Lys

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Niiniel
1000 RPM
1000 RPM
Status: Offline

Lys

Post by Niiniel »

Er det lovlig/fungerer det å sette inn sterke nok pærer i nærlysene sånn at man bare kan kjøre på de?
1991 MX-5 BRG, skinninteriør, hardtop - Solgt!
Proud member of GirlsGoFast.
Car goes "psssht"
Classic
500 RPM
500 RPM
Medlemsnummer: 484

Re: Lys

Post by Classic »

Niiniel wrote:Er det lovlig/fungerer det å sette inn sterke nok pærer i nærlysene sånn at man bare kan kjøre på de?
Mener du de små varselslysene i fronten, slik at en kan kjøre uten å ha opp vippelyktene?

I såfall er det flere måter å gjøre det på. Sette inn nærlys i grillen foran, eller bygge om innsatsen med blinklys/varsellys.
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
Niiniel
1000 RPM
1000 RPM

Post by Niiniel »

Ja, det var det jeg mente. Tenkte kanskje det fantes en rimelig og enkel måte å gjøre det på. Jeg er ikke så kyndig men lærer gjerne :D
Car goes "psssht"
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM

Post by kodvaag »

Kjempelett:

Få tak i 5W gule små pærer som du monterer ytterst. Hvis Usa modell: da må du skaffe pæreholder og bore hull i lykta til denne.

Gå på Biltema og kjøp 35W lyspærer med en tråd til bakre blinklys. Dersom du bare bytter ut blinkpæra foran med 5w, så er lasten for liten for blinkreleet, dette tror du har en defekt pære, og så blinker det dobbelt så fort. Med for kraftig pære bak så utjevner du dette, og blinklysene blinker med rett frekvens på tross av for liten pære foran.
(Kjøp et ekstra sett til 35W ryggelysene, så blir de kjempesterke, og et ekstra sett i reserve. Biltema er Biltema, husk det)

Kjøp også et vekslende rele. D.v.s. et rele som leder strømmen en vei hvis ikke du gir releet styrespenning, og en annen vei hvis du gir styrespenning.

Så, i den "store" delen av lykta må du få tak i en sokkel som takler 21W/5Wpærer. (Har du usa bil så tror jeg du har den fra før)
Hvis ikke er det skroten, og robbe noen 1988-1993 Mazda 626, eller noen andre biler som har Volvo 240-type kjørelys. (Sterke parklys på dagen)

Klipp pluss kabelen til parklyset. Koble denne inn på inngangen på et vekslende rele.
Den ene utgangen kobler du til pluss inngangen på 5W tråden på 21W/5W pæra.
Den andre utgangen kobler du til pluss inngangen på 21W tråden på 21W/5W pæra.

Da vil parklysene lyse når spolen på det vekslende releet er strømløst, og når spolen er spenningssatt vil 21W tråden lys, og 5W tråden slokke.

Tilførsel til spolen: Få tak i en tåkebaklysbryter fra en 1990 til 1994 Mazda 323. Denne bryteren setter du inn i en ledig plass i instrumentbordet. (Har du USA utgaven kan du ihvertfall plugge denne inn i originalt kabelnett på plass nr to fra venstre, til høyre for cruice controll bryteren)
Vips, nå virker instrumentlyset i bryteren, og du har akkurat den funksjonen du trenger for å styre det vekslende releet, bortsett fra en ting. Det ligger en kabel med en liten rund hun-kontakt på på venstre innerskjerm, ca 5 cm lang.
Nå har du pluss signal på denne kabelen når tåkelysbryteren er trykket inn OG hovedlysene er slått på.
Da er jo hele vitsen borte, for vippelyktene er jo oppe!
For å endre dette så må du finne en kabel under dashbordet som har pluss ved parklys på, og bytte om supplyen til bryteren med denne, og dermed kan du bruke den vanlige bryteren til å slå på parklys, og trykke inn tåkelysbryteren så får du slått av 5W trådene og tent 21W trådene.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
torehoien
500 RPM
500 RPM

Post by torehoien »

Niiniel wrote:Er det lovlig/fungerer det å sette inn sterke nok pærer i nærlysene sånn at man bare kan kjøre på de?
det er jo pakeringslysa :)
Blå miata :):)
Niiniel
1000 RPM
1000 RPM

Post by Niiniel »

torehoien wrote:
det er jo pakeringslysa :)
Potato, potato :wink: Du skjønte da hva jeg mente :lol:

kodvaag: Utrolig flott! Jeg skal se om jeg får "mannet" meg opp til å begynne, skummelt for en liten pike og fikle med sånne ting, men som sagt.. Et sted må man begynne :)
Car goes "psssht"
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 560

Post by Steinar »

Rettelse til kodvaag:
5W orange pærer som blinklys foran gir et dårlig blinklys. Biltema har også 20W orange pærer. Hullet i ytre del må borres opp for å få inn pæra.
I den store delen av lykta må man fjærne den orange plastlinsa. Dette er beskrevet på forumet her tidligere.
Ellers er oppskriften til kodvaag superb.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

Steinar wrote:Rettelse til kodvaag:
5W orange pærer som blinklys foran gir et dårlig blinklys. Biltema har også 20W orange pærer. Hullet i ytre del må borres opp for å få inn pæra.
I den store delen av lykta må man fjærne den orange plastlinsa. Dette er beskrevet på forumet her tidligere.
Ellers er oppskriften til kodvaag superb.

Steinar
Samme erfaring her. 5W orange pærer viser ikke, og er altfor svake. Måtte også borre opp ytre hull, og lagde meg pæreholder slik at jeg fikk montert inn 21w orange pærer.

Den orange plastlinsa finnes vel bare på MX5'er og ikke på Miata? Min hadde ikke det når den kom fra Florida. Kun store orange pærer som jeg flyttet ut hvor parkeringslysene var.

Jeg bruker KUN dette som kjørelys nå, og har fått det godkjent på alle EU kontroller jeg har vært på siden 2000.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Niiniel
1000 RPM
1000 RPM

Post by Niiniel »

Hva er egentlig forskjellen på en Miata og Mx5 da? :roll:
Car goes "psssht"
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

Niiniel wrote:Hva er egentlig forskjellen på en Miata og Mx5 da? :roll:
I all hovedsak er forskjellen kun at Miata ble solgt i USA og Canada, mens MX-5 ble solgt i Europa. Ellers er det litt kosmetiske forskjeller, og f.o.m 1994 ble det solgt en 90 hk 1,6 MX-5 i Europa, mens USA kun solgte 1,8 l. med 128 hk + +.. Hvis du bruker Søk funksjonen vil du finne mange oppklarende diskusjoner omkring dette. Du kan forøvrig lese litt mer om dette bl.a. her:

http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=615
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 569

Post by Hauk »

I lys-sammenheng er forskjellen at Miataer ikke bruker det ytterste "rommet" i lysa der hvor vi har parklys. Dette er helt forseglet. Miataer har kombinert park- og blinklys i samme del (den største - som vi bruker kun til blinklys). De blinker altså i praksis med parklysa (de har jo orange parklys).

Fikk en anelse snev av tvil her, men blir vel korrigert hvis det ikke stemmer. :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM

Post by TurboLag »

Jeg har en Miata (USA-modell 1994), og parklysene mine er i ytterste (lille) del.. Kan være bytta da, uten at jeg vet om det..
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
Post Reply