Drar til siden ved brems
Moderator: Styremedlemmer
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
- Status: Offline
Drar til siden ved brems
Hvis jeg bremser brått så drar bilen noen ganger brått til siden, ikke lik side hver gang. Noe jeg finner finurlig. Dekka sporer ikke på vei vanlig, men i dype spor som på motorvei og sånt så merker man det. Snakker vi firehjulsstillingen eller er det noe med bremsene, kan ikke huske det var sånn med vinterdekka, men bremser sjelden hardt i vanlig kjøring.
- Miatapowers
- 7200 RPM
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
Tror det skal være rett innpress, var dessuten ikke slik i fjor føler jeg. Er ikke senket (enda) men dårlige dempere. Bremseklosser er skifta i fjor framme og bak. Må teste litt og se om det bare er på disse sporskada veiene da.StianOppistov wrote:Har du feil innpress på hjula og senket så kan de bli slik, finn en stor parkering og test der, parkeringer pleier å vera jevne..
- uggla
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 595
Hei.
Opplevde noe lignende selv. Bilen dro til sidene ved bremsing.
Fikk sjekka på verksted og det viste seg at spissinga foran var feil. Hjulene var rett og slett litt "/---\" (sett ovenfra). En kjapp fiks og bilen føltes som ny. Utrolig hvordan ett par grader her og der kan gjøre bilen så forskjellig i oppførsel.
Nå er riktignok min bil endel eldre enn din, men grovere hjul (tyngre felger og brede dekk) kan fort slite litt på oppsettet.
Fikk i samme slengen tatt en full 4hjuls diagnose på min bil og jeg vil tro de fleste biler som er eldre enn 8-10 år vil ha godt av dette.
Mine 50 øre....
Opplevde noe lignende selv. Bilen dro til sidene ved bremsing.
Fikk sjekka på verksted og det viste seg at spissinga foran var feil. Hjulene var rett og slett litt "/---\" (sett ovenfra). En kjapp fiks og bilen føltes som ny. Utrolig hvordan ett par grader her og der kan gjøre bilen så forskjellig i oppførsel.
Nå er riktignok min bil endel eldre enn din, men grovere hjul (tyngre felger og brede dekk) kan fort slite litt på oppsettet.
Fikk i samme slengen tatt en full 4hjuls diagnose på min bil og jeg vil tro de fleste biler som er eldre enn 8-10 år vil ha godt av dette.
Mine 50 øre....
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Har samme på min også, selv etter at jeg utførte 4-hjulsmåling, avbalansert dekkene, alle foringene er i tipptopp stand og bremsene er nye.
Min er senket endel da, samt at jeg har på 17" med 205 bredde, men merker også at bilen sporer endel da.
Synes det er rart at bilen skal spore med så små dekk egentlig mener jeg da...er dette typisk for MX-5 eller?
Min er senket endel da, samt at jeg har på 17" med 205 bredde, men merker også at bilen sporer endel da.
Synes det er rart at bilen skal spore med så små dekk egentlig mener jeg da...er dette typisk for MX-5 eller?
1999 MX-5 GT-R No.123
Exedy stage 3 clutch, 35mm Eibach senk, 7,25"x17" felger, soppfilter, hardtop, skinn interiør, hvite blinklys og reflekser samt hvit br.lys på bakluke
Exedy stage 3 clutch, 35mm Eibach senk, 7,25"x17" felger, soppfilter, hardtop, skinn interiør, hvite blinklys og reflekser samt hvit br.lys på bakluke
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
"Riktig" dekktrykk hjelper voldsomt mot sporing ved ujevnheter i veibanen.
205/40-17 (?) antar jeg bør ligge rundt 34-36 pund. (Skal du ut på bane bør du ha endel mindre.)
Når jeg henta min ut fra vinterdvale hadde jeg nøyaktig 28 pund i hvert dekk - og det spora endel. Dro sporenstreks til nærmeste bensinstasjon, og fyllte opp til ca 34 pund; minimalt med sporing.
Edit: Jeg har 205/50-15 aka "Ballong".
205/40-17 (?) antar jeg bør ligge rundt 34-36 pund. (Skal du ut på bane bør du ha endel mindre.)
Når jeg henta min ut fra vinterdvale hadde jeg nøyaktig 28 pund i hvert dekk - og det spora endel. Dro sporenstreks til nærmeste bensinstasjon, og fyllte opp til ca 34 pund; minimalt med sporing.
Edit: Jeg har 205/50-15 aka "Ballong".
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
Jo lavere profil jo høyere dekktrykk trenger man. Hvis jeg husker korrekt så er mine Toyo Proxes rated til 40-something-pund. (44?)biXen wrote:Mine ligger vel på 31, høres mye ut med mer i. Hva er negativt/positivt med mye kontra lite? Vet at for lite er temmelig dårlig uansett, men liksom fra 30 til 36.
Høyt trykk reduserer sporing, beskytter felger i større grad, og gir marginalt bedre bensinforbruk - i den grad det er viktig.
Hva som er fasiten på rett dekktrykk påvirkes av en haug med faktorer; dekktype, profil, fabrikat, vekt på bil, bredde på felg, hjulvinkler... og ikke minst bruksområde.
Skal man kjøre på bane ligger man med mye lavere trykk pga bedre sideveis grep. Banekjørering i seg selv gjør jo at trykket stiger pga varme i dekka. Kan tenke meg halvslicks på bane bør ligge rundt 25 pund. Kanskje mindre også. For stive dekk gjør at man "hopper" mer over ujevnheter.
Man kan bruke dekktrykk som virkemiddel på å påvirke balansen i bilen også. Etter at jeg monterte FM sine swaybars er den blitt litt vel mye "tailhappy". Dvs. overstyrer pga at den er blitt stivere bak. Enten går jeg tilbake til originalt stag bak, eller reduserer dekktrykket bak. Eventuelt myker opp Koni-demperene bak.
For mye eller for lite luft vil slite på dekket - på forskjellige måter.
Men generell konsensus er at det er bedre med for mye luft enn for lite. Hvor mye som skal til i den ene eller andre retningen kan variere.
Man må bare prøve seg frem.
Har sikkert glemt endel også - bare å kommentere i vei!