Koni sport-dempere, mulig verkstedstabbe?
Moderator: Styremedlemmer
-
- 500 RPM
- Posts: 93
- Joined: 21 Feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 484
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Hmm... For stor dimensjon på dekkene, ja.. Takk for tipset.
Jeg har vært inne på tanken om å bytte ut de lekre "Tyfoon"-ballongdekkene med noe litt lavere.
Vel, nå i helgen skal jeg justere høyden på demperne og se hvordan det blir. Hvis jeg må kjøpe nye dekk blir det forstillingskontroll i samme slengen..
Jeg har vært inne på tanken om å bytte ut de lekre "Tyfoon"-ballongdekkene med noe litt lavere.

Vel, nå i helgen skal jeg justere høyden på demperne og se hvordan det blir. Hvis jeg må kjøpe nye dekk blir det forstillingskontroll i samme slengen..
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Fikk samme problemet som du har framme der med 17*7,5 felger med 205 45 dekk.
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
-
- 500 RPM
- Posts: 93
- Joined: 21 Feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 484
- Location: Stavanger
- Status: Offline
@glaibilen min: Synd å høre at det er flere som har hatt samme problem. 
Kombinasjon av dempere på laveste nivå og store dekk er ikke så heldig.
Prøvde å justere demperne foran nå i helgen, men fjærklemmene er en smule for lange til at en får skikkelig arbeidsrom, så det blir ny tur på verksted nå i neste uke.. Må jo ha forstillingskontroll i alle fall når høyden justeres.
Fjærene foran er merket med "Koni 10/ Front" Skal muligens være "Koni 107 Front". Fjærene bak var merket med Koni 108. Er "107" foran og "108" bak korrekt??
Så forøvrig at innpress på felgen var ET 38.

Kombinasjon av dempere på laveste nivå og store dekk er ikke så heldig.
Prøvde å justere demperne foran nå i helgen, men fjærklemmene er en smule for lange til at en får skikkelig arbeidsrom, så det blir ny tur på verksted nå i neste uke.. Må jo ha forstillingskontroll i alle fall når høyden justeres.
Fjærene foran er merket med "Koni 10/ Front" Skal muligens være "Koni 107 Front". Fjærene bak var merket med Koni 108. Er "107" foran og "108" bak korrekt??

Så forøvrig at innpress på felgen var ET 38.
Last edited by Classic on 24 Sep 2007, 13:51, edited 1 time in total.
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
Et lite triks der Classic er å sette bilen på bukker, deretter montere en jekk under nederste A-arm og jekke opp. Du vil da se at fjæren komprimeres MYE før bilen begynne å bevege seg. Når bilen begynner å løfte seg opp, montere du inn fjærklemmene, og jekker ned igjen. Da vil fjærene henge løse og komprimerte på demperene, og du kan justere nederste fjærskål.Classic wrote:Prøvde å justere demperne foran nå i helgen, men fjærklemmene er en smule for lange til at en for skikkelig arbeidsrom, så det blir ny tur på verksted nå i neste uke.. Må jo ha forstillingskontroll i alle fall når høyden justeres.
MEN ! ! ! ! ! ! !
Vær VELDIG forsiktig når du gjør dette. Pass på at jekk ikke glir unna, pass på fingrere etc, for hvis dette glepper mens du holder på smeller det godt..
Jeg har likevel alltid gjort dette når jeg har skiftet fjærer og dempere da det sparer meg for MYE arbeid med å skru på fjærklemmene, samt at det er mye enklere å få demperene fremme ut av skjermen.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
-
- 500 RPM
- Posts: 93
- Joined: 21 Feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 484
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Takk for tipset HansT! Tenker jeg prøver det i ettermiddag.HansT wrote:Et lite triks der Classic er å sette bilen på bukker, deretter montere en jekk under nederste A-arm og jekke opp. Du vil da se at fjæren komprimeres MYE før bilen begynne å bevege seg. Når bilen begynner å løfte seg opp, montere du inn fjærklemmene, og jekker ned igjen. Da vil fjærene henge løse og komprimerte på demperene, og du kan justere nederste fjærskål.Classic wrote:Prøvde å justere demperne foran nå i helgen, men fjærklemmene er en smule for lange til at en for skikkelig arbeidsrom, så det blir ny tur på verksted nå i neste uke.. Må jo ha forstillingskontroll i alle fall når høyden justeres.
Har lyst til å lære meg å gjøre sånt som dette på egenhånd. Det demrer faktisk at jeg har lest om det tidligere...

