Bensin og kjøreegenskaper
Moderator: Styremedlemmer
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Bensin og kjøreegenskaper
Hei.
Hvor mye veier egentlig en liter bensin og hvor er tanken på en Mx-5?
Jeg føler ofte at bilen er mer "nervøs" spesielt på vått føre dersom tanken er nesten tom. Er det bare innbildning eller er dette noe man faktisk merker på balanse og slikt?
Dere som kjører på bane, er dette noe dere tar hensyn til?
Hvor mye veier egentlig en liter bensin og hvor er tanken på en Mx-5?
Jeg føler ofte at bilen er mer "nervøs" spesielt på vått føre dersom tanken er nesten tom. Er det bare innbildning eller er dette noe man faktisk merker på balanse og slikt?
Dere som kjører på bane, er dette noe dere tar hensyn til?
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Bensin og kjøreegenskaper
Tanken ligger 20-30-40 cm under "hattehylla", dvs. mellom setene og bagasjerommet.uggla wrote:hvor er tanken på en Mx-5?
Egentlig en ganske gunstig plassering mtp. kjøreegenskaper - siden den ligger mellom (vel, litt oppå bakre) akslingene på bilen. Jeg merker litt forskjell på bilen med full tank kontra tom, men mest under aks.
Last edited by Hauk on 20 Sep 2007, 13:59, edited 1 time in total.
-
- Status: Offline
Jeg synes ræva sklir ut lettere ved lite bensin i tanken spesiellt på vått føre. Når man snakker om vektfordeling påvirker jo nivået på tanken en del. Så når det er snakk om vektfordeling fra produsenten sin side, hvor mye bensin er det da i tanken? tom, halv eller full? Kjekt å vite om man driver med litt banekjøring 

Vektfordelingen på bilene er som regel oppgitt fra fabrikk med full tank jaHusbyaune wrote:Jeg synes ræva sklir ut lettere ved lite bensin i tanken spesiellt på vått føre. Når man snakker om vektfordeling påvirker jo nivået på tanken en del. Så når det er snakk om vektfordeling fra produsenten sin side, hvor mye bensin er det da i tanken? tom, halv eller full? Kjekt å vite om man driver med litt banekjøring

1999 MX-5 GT-R No.123
Exedy stage 3 clutch, 35mm Eibach senk, 7,25"x17" felger, soppfilter, hardtop, skinn interiør, hvite blinklys og reflekser samt hvit br.lys på bakluke
Exedy stage 3 clutch, 35mm Eibach senk, 7,25"x17" felger, soppfilter, hardtop, skinn interiør, hvite blinklys og reflekser samt hvit br.lys på bakluke
Re: Bensin og kjøreegenskaper
Blyfri bensin skal veie mellom 720 og 785 kg/m3, dvs 0,72 til 0,785 kg pr liter.uggla wrote:Hei.
Hvor mye veier egentlig en liter bensin og hvor er tanken på en Mx-5?
Jeg føler ofte at bilen er mer "nervøs" spesielt på vått føre dersom tanken er nesten tom. Er det bare innbildning eller er dette noe man faktisk merker på balanse og slikt?
Dere som kjører på bane, er dette noe dere tar hensyn til?
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Ja, 30 kg i bagasjerommet påvirker mye mer enn 30 "kg" på tanken.biXen wrote:Men når tanken ligger såpass mye i midten så har vel bagasjerommet mer påvirkning. Bilen blir jo ikke fremtung om man er noen kg for mye selv?
Føreren sitter også ganske gunstig plassert i bilen, så eventuell vektøkning her påvirker ikke så veldig mye. RX-7 FD (siste gen.) har føreren plassert nøyaktig midt mellom akslingene - så bilen har 50/50 (eller hva den nå er satt opp med) uansett om føreren veier 50 eller 150 kg. I MX-5 sitter føreren litt lengre bak enn midten.
Jeg veide bilen min når jeg justerte hjulvinklene sist.
Min NB, med full tank, veide 1063,5 kg, hvorav 562 kg var foran (52,8%).

Bildet er tatt med org. stab stag. For de som er hardcore tunere, er det å anbefale justerbare lenkarmer til stab stag, da forskjellen var stor med og uten stab stag. Hadde egentlig planer om å kjøpe nye stag, men prioriteringene ble annerledes.
Bilde uten stab stag:

Det var slik jeg ville ha den, for å minske effekten av at føreren sitter i bilen.
Min NB, med full tank, veide 1063,5 kg, hvorav 562 kg var foran (52,8%).
Bildet er tatt med org. stab stag. For de som er hardcore tunere, er det å anbefale justerbare lenkarmer til stab stag, da forskjellen var stor med og uten stab stag. Hadde egentlig planer om å kjøpe nye stag, men prioriteringene ble annerledes.
Bilde uten stab stag:
Det var slik jeg ville ha den, for å minske effekten av at føreren sitter i bilen.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
nå er det ikke bare 50/50 foran/bak som teller, men like mye venstre/høyre side. J-spec bilene har en fordel på norske baner, da man får mest vekt i innersvingene, da de går med klokka her til lands (Utenom ACR, men for meg så er det litt for langt å dra dit for å kjøre en helg.)Hauk wrote:RX-7 FD (siste gen.) har føreren plassert nøyaktig midt mellom akslingene - så bilen har 50/50 (eller hva den nå er satt opp med) uansett om føreren veier 50 eller 150 kg. I MX-5 sitter føreren litt lengre bak enn midten.
Venstrestyrte biler får motsatt effekt, med føreren på feil side. Derfor justerte jeg opp Miata'en min med mest vekt på høyre hjulpar, for å motvirke denne effekten litt.
Men på RX-7 FD/3. gen Så sitter man nærmere bakakslingen med overkroppen enn framakslingen, samt at tanken ligger bak bakhjulene, så en konstant 50%/50% på den er umulig, og den vil variere med føreren. Mesteparten av vekten til mennesket ligger jo i overkroppen.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544