Bortimot null drag fra lavt turtall!!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Demandred
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 176
Joined: 01 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 625
Location: Løten
Status: Offline

Bortimot null drag fra lavt turtall!!

Post by Demandred »

Var på sommerturen ssom var forrige helg, etter å ha tilbragt noen dager i Bergen så var det på tide å frese hjem igjen. Jo lenger jeg kom på veien hjem så merket jeg at bilen trengte mer og mer turtall for å klare å opprettholde farten! Fra ca. 1000rpm og opp til i ca 4000rpm skjer det så godt som ingenting, fra ca 4500rpm så drar det bortimot normalt. Etter et besøk hos Mazda-forhandleren på Hamar så mente han at det var en feil i luftmengdemåleren som gjorde at luft/bensin-blandingen ble feil fra lavt turtall og at det kanskje hjalp å bytte den. Har nå fått tak i en ny luftmengdemåler men har fortsatt samme problem :( I tillegg så gikk motoren noe varm på veien hjem fra hoggeren der jeg kjøpte måleren. Kan det være at en av kammene kan ha hoppet over et tann eller to på registerreima? Jeg hadde 200000km-service på den for ca 2000km siden og da ble registerreima og simringer skiftet, kan det da være noe tull osm har skjedd etter dette? Jeg begynner å bli skikkelig bekymret da bilen i tillegg til å dra FORFERDELIG dårlig også har begynt å bråke mer fra undersiden (kanskje noen hull i eksosen, har ikke fått sjekket dette enda). Nå om dagen føler jeg ikke akkurat at jeg kjører sportsbil, blir lett frakjørt av hvilken som helst moped ut av kryss. Hvis det er noen som har noen tips så be my guest og sleng dem ut, begynner å bli bra desperat nå!!
Medlem nr.625
2016 Ford Mondeo 2.0
[x]1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

Hallo Demandred, og takk for en hyggelig tur hjem fra Jæren. Håper du fikk timet fergen like bra som meg, hehe :)

Kan det være at innmaten i katalysatoren din har løsnet? Det kan i så fall forklare både lydene, og dårlig drag i bilen.
Er litt usikker på om bilen vil gå rent på høye turtall med defekt katalysator, men det kan sikkert noen andre som kan svare på.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Spør du meg kan det høres ut som veivtrøbbel, men det er ihvertfall "worst case scenario"...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Ikke for å skremme, men dette er akkurat de symptonene jeg hadde på min NA når veiva på den begynte å svikte.

Hvordan er det med veivhjulet som sitter på veiva, går det jevnt rundt eller beveger det seg mye frem og tilbake??
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Hvis det er veiva som er problemet. Så burde det være en garantisak egentlig..
En bil burde ikke fått slike feil etter et besøk på merkeverksted.

Men det kan jo repareres med kjemisk metall hvis det er det som er problemet..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Demandred
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 176
Joined: 01 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 625
Location: Løten
Status: Offline

Post by Demandred »

Når en står foran bilen og ser ned i motorrommet så ser ikke akkurat veivhjulet helt rundt ut nei, ser nesten ut som om det står og hopper når en ser det fra fremsiden. Fra toppen ser det helt fint ut, ikke noe vingling eller noe sånt når en ser hjulet i rulleretning. Hvis det er veiva som er feilen så må jeg nok godprate litt med verkstedet ja, skal ikke bli slik etter et besøk hos merkeverksted som Vidar sier.
Medlem nr.625
2016 Ford Mondeo 2.0
[x]1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Fin frem tenningslampe og se om tenningen holder seg jevn, dersom tenningen fluktrer mye er det et negativ tegn med tanke på veiven :?
Demandred
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 176
Joined: 01 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 625
Location: Løten
Status: Offline

Post by Demandred »

