å gå ut i fra ?
Kansje det er et fast turbo tillegg i % ?
Lurer på hvordan de kan regne ut ny forsikringspremie, når de ikke har noen bil å gå ut i fra ?
Kansje det er et fast turbo tillegg i % ?
TurboMx5 wrote:Det var ikke så ille dyrt! Vurderer å godkjenne min turbomx5 nå...
Men jeg vet ikke hvor lite hk jeg kan få ut av Greddy-kitet.
Jeg har en elektronisk boostcontroller, og kan justere trykket alt i fra 0,1 bar til 1,5 bar. Jeg lader i dag ca 0,6 bar som utgjør ca 200 hk med intercooler.![]()
Noen som har noe erfaring/peiling på hvor lite hk jeg får ved å lade 0,1 bar? Har prøvd dette et par ganger og merker at bilen går utrolig dårlig med 0,1 bar i forhold til 0,6. kjører uten katalysator og med 3"eksos.
Noen som vet om biltilsynet tar betalt for hk i motor, eller på hjula?
Da blir vel forsikringa svindyr også......?![]()
Mvh Remi
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
er ikke 100% sikker på dette,men kameraten min som kjører ford escrot cab hadde ringt forsikringselskapet sitt og hørt hvor mye ekstra det hadde kostet å forsikre bilen sin om han hadde satt inn større motor i bilen.
fikk visst til svar at "nei,dette er cab,så da koster det ikke noe ekstra"
vet ikke om dette bare er en god historie jeg asså.. men kan jo stemme, dette var visst med If... men er jo bare å prøve å ringe forsikringselskapet å høre.
fikk visst til svar at "nei,dette er cab,så da koster det ikke noe ekstra"
vet ikke om dette bare er en god historie jeg asså.. men kan jo stemme, dette var visst med If... men er jo bare å prøve å ringe forsikringselskapet å høre.
'97 Volvo S40 2,0
BC94377
Tommy E.
BC94377
Tommy E.
Takker for svar!
Skriver inn en liten oppdatering her i morgen etter at jeg har snakket med forsikringsselskapet.
Skriver inn en liten oppdatering her i morgen etter at jeg har snakket med forsikringsselskapet.
-Remi-
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
Da har jeg pratet med litt forskjellige forsikringsselskaper. Fikk ikke så veldig gode nyheter....
Jeg måtte først godkjenne bilen hos biltilsynet (det er ikke noe problem..), så måtte jeg søke til forsikringsselskapet om å få lov til å forsikre bilen med turbo. Fikk til svar at jeg må gjøre dette fordi det ikke er registrert denne "motortypen" i deres databaser på en mx5. Tror jeg bare gir blanke f**n.
De hadde heller ikke noen prisantydning på forsikringspremien...

Jeg måtte først godkjenne bilen hos biltilsynet (det er ikke noe problem..), så måtte jeg søke til forsikringsselskapet om å få lov til å forsikre bilen med turbo. Fikk til svar at jeg må gjøre dette fordi det ikke er registrert denne "motortypen" i deres databaser på en mx5. Tror jeg bare gir blanke f**n.
De hadde heller ikke noen prisantydning på forsikringspremien...
-Remi-
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Når det gjelder 911..
Har en kamerat som er 911-frelst.. han vurderer å bytte ut sin carerra i en turbo og premien vil faktisk bli billigere.. fordi statistikken sier at det er mindre utbetalinger(uhell/skader) på 911 turbo (sikkert et resultat av voksne eiere og at det er få slike i landet)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Det ble produsert MX5 (NA), 1.6 med Turbo og 150hk originalt av Mazda. Disse bilene ble solgt i Australia og England. Tror det var i 1991 eller 1992. Og skaffe dokumenter tilhørende en slik bil burde vel ikke være umulig.. men spørs om det hjelper i lille firkantede Norge gitt..TurboMx5 wrote:Da har jeg pratet med litt forskjellige forsikringsselskaper. Fikk ikke så veldig gode nyheter....![]()
Jeg måtte først godkjenne bilen hos biltilsynet (det er ikke noe problem..), så måtte jeg søke til forsikringsselskapet om å få lov til å forsikre bilen med turbo. Fikk til svar at jeg må gjøre dette fordi det ikke er registrert denne "motortypen" i deres databaser på en mx5. Tror jeg bare gir blanke f**n.
De hadde heller ikke noen prisantydning på forsikringspremien...
bidz @ efnet
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Det skal holde det.
Bilen het MX5 BBR Turbo (ref: www.mx5oc.co.uk) og hadde 150Hk.
Har hørt om en som brukte dokumentasjon fra denne bilen for godkjenning før på dette eller det gammle forumet. Husker ikke helt
Bilen het MX5 BBR Turbo (ref: www.mx5oc.co.uk) og hadde 150Hk.
Har hørt om en som brukte dokumentasjon fra denne bilen for godkjenning før på dette eller det gammle forumet. Husker ikke helt
bidz wrote:Det ble produsert MX5 (NA), 1.6 med Turbo og 150hk originalt av Mazda. Disse bilene ble solgt i Australia og England. Tror det var i 1991 eller 1992. Og skaffe dokumenter tilhørende en slik bil burde vel ikke være umulig.. men spørs om det hjelper i lille firkantede Norge gitt..TurboMx5 wrote:Da har jeg pratet med litt forskjellige forsikringsselskaper. Fikk ikke så veldig gode nyheter....![]()
Jeg måtte først godkjenne bilen hos biltilsynet (det er ikke noe problem..), så måtte jeg søke til forsikringsselskapet om å få lov til å forsikre bilen med turbo. Fikk til svar at jeg må gjøre dette fordi det ikke er registrert denne "motortypen" i deres databaser på en mx5. Tror jeg bare gir blanke f**n.
De hadde heller ikke noen prisantydning på forsikringspremien...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive