Drar til siden ved brems

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Drar til siden ved brems

Post by biXen »

Hvis jeg bremser brått så drar bilen noen ganger brått til siden, ikke lik side hver gang. Noe jeg finner finurlig. Dekka sporer ikke på vei vanlig, men i dype spor som på motorvei og sånt så merker man det. Snakker vi firehjulsstillingen eller er det noe med bremsene, kan ikke huske det var sånn med vinterdekka, men bremser sjelden hardt i vanlig kjøring.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Har du feil innpress på hjula og senket så kan de bli slik, finn en stor parkering og test der, parkeringer pleier å vera jevne..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

har også merket dette av og til, men har ikke bekymret meg, dekkene har blitt jevnt slitt og bremsene er ikke noe galt med, så er rett og slett hjulsporene i veien som gjør det..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Techtor
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 331
Joined: 08 Oct 2003, 02:00
Location: Bøler, Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Techtor »

Merker jeg selv har dette problemet på både sommer- og vinter-hjul. Spesielt ved hard bremsing i stor fart. Sånn var det også før jeg skiftet bremse-klosser og skiver. Bilen min er ikke senket enda..
Medlemnr. 619      
`93 Sort Miata 
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

StianOppistov wrote:Har du feil innpress på hjula og senket så kan de bli slik, finn en stor parkering og test der, parkeringer pleier å vera jevne..
Tror det skal være rett innpress, var dessuten ikke slik i fjor føler jeg. Er ikke senket (enda) men dårlige dempere. Bremseklosser er skifta i fjor framme og bak. Må teste litt og se om det bare er på disse sporskada veiene da.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Sikker på at ikke en caliper som har rusta fast ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Finn et veidekke hvor det er tilnærmet helt flatt, og test. Går det rett frem da så er jo bilen friskmeldt. 99% sikker på at det er ujevnheter i veien som gjør det.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Hei.

Opplevde noe lignende selv. Bilen dro til sidene ved bremsing.
Fikk sjekka på verksted og det viste seg at spissinga foran var feil. Hjulene var rett og slett litt "/---\" (sett ovenfra). En kjapp fiks og bilen føltes som ny. Utrolig hvordan ett par grader her og der kan gjøre bilen så forskjellig i oppførsel.

Nå er riktignok min bil endel eldre enn din, men grovere hjul (tyngre felger og brede dekk) kan fort slite litt på oppsettet.

Fikk i samme slengen tatt en full 4hjuls diagnose på min bil og jeg vil tro de fleste biler som er eldre enn 8-10 år vil ha godt av dette.

Mine 50 øre....
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Fant ut at det var veibanen, men som du nevner tror jeg også det er 4 hjulsstillinga som hjelper til. Men siden jeg skal skifte dempere og fjærer etterhvert tror jeg ikke jeg tar det nå.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
FD3S
0 RPM
0 RPM
Posts: 38
Joined: 10 Jul 2007, 03:32
Location: Heimdal, Trondheim
Status: Offline

Post by FD3S »

Har samme på min også, selv etter at jeg utførte 4-hjulsmåling, avbalansert dekkene, alle foringene er i tipptopp stand og bremsene er nye.

Min er senket endel da, samt at jeg har på 17" med 205 bredde, men merker også at bilen sporer endel da.
Synes det er rart at bilen skal spore med så små dekk egentlig mener jeg da...er dette typisk for MX-5 eller?
1999 MX-5 GT-R No.123
Exedy stage 3 clutch, 35mm Eibach senk, 7,25"x17" felger, soppfilter, hardtop, skinn interiør, hvite blinklys og reflekser samt hvit br.lys på bakluke
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

I ditt tilfelle, etter alt du har gjort vil jeg si med STOR sikkerhet at det er selve dekka. Mine dekk sporer bare i skikkelig dype spor i veien ved bremsing, ikke i det hele tatt ellers. Men med de gamle dekka var det sporetendenser stadig og i stor grad når det ble litt kurve i veibanen.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

"Riktig" dekktrykk hjelper voldsomt mot sporing ved ujevnheter i veibanen.

205/40-17 (?) antar jeg bør ligge rundt 34-36 pund. (Skal du ut på bane bør du ha endel mindre.)

Når jeg henta min ut fra vinterdvale hadde jeg nøyaktig 28 pund i hvert dekk - og det spora endel. Dro sporenstreks til nærmeste bensinstasjon, og fyllte opp til ca 34 pund; minimalt med sporing.

Edit: Jeg har 205/50-15 aka "Ballong".
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Mine ligger vel på 31, høres mye ut med mer i. Hva er negativt/positivt med mye kontra lite? Vet at for lite er temmelig dårlig uansett, men liksom fra 30 til 36.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

biXen wrote:Mine ligger vel på 31, høres mye ut med mer i. Hva er negativt/positivt med mye kontra lite? Vet at for lite er temmelig dårlig uansett, men liksom fra 30 til 36.
Jo lavere profil jo høyere dekktrykk trenger man. Hvis jeg husker korrekt så er mine Toyo Proxes rated til 40-something-pund. (44?)

Høyt trykk reduserer sporing, beskytter felger i større grad, og gir marginalt bedre bensinforbruk - i den grad det er viktig.

Hva som er fasiten på rett dekktrykk påvirkes av en haug med faktorer; dekktype, profil, fabrikat, vekt på bil, bredde på felg, hjulvinkler... og ikke minst bruksområde.

Skal man kjøre på bane ligger man med mye lavere trykk pga bedre sideveis grep. Banekjørering i seg selv gjør jo at trykket stiger pga varme i dekka. Kan tenke meg halvslicks på bane bør ligge rundt 25 pund. Kanskje mindre også. For stive dekk gjør at man "hopper" mer over ujevnheter.

Man kan bruke dekktrykk som virkemiddel på å påvirke balansen i bilen også. Etter at jeg monterte FM sine swaybars er den blitt litt vel mye "tailhappy". Dvs. overstyrer pga at den er blitt stivere bak. Enten går jeg tilbake til originalt stag bak, eller reduserer dekktrykket bak. Eventuelt myker opp Koni-demperene bak.

For mye eller for lite luft vil slite på dekket - på forskjellige måter.

Men generell konsensus er at det er bedre med for mye luft enn for lite. Hvor mye som skal til i den ene eller andre retningen kan variere.

Man må bare prøve seg frem.

Har sikkert glemt endel også - bare å kommentere i vei! :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Hmmm. Peiling på hvor lenge dekka må hvile etter man har kjørt til der man fyller dekk? Siden de blir jo varme og høyere trykk på veien da.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply