Vifteproblemer

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
frifant
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 15 Jun 2007, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Vifteproblemer

Post by frifant »

har problem med at radiatorvifta slutter å gå så snart jeg slår av motoren. Dette gjør at det begynner å koke i kjølesystemet når jeg slår av motoren.

Noen som har vært borti lignende problem? Har sjekket alle sikringene.

S.
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Såvidt meg bekjent så skal ikke vifta gå når du slår av tenninga. Hvis bilen din koker når vifta stopper ligger nok problemet et annet sted. Jeg gjetter på at du har skilt i luftinntaket og/eller defekt termostat.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
frifant
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 15 Jun 2007, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by frifant »

KnutH wrote:Såvidt meg bekjent så skal ikke vifta gå når du slår av tenninga. Hvis bilen din koker når vifta stopper ligger nok problemet et annet sted. Jeg gjetter på at du har skilt i luftinntaket og/eller defekt termostat.
Ikke skilt i luftinntaket, og termostaten ser ut til å virke, for vifta slår på når motoren blir varm og den er i gang.
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

frifant wrote:
KnutH wrote:Såvidt meg bekjent så skal ikke vifta gå når du slår av tenninga. Hvis bilen din koker når vifta stopper ligger nok problemet et annet sted. Jeg gjetter på at du har skilt i luftinntaket og/eller defekt termostat.
Ikke skilt i luftinntaket, og termostaten ser ut til å virke, for vifta slår på når motoren blir varm og den er i gang.
Termostaten styrer ikke vifta. Det gjør temp. føleren.
Termostaten styrer gjennomstrømningen av vann til radiatoren.
Kan være tett radiator også (Inn-/utvendig)
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
knugen
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 19 May 2007, 02:00
Status: Offline

Post by knugen »

hvis problemet er at vifta ikke går, så er det den bryter sitter på termostat huset... :P
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Prøv å bytt ut radiatorlokket ditt. Dette skal holde et vist trykk slik at vannet ikke koker så lett i motoren. Lokket svekkes over tid og resultatet er koking. Koster lite så det skader ikke å prøve.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

knugen wrote:hvis problemet er at vifta ikke går, så er det den bryter sitter på termostat huset... :P
Vifta vil aldri gå med tenninga av..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

arildh wrote:Prøv å bytt ut radiatorlokket ditt. Dette skal holde et vist trykk slik at vannet ikke koker så lett i motoren. Lokket svekkes over tid og resultatet er koking. Koster lite så det skader ikke å prøve.
Jeg hadde problemer med at min kokte. Det viste seg at radiatorlokket ikke åpnet og lukket slik det skal. Så vi tok en kniv og skjærte litt av gummien rundt, så var problemet løst.

Skader ikke å sjekke som arildh sier
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
frifant
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 15 Jun 2007, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by frifant »

fatlaces wrote:
arildh wrote:Prøv å bytt ut radiatorlokket ditt. Dette skal holde et vist trykk slik at vannet ikke koker så lett i motoren. Lokket svekkes over tid og resultatet er koking. Koster lite så det skader ikke å prøve.
Jeg hadde problemer med at min kokte. Det viste seg at radiatorlokket ikke åpnet og lukket slik det skal. Så vi tok en kniv og skjærte litt av gummien rundt, så var problemet løst.

Skader ikke å sjekke som arildh sier
Kjøpte nytt radiatorlokk hos Hegre, problemet ble løst for 360 kroner...(mye for et lokk, men billig for problemet)
Post Reply