Har kjøpt meg en MX5
Moderator: Styremedlemmer
-
- 0 RPM
- Posts: 7
- Joined: 23 Jul 2007, 23:53
- Status: Offline
Har kjøpt meg en MX5
Hei Folkens
Har akkurat kjøpt meg en MX5 - 92 mod
Har kun kjørt en litt lengre tur.
Bilen er rustfri og nylig EU godkjent.
Jeg har mye erfaring med bil, men ikke MX5.
Synes bilen virker stiv og veldig ømfintlig for dårlig norske asfaltveier, rister en del og slår i rattet. Ristingen er verst ved ca 50-60 km/t. Har avbalansert hjulene med 195/50-15 dekk.
Er vant til å kjøre nyere familiebiler, og vet lite om hvordan Mazdaen skal føles. Er de sånn eller er det bare min......
Mulig biler fra tidlig 90 tallet er sånn....
Ellers ser jeg fram til å være ny medlem i klubben deres, ser ut til å være et veldig bra sammhold og mye kunnskap om bilen blant derer.
Trenger sårt en brukt hardtopp... Tips
Har akkurat kjøpt meg en MX5 - 92 mod
Har kun kjørt en litt lengre tur.
Bilen er rustfri og nylig EU godkjent.
Jeg har mye erfaring med bil, men ikke MX5.
Synes bilen virker stiv og veldig ømfintlig for dårlig norske asfaltveier, rister en del og slår i rattet. Ristingen er verst ved ca 50-60 km/t. Har avbalansert hjulene med 195/50-15 dekk.
Er vant til å kjøre nyere familiebiler, og vet lite om hvordan Mazdaen skal føles. Er de sånn eller er det bare min......
Mulig biler fra tidlig 90 tallet er sånn....
Ellers ser jeg fram til å være ny medlem i klubben deres, ser ut til å være et veldig bra sammhold og mye kunnskap om bilen blant derer.
Trenger sårt en brukt hardtopp... Tips
mxthinker, 92 mod rød MX5, orginal rustfri teknisk bra eksemplar uten servo.
Velkommen! Gratulerer med nytt glis!
Mx`er er vel genrelt lite glad i elendig veistandard som forekommer en del i Norge. Men bilen er desto bedre der hvor veiene er fine!
Du vil nok fort få ett skarpt øve etter humper og hull i veien, en del går det an å svinge unna..
PS. Har du servo? Jeg har det. Er mulig du kjenner hull i veien bedre uten servo..
Mx`er er vel genrelt lite glad i elendig veistandard som forekommer en del i Norge. Men bilen er desto bedre der hvor veiene er fine!

Du vil nok fort få ett skarpt øve etter humper og hull i veien, en del går det an å svinge unna..
PS. Har du servo? Jeg har det. Er mulig du kjenner hull i veien bedre uten servo..
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
synes ikke at standard mx5 er så veldig vanskelig å kjøre på dårlig vei, men så morro som det er å svinge med mx5 vil du fort oppdage at hvert eneste lille hull er en god unnskyldning for å ta en brå sving eller to.. 
jeg som kjører med mye senk og med lavprofildekk merker endel mer av dårlie veier, men dette synes jeg er en del av sjarmen.. jeg får betalt tilbake iform av mer kjøreglede så snart man kommer til svingete veier med fin asfalt..

jeg som kjører med mye senk og med lavprofildekk merker endel mer av dårlie veier, men dette synes jeg er en del av sjarmen.. jeg får betalt tilbake iform av mer kjøreglede så snart man kommer til svingete veier med fin asfalt..

- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
-
- 0 RPM
- Posts: 7
- Joined: 23 Jul 2007, 23:53
- Status: Offline
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Grattis med fin bil ja 
At en stiv sportsbil er ubehagelig på dårlige veier er jo normalt ja..
spesielt er det kjipt når man kommer raskt gjennom en sving
også er plutselig asfalten gåen... blir litt panikk
Om du også skriver info om bilen i signaturen så slipper du å tenke på det når du evt. skal spørre om noe
(Modell og mods)

At en stiv sportsbil er ubehagelig på dårlige veier er jo normalt ja..
spesielt er det kjipt når man kommer raskt gjennom en sving
også er plutselig asfalten gåen... blir litt panikk

Om du også skriver info om bilen i signaturen så slipper du å tenke på det når du evt. skal spørre om noe

(Modell og mods)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- fatlaces
- 4200 RPM
- Posts: 436
- Joined: 08 Feb 2005, 01:00
- Location: Sarpsborg
- Contact:
- Status: Offline
Re: Har kjøpt meg en MX5
du har kjøpt deg en forholdsvis stiv sportsbil .mx thinker wrote:Hei Folkens
Har akkurat kjøpt meg en MX5 - 92 mod
Har kun kjørt en litt lengre tur.
Bilen er rustfri og nylig EU godkjent.
Jeg har mye erfaring med bil, men ikke MX5.
Synes bilen virker stiv og veldig ømfintlig for dårlig norske asfaltveier, rister en del og slår i rattet. Ristingen er verst ved ca 50-60 km/t. Har avbalansert hjulene med 195/50-15 dekk.
Er vant til å kjøre nyere familiebiler, og vet lite om hvordan Mazdaen skal føles. Er de sånn eller er det bare min......
Mulig biler fra tidlig 90 tallet er sånn....
Ellers ser jeg fram til å være ny medlem i klubben deres, ser ut til å være et veldig bra sammhold og mye kunnskap om bilen blant derer.
Trenger sårt en brukt hardtopp... Tips
du burde heller blitt bekymret hvis du IKKE "følte" veien.
men gratulerer med bil! kan garantere deg mye morro fremover

Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
- AJF
- 6500 RPM
- Posts: 922
- Joined: 23 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 282
- Location: Oslo
- Status: Offline
Grattis med MX-5 og velkommen inn i det gode selskap
Finnes ikke noe som slår MX-5 i kjøreglede når man tar prisen i betraktning.

