Skifte av bremseslanger.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Skifte av bremseslanger.

Post by arildh »

Jeg prøvde å skifte bremseslanger i går til noen litt mer kurrante men fikk f*** ikke av mutteren på bremserøret på venstre bakhjul.
Den store tabben var jo at jeg brukte Biltema 10mm fastnøkkel.
Den andre tabben var at jeg etter litt for lang tid i kjeledress og 20+ grader prøvde å få den av med en rørtang av ukjent fabrikat så nå ser den "mutteren" ikke spes bra ut.

Noen som har tips om hvordan dette bør gjøres ? Tenker da på verktøy.
Brukes det spesielle tenger/nøkler for å få av disse ? Hvor evt får man kjøpt skikkelig verktøy i Oslo ?
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Hmm: fant noe greier på Bilforumet.net
Ikke rart jeg dreit meg ut...
Aaaarg, ikke bruk flatsiden på fastnøkkelen! GARANTERT PROBLEMER!

1. bud=verktøy: skaff deg skikkelige fastnøkkel beregnet for bremserør (6-kant med åpning for røret).

2. bud: Rustløser er flott, men for dårlig! Du må varme/ gløde niplene mot bremserøret og kalipteren med gassflamme, og forsøke å løsne, forsiktig. NB! Brannfare og fare for koking i bremsesystemet. Pass deg for bremsestemplene.

3. bud: Dersom du ALLEREDE har ødelagt mutrene for slanger og rør kan det lønne seg først å file disse til 6-kant i en mindre dimensjon enn de opprinnelig var.

4. bud: hvis du klarer å løsne en nippel på et bremserør: ikke vri uhemmet rundt! Røret kan fortsatt være fastrustet i nippelen. Vær sikker på at nippelen går lett rundt røret. Bruk varme, evt. løsne med rustolje.

Det finnes sikkert flere knep jeg ikke har prøvd ut; lykke til
CrazyTuning_Asim
0 RPM
0 RPM

Re: Skifte av bremseslanger.

Post by CrazyTuning_Asim »

arildh wrote:Jeg prøvde å skifte bremseslanger i går til noen litt mer kurrante men fikk HJELP!!! Jeg kan ikke skrive Kan noen fortelle meg hvor jeg får kjøpt en ordliste?!?!?!? ikke av mutteren på bremserøret på venstre bakhjul.
Den store tabben var jo at jeg brukte Biltema 10mm fastnøkkel.
Den andre tabben var at jeg etter litt for lang tid i kjeledress og 20+ grader prøvde å få den av med en rørtang av ukjent fabrikat så nå ser den "mutteren" ikke spes bra ut.

Noen som har tips om hvordan dette bør gjøres ? Tenker da på verktøy.
Brukes det spesielle tenger/nøkler for å få av disse ? Hvor evt får man kjøpt skikkelig verktøy i Oslo ?
Bruk en vise-grip tang. Da løsner den sikkert. Har brukt det i alle år jeg har skrudd bil, og det funker i 98% av tilfellene. :)

Asim..
www.crazytuning.com Norden eneste autoriserte TRUST forhandler. Over 10års erfaring. Har du noen spørsmål kan vi kontaktes på 67909890 eller mail@crazytuning.com
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Takk for tipset.

Slike :

http://www.irwin.com/irwin/consumer/jht ... =BM1000001

Image

Vet du hvor i Oslo man kan få tak i en slik tang ?
Torshovbilrekvesita har en billig etterligning som heter "Vicegrip" men jeg er redd man får hva man betaler for der.
CrazyTuning_Asim
0 RPM
0 RPM

Post by CrazyTuning_Asim »

arildh wrote:Takk for tipset.

Slike :

http://www.irwin.com/irwin/consumer/jht ... =BM1000001

Image

Vet du hvor i Oslo man kan få tak i en slik tang ?
Torshovbilrekvesita har en billig etterligning som heter "Vicegrip" men jeg er redd man får hva man betaler for der.
Hei

Ja du kan fint bruke de som finnes på Torshov, de holder til hobby bruk. :)
www.crazytuning.com Norden eneste autoriserte TRUST forhandler. Over 10års erfaring. Har du noen spørsmål kan vi kontaktes på 67909890 eller mail@crazytuning.com
Jacob
1000 RPM
1000 RPM

Post by Jacob »

Originale Wise Grip er ikke så veldig dyre - det kan lønne seg å kjøpe kvalitet. (Vi har de originale)
Post Reply