Silverboy wrote:kjører mobil1 rundt hele veien jeg.. og har vært fornøyd med det.. ikke spør meg hvorfor jeg er fornøyd, for hadde sikkert vært fornøyd om det var FK-olje også(som jeg kjøpte i dag for å starte og kjøre varm motoren på)
Tregt girskift
Moderator: Styremedlemmer
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Kjører Qaukerstate hele veien rundt jeg.. Bortsett fra girkassa, men oljen er kjøpt inn. Quakerstate er billig(med rabatt) og bra..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
bruker valvoline maxlife. på motor....
skal no bytte til redline girolje du får det hos MEKONOMEN!!!!!! helt sykt;)
skal no bytte til redline girolje du får det hos MEKONOMEN!!!!!! helt sykt;)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Tar opp igjen denne tråden...
jeg har siden i går merket en markant endring i gearkassen på MX'en... har hatt store problemer med å få satt den i gear, dette gjelder alle gear. plutselig går den i gear, så etter litt kjøring er den vanskelig igjen, så fin igjen. Må bruke til dels store krefter for å få den i gear... Så det virker som om det ikke spiller noen rolle om kassen er varm eller ikke..
Men det er altså ingen ulyder eller vibrasjoner utover det vanlige.
leser her at dette kan ha sammenheng med gearoljen, så skal skifte den imorgen og se hva som skjer.
Synes også å merke at clutch- pedalen er blitt lettere, mindre motstand når jeg tråkker den inn. Clutchen ble skiftet i november ifjor (Sachs clutch fra Hellanor), kan det være en forbindelse mellom disse fenomenene?
jeg har siden i går merket en markant endring i gearkassen på MX'en... har hatt store problemer med å få satt den i gear, dette gjelder alle gear. plutselig går den i gear, så etter litt kjøring er den vanskelig igjen, så fin igjen. Må bruke til dels store krefter for å få den i gear... Så det virker som om det ikke spiller noen rolle om kassen er varm eller ikke..
Men det er altså ingen ulyder eller vibrasjoner utover det vanlige.
leser her at dette kan ha sammenheng med gearoljen, så skal skifte den imorgen og se hva som skjer.
Synes også å merke at clutch- pedalen er blitt lettere, mindre motstand når jeg tråkker den inn. Clutchen ble skiftet i november ifjor (Sachs clutch fra Hellanor), kan det være en forbindelse mellom disse fenomenene?
'89 626 2.0i GLX
'92 Miata Brilliant Black
'92 Miata Brilliant Black
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Det er vel det at clutchen ikke frir skikkelig, sånn at når du trør clutchen i bånn så er den egentlig bare halvveis inne.knut1 wrote:Synes også å merke at clutch- pedalen er blitt lettere, mindre motstand når jeg tråkker den inn. Clutchen ble skiftet i november ifjor (Sachs clutch fra Hellanor), kan det være en forbindelse mellom disse fenomenene?
Overføringen fra clutchpedalen til utløserarmen på clutchhuset er hydraulikkolje, ikke wire.
Dersom pakninger i en av sylindrene begynner å bli dårlig, så får du ikke full vandring, og dersom det er kommet luft i systemet så lar dette seg komprimere. (Det blir samme som om wiren fjærer, hvis du hadde hatt wire)
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
har nettopp bytta slavesylinderen til clutchen på mx5en min.. slet med lett clutchpedal og vanskeligheter for å få den i de laveste girene.. bytta slavesylinderen, clutchvæsken og fikk lufta systemet skikkelig.. forskjellen var enorm, min 91mod føltes som en nybil igjen.. 
om du kommer deg under bilen og løfter litt på mansjetten på slavesylindderen vil du lett se om det er lekkasje eller ikke..
en ny slavesylinder kostet meg 954kr på den lokale mazdasjappa..

om du kommer deg under bilen og løfter litt på mansjetten på slavesylindderen vil du lett se om det er lekkasje eller ikke..
en ny slavesylinder kostet meg 954kr på den lokale mazdasjappa..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
Tusen takk, Kodvaag og Jonaldo!
Clutchvæskebeholderen var helt tørr.... Har fylt på og nå er alt som det skal være
Men jeg har hatt en meget trist ettermiddag...kjørte nemlig rett fra jobb til Mekonomen for å kjøpe gearolje. Da jeg fortalt dem problemet med gearskiftingen konkluderte de med at 'ja, det er nok synkroniseringen på gearene som er røket. Ny kasse eller overhaling.' Gjett om jeg fikk hakeslepp!
Takk Gud for at dette forumet finnes, særlig for amatører som meg
Clutchvæskebeholderen var helt tørr.... Har fylt på og nå er alt som det skal være

Men jeg har hatt en meget trist ettermiddag...kjørte nemlig rett fra jobb til Mekonomen for å kjøpe gearolje. Da jeg fortalt dem problemet med gearskiftingen konkluderte de med at 'ja, det er nok synkroniseringen på gearene som er røket. Ny kasse eller overhaling.' Gjett om jeg fikk hakeslepp!
Takk Gud for at dette forumet finnes, særlig for amatører som meg

'89 626 2.0i GLX
'92 Miata Brilliant Black
'92 Miata Brilliant Black
- Techtor
- 2000 RPM
- Posts: 331
- Joined: 08 Oct 2003, 02:00
- Location: Bøler, Oslo
- Contact:
- Status: Offline
eller en fra MX5parts_mx5_Rune_ wrote:en ny slavesylinder kostet meg 954kr på den lokale mazdasjappa..
Orginal £42.08: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/873
Uorginal £13.95: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/252
Hvis beholderen er tom, bør man ta en titt på slavesylinderen for å se om den lekker.
Medlemnr. 619Â Â Â Â Â Â
`93 Sort MiataÂ
`93 Sort MiataÂ
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
helt klart en mulighet å hente fra england,, men trengte delen raskt og siden jeg jobber på bilverksted fikk jeg endel rabatt også.. så da gikk det opp i opp omentrent..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
Skiftet gearolje i forgårs og det ser ut som om det lekker fra denne slavesylinderen, ja. Den ligger på 'passasjersiden' av gearkassen, ikke sant? Er dette noe man kan skifte selv eller er verksted nødvendig? Keep in mind, er amatør og har ikke tilgang på bukk, må ligge på bakken ....
'89 626 2.0i GLX
'92 Miata Brilliant Black
'92 Miata Brilliant Black
-
- Status: Offline
redline shockproof eller hva den heter i kassa. og mobil1 eller no i den lille plassen ved spaken. var skeptisk til redline olja, den er så tyktflytende at jeg nesten ikke fikk den på kassa. var visst laget for girkasser som lever hardere enn de egentlig burde.. om det virker ? aner ikke, men kassa har ikke rast enda 
http://www.redlineoil.com/products_gear ... tegoryID=6

http://www.redlineoil.com/products_gear ... tegoryID=6