Noe rart med oljetrykk/instrument
Moderator: Styremedlemmer
- inglar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 558
- Status: Offline
Noe rart med oljetrykk/instrument
Når jg gir litt gass (helt vanlig aks. ikke noe vilt pådrag) spretter nåla helt på topp (den kommer ikke lenger). Merker ikke noe med bilen, motoren går helt fint. Når motoren går uten anstrengelser viser nåla som den har gjort før, og når oljen er varm viser nåla som vanlig (ingen topping selv ved maks pådrag). Er måler og sensor fra Raid så jeg tror/håper at det kun er at det er så som så med kvaliteten på Raid-komponentene. Noen som har vært borte i det samme eller kan tenke seg hva det er?
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
Bittelitt relatert ihvertfall:
Det er generelt noe høyere oljetrykk når bilen er kald. Jeg har "ekte" oljetrykksmåler på min (ikke den binære on/off saken som kom på senere NAer), og den har alltid ligget rundt 7-8 (måles det i bar?) når bilen er kald og under pådrag. Når bilen har driftstemperatur så ligger den på rundt 2 på tomgang, og kanskje opp mot 4 under pådrag.
Mulig jeg blingser litt på de talla, men det sånn ca noe slikt.
Hvor langt "opp" på skalaen går den Raid-saken?
Det er generelt noe høyere oljetrykk når bilen er kald. Jeg har "ekte" oljetrykksmåler på min (ikke den binære on/off saken som kom på senere NAer), og den har alltid ligget rundt 7-8 (måles det i bar?) når bilen er kald og under pådrag. Når bilen har driftstemperatur så ligger den på rundt 2 på tomgang, og kanskje opp mot 4 under pådrag.
På den europeiske NA modellen er det skala i Kg/cm2, 1 Kg/cm2 = 0,981 bar.Hauk wrote:Bittelitt relatert ihvertfall:
På den amerikanske NA modellen er det skala i lb/inch2, 14,22 lb/inch2 = 1 Kg/cm2
Mvh
Thomas
Last edited by Sladd on 24 Jul 2007, 10:16, edited 1 time in total.
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
Jeg blingsa ja. Skalaen går ikke lengre enn 6 - og bilen, når den er kald, ligger rundt 5+. Resten stemte.Hauk wrote:....og den har alltid ligget rundt 7-8 (måles det i bar?) når bilen er kald og under pådrag. Når bilen har driftstemperatur så ligger den på rundt 2 på tomgang, og kanskje opp mot 4 under pådrag.