1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
Vet ikke om det hjelper deg så mye Classic, men her er et bilde av bilen min som har det samme Koni sette som du baler med. Litt dårlig bilde, men skjermen fremme ligger såvidt nedforbi dekket, bak er det litt mer klaring.

Medlem nr 615
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16
'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16
'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg lurer veldig på hvordan det endte med denne historien.
Siden mange ble ganske engasjerte og siden det ble lansert en haug med teorier, så ville det vært gøy å høre utfallet ....
Classic, lett ditt hjerte .... !!
Erik
Siden mange ble ganske engasjerte og siden det ble lansert en haug med teorier, så ville det vært gøy å høre utfallet ....

Classic, lett ditt hjerte .... !!
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 500 RPM
- Posts: 93
- Joined: 21 Feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 484
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Tja... Historien har vel ikke endt enda... Verkstedet beskyttet seg bak at de bare hadde montert de delene som jeg hadde med, og mente at bilen var grei.. Ikke noe å hente der. Jeg forsøkte å justere opp demperne foran selv, ved hjelp av jekk og fjærklemmer. Fikk ikke det til og ble dritt lei Miata... Siden jeg ikke trenger bil daglig sto den i garasjen en måneds tid.Rudolf wrote:Jeg lurer veldig på hvordan det endte med denne historien.
Siden mange ble ganske engasjerte og siden det ble lansert en haug med teorier, så ville det vært gøy å høre utfallet ....![]()
Classic, lett ditt hjerte .... !!
Erik
For tre uker siden skulle en slektning av kjæresten min ta den ut på verkstedet på jobben for å få hevet den. På vei ut dit raste diffrensialen, men han kom seg heldigvis ut på verkstedet... Så, nå er fjærene hevet til øverste hakk foran men bilen har ødelagt diffrensial. Nå venter den på en kamerat med bilhenger som skal hente den til en annen som skal bytte diffrensial..
Jeg har fått tips om at det er best å bytte til en 1.8 diff, eller en NB 1.6.. Men det er visst ikke mange silke på markedet, så det ser ut som jeg ender opp med en 1992 modell 1.6 diff fra Danmark. Den har riktignok gått 145000.. Har mest bare lyst å få bilen på veien igjen og selge den..
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Over skyene er himmelen alltid blå .....Classic wrote:Har mest bare lyst å få bilen på veien igjen og selge den..

Smør deg med tålmodighet og søk på forumene, så dukker det nok opp en god diff før eller senere.
Lykke til !
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
Trist det her da, skjønner godt at du blir lei!!Classic wrote:Tja... Historien har vel ikke endt enda... Verkstedet beskyttet seg bak at de bare hadde montert de delene som jeg hadde med, og mente at bilen var grei.. Ikke noe å hente der. Jeg forsøkte å justere opp demperne foran selv, ved hjelp av jekk og fjærklemmer. Fikk ikke det til og ble dritt lei Miata... Siden jeg ikke trenger bil daglig sto den i garasjen en måneds tid.Rudolf wrote:Jeg lurer veldig på hvordan det endte med denne historien.
Siden mange ble ganske engasjerte og siden det ble lansert en haug med teorier, så ville det vært gøy å høre utfallet ....![]()
Classic, lett ditt hjerte .... !!
Erik
For tre uker siden skulle en slektning av kjæresten min ta den ut på verkstedet på jobben for å få hevet den. På vei ut dit raste diffrensialen, men han kom seg heldigvis ut på verkstedet... Så, nå er fjærene hevet til øverste hakk foran men bilen har ødelagt diffrensial. Nå venter den på en kamerat med bilhenger som skal hente den til en annen som skal bytte diffrensial..
Jeg har fått tips om at det er best å bytte til en 1.8 diff, eller en NB 1.6.. Men det er visst ikke mange silke på markedet, så det ser ut som jeg ender opp med en 1992 modell 1.6 diff fra Danmark. Den har riktignok gått 145000.. Har mest bare lyst å få bilen på veien igjen og selge den..
men, har du et bilde av hele bilen fra siden, slik at vi kan få se hvor skjev den er? Før du justerte opp på øverste hakk osv osv altså

Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no