-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Hmm hva menes med stiv, er fjørene for slappe så virker bilen stiv, snodig hva, men blir ofte slik med feks dårlig senkesett og originale dempere eller andre slappe dempere, Demperne holder ikkje mål og bilen bunner og treffer bumpstops, som er en sikkerhet for å ikkje ødelegge bilen for mye, om dette skjer så virker bilen meget stiv, Sliter med dette selv enda eg har koni dempere. Skal bytte ut hele understellet i vinter om eg får råd da,.
brukt for mye på motoren min eg..

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Hva i himmelens navn er det du sier ??SindreD wrote:Gratulerer med ny bil!
Anbefaler på det sterkeste at du investerer i servo!
Prøve kjørte selv en uten servo og en med servo før jeg kjøpte min MX5, kjøre gleden ble 100% større med servo! Helt forferdelig uten servo spør du meg.
Du gratulerer mx-thinker med ny bil som er "helt forferdelig uten servo".
Mener du virkelig at han skal ettermontere servo i en 92modell ?
Makan til tullprat.
NEI, kos deg med bilen din du mx-thinker.
Min er også uten servo og helt FANTASTISK å kjøre.
Velkommen i klubben.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Tommen
- 4200 RPM
- Posts: 461
- Joined: 04 Jul 2007, 20:21
- Medlemsnummer: 984
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Hei grattis og velkommen 

MX5 NB GTR 1,8 - 99mod
Mazda 6 stv. 2009, mod
x- Mx5 NB HERO 1,8 sport 03mod
x- Golf III 1,8 96 mod
x- Mazda 323F 1,8 90 mod
x- Datsun Cherry 1,2 79 mod
HERO http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16141
Mazda 6 stv. 2009, mod
x- Mx5 NB HERO 1,8 sport 03mod
x- Golf III 1,8 96 mod
x- Mazda 323F 1,8 90 mod
x- Datsun Cherry 1,2 79 mod
HERO http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16141
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Gratulerer og velkommen.
Har du noen kjennskap til om bilens fjører/dempere har vært tuklet med?
Det finnes desverre en del "mekkere" som for en hver pris skal ha bilen stivere og lavere, med det resultat at at den hverken er lovlig eller behageligere å kjøre lenger.
Har du noen kjennskap til om bilens fjører/dempere har vært tuklet med?
Det finnes desverre en del "mekkere" som for en hver pris skal ha bilen stivere og lavere, med det resultat at at den hverken er lovlig eller behageligere å kjøre lenger.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- fatlaces
- 4200 RPM
- Posts: 436
- Joined: 08 Feb 2005, 01:00
- Location: Sarpsborg
- Contact:
- Status: Offline
hehe stussa litt over den der selv.Rudolf wrote:Hva i himmelens navn er det du sier ??SindreD wrote:Gratulerer med ny bil!
Anbefaler på det sterkeste at du investerer i servo!
Prøve kjørte selv en uten servo og en med servo før jeg kjøpte min MX5, kjøre gleden ble 100% større med servo! Helt forferdelig uten servo spør du meg.
Du gratulerer mx-thinker med ny bil som er "helt forferdelig uten servo".
Mener du virkelig at han skal ettermontere servo i en 92modell ?
Makan til tullprat.
Erik
jeg kjørte nå uten servo selv og syns igrunn ikke det var "HELT FORFERDELIG!!", faktisk ganske ok

Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
Sikker på det ikke var en buss du prøvekjørte uten servo?
Mx5 er den deiligste bilen jeg noen gang har kjørt uten servo. Servo hadde ødelagt hele "vegfølesen".
Mx5 er den deiligste bilen jeg noen gang har kjørt uten servo. Servo hadde ødelagt hele "vegfølesen".
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
Besøk www.slankmeg.com
-
- 0 RPM
- Posts: 7
- Joined: 23 Jul 2007, 23:53
- Status: Offline
Takk for mange bra svar. Har skiftet litt mening etter en "fantastisk tur" Lørdag , med sola i ansiktet og landlige svingete veier. Kjnete lukter og hørte lyder mens jeg kjørte til hytta. Kjempetur og har over natta blitt veldig glad i bilen. Jeg kommer ikke til å bygge om til servo , men vil heller venne meg til en bil uten. Fikk bra tips om støtdempere, bør nok bytte de.
Noen ideer om hva jeg bør sette på og hvor jeg bør kjøpe.
Takk
Noen ideer om hva jeg bør sette på og hvor jeg bør kjøpe.
Takk
mxthinker, 92 mod rød MX5, orginal rustfri teknisk bra eksemplar uten servo.