Skulle kjøre til verkstedet idag og da ville ikke motoren dra seg over 1000rpm med girkassa i fri engang. Med tanke på at jeg da måtte kjøre et par mil med såpass råttent drag så bestemte jeg meg for å ta en telefon til NAF for å få fraktet bilen til det samme verkstedet. Etter en del feilsøking på verkstedet fant de ut at drevet som registerreima sitter på er dønn slitt og må byttes, samt at sporet som kilen sitter på er såpass slitt at den er ca. dobbelt så bred som den skal være :( Så da blir det bestilt nytt drev, bolt og vannpumpe når de først driver på. Samt at de må mikse og trikse og lage en ny kile som da passer sporet best mulig. når dette er ordnet blir nok Gullet mitt så godt som nytt :) Skulle gjerne ha lagt med et bilde av kilesporet men får det dessverre ikke over på PC'en fra mobilen :(
Medlem nr.625
2016 Ford Mondeo 2.0
[x]1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Det med kilesporet er såkalte veivproblemet..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Om det er short nose veiv du har så har eg en liggende med godt spor, 500 lapp så er den din, skal til gatebil i helgen så det kan taes med,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Demandred
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 176
Joined: 01 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 625
Location: Løten
Status: Offline

Post by Demandred »

Takker for tilbudet Stian:) Har alt bestilt utstyr gjennom verkstedet, de skulle prøve å lage en kil selv som passer til det "noe" utvida kilesporet når de skal sette inn det nye drevet. Verksted-sjefen hadde gode erfaringer med bruk av bl.a. kjemisk metall til den bruk. Håper det går greit uansett. Hvis en skal bytte hele veiva blir det steindyrt selv om jeg får selve veiva billig av deg. Er nesten så jeg vurderer å handle inn en hel motor fra en vraka bil som står på et hoggeri i Elverum, tenkte ikke på at det var en mulighet før jeg sto på verkstedet idag. Uansett om jeg ikke bruker den nå så står den klar til bruk på et evt senere tidspunkt.
Medlem nr.625
2016 Ford Mondeo 2.0
[x]1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Antagligvis kan det endte opp billigere å skifte hele motoren hvis du får tak i en brukt en. Og kjøper du en produsert etter ca. midten av 1991 får du den med longnose der dette problemet ikke eksisterer.

Det hadde vært interessant å høre om noen har skrudd på bilen din nå før dette oppstod? Du skjønner, problemet har hatt en tendens til å oppstå hvis noen bruker feil moment når de fester veivbolten.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

HansT wrote:Antagligvis kan det endte opp billigere å skifte hele motoren hvis du får tak i en brukt en. Og kjøper du en produsert etter ca. midten av 1991 får du den med longnose der dette problemet ikke eksisterer.

Det hadde vært interessant å høre om noen har skrudd på bilen din nå før dette oppstod? Du skjønner, problemet har hatt en tendens til å oppstå hvis noen bruker feil moment når de fester veivbolten.
Det som er interssant er vel at et Mazdaverksted har tatt en service på bilen for ikke så lenge siden :) Hvis ikke jeg husker feil da..

Men uansett så er det lurt å skifte veivbolten ved skifte av regreim på shortnose..

Å bruke gjengelås type medium er også et must..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Det er gjort før, bruksanvisningen på loctite fix'en finner du her: http://www.miata.net/garage/hsue/LoctiteCrank1.html
Her er mer om problemet.
http://www.miata.net/garage/crankshaft.html

Skriv den ut til dem, det er ikke vits å finne opp hjulet flere ganger.

PS: Betal ikke for denne jobben. G A R A N T I - sak i lange baner.
De kan ikke hevde at det er slitasje, for det skulle de i såfall sett da de skiftet zimmer-ringen
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Demandred
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 176
Joined: 01 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 625
Location: Løten
Status: Offline

Post by Demandred »

Skal ikke betale full pris for det nei, mekanikeren som gjorde regreimskiftet for ca. en måned siden sier at han har sagt fra til meg om at det var slitasje der, og at han hadde festet det igjen med Loctite. Det eneste problemet er at jeg ikke kan huske at han har nevnt noe til meg om det. Også verksmesteren på verkstedet husker at det var snakk om at de kanskje måtte avbryte regreimbyttet og bestille nytt drev og snakke med meg om hva de skulle gjøre, men at det ble avtalt dem imellom at de skulle prøve og feste drevet/veivhjulet med Loctite. Uansett så får jeg nå nytt drev og vannpumpe når de først driver på. Prisen skal vi diskutere litt og bli enige om når jobben er ferdig. Blir sikkert ikke SÅ forferdelig ille får jeg håpe. Men må uansett takke for gode råd herifra :)
Medlem nr.625
2016 Ford Mondeo 2.0
[x]1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone
Post Reply