Har et tema for diskusjon for de mer kyndige enn meg.
Tar gjerne imot noen tips på emnet.
Hva tærer mest en Mazda MX5 - Alder eller Kilometerstand?
Altså hvis du har en 1995 MX5 som har gått 30 000km eller en 2002 som har 100 000km. Forutsatt at alle servicer har blitt fulgt på begge bilene, men istedetfor lange daglige turer til jobben og lange helg-turer for 2002 bilen så har 95 modellen ikke kjørt til jobben i det hele tatt, og ikke kjørt om vinteren, men kanskje bare kjørt i helgene om sommeren.
Hvilken tror dere er mest tilbøyelig til å ha dyrere skader som krever reparasjon?
Kommer en Mazda til en punkt der alder begynner å bli et problem fremfor kilometer stand?
Og isåfall hva er det som oftest går pga alder?
Har tenkt litt på dette og diskutert med venner, så er veldig nysjerrig på å høre hva dere mener om dette.
Tallene og modellene er tatt helt utifra luften, men håper en diskusjon på emnet på en generell basis.
Hva sliter mest - tid eller KM?
Moderator: Styremedlemmer
SALT!
Biler som kun er sommerkjørt er alltid et pluss... Men husk at bremser og slikt ofte tar kvelden av å bli brukt lite..
Dette kn jo bli en lang diskusjon ispedd argumenter som: 7 år i teknologisk forskjell, hvordan er de behandlet, stått inne eller ute osv....
Men som sagt, er fan av ikke vinterkjørte biler... Eller en som kommer fra det kalde nord der folk kan kjøre på glatta og vegvesenet holder seg hjemme i kulden....

Biler som kun er sommerkjørt er alltid et pluss... Men husk at bremser og slikt ofte tar kvelden av å bli brukt lite..
Dette kn jo bli en lang diskusjon ispedd argumenter som: 7 år i teknologisk forskjell, hvordan er de behandlet, stått inne eller ute osv....
Men som sagt, er fan av ikke vinterkjørte biler... Eller en som kommer fra det kalde nord der folk kan kjøre på glatta og vegvesenet holder seg hjemme i kulden....

MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
- Dalton
- 4200 RPM
- Posts: 456
- Joined: 05 Dec 2003, 01:00
- Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
- Contact:
- Status: Offline
Jeg har en 92 mod, som er gått 116000. Jeg har siden jeg kjøpte den for 4 år siden kjørt under 5 tusen med den, og jeg merker på bilen de årene jeg kjører lite med den at den ikke er helt på topp. Det er spesielt fjeringen jeg merker dette godt på. I fjor så kjørte jeg bare 150 km, og det merket jeg meget godt. I år har jeg kjørt endel mere, og bilen er ikke den samme i forhold til i fjor. Bilen trenges å brukes regelmessig er nå min erfaring......
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
for å si det slik.. en bil har det best om den blir kjørt minst 5000km per år.. noe mindre kan føre til økt oksidering av div i motor, drivverk og understell.. en bil har rett og slett ikke godt av å stå stille over lengre tid.. med andre ord er ikke lav kmstand alltid en fordel, men kommer jo mye an på hvilke eiere det har vært på bil, om servicer er tatt osv.. kmstand er med andre ord av liten betydning.. men må innrømme at jeg trives best som eier av biler med under 150 000km på telleren..
min har akkurat passert 153 500km.. tok ut bilen 10 mai og har siden da kjørt 7500km..
menmen bedre å bruke en bil og ha det morro enn å ha den stående i garasjen til pynt er da min mening..
;)
min har akkurat passert 153 500km.. tok ut bilen 10 mai og har siden da kjørt 7500km..


- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542