Drømme MX5'en
Moderator: Styremedlemmer
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Drømme MX5'en
Dersom ny MX5 skulle handles: Hvilken MX5 er drømmen?
Personlig: Etter å ha prøvd NC 2.0, ble jeg ikke frelst. Syntes ikke den var noe sprekere enn min NB 1.8 1999 mod. Takhøyden var dårligere (Har senka setehøyden på min) og antisladden kobla alt for tidlig inn. Selvfølgelig var den mere komfortabel, lydanlegget var OK osv. Men hvem kjøper en sportsbil for komforten sin skyld?
Har i den siste tiden begynt å helle mot at en 2003-2004 mod Mazdaspeed (1.8 l med turbo) må være den ultimate standard MX5. Synes personlig at den er penere enn NC, og med rimelig enkle midler kan motoren skremmes til en god del mere krefter.
Hadde jeg ubegrenset med penger og tid: NA 1995-1997 mod. med komplett drivlinje og bremser fra en 2003-2004 Mazdaspeed.
Som dere skjønner: Den perfekte MX5 finnes ikke.
Steinar
Personlig: Etter å ha prøvd NC 2.0, ble jeg ikke frelst. Syntes ikke den var noe sprekere enn min NB 1.8 1999 mod. Takhøyden var dårligere (Har senka setehøyden på min) og antisladden kobla alt for tidlig inn. Selvfølgelig var den mere komfortabel, lydanlegget var OK osv. Men hvem kjøper en sportsbil for komforten sin skyld?
Har i den siste tiden begynt å helle mot at en 2003-2004 mod Mazdaspeed (1.8 l med turbo) må være den ultimate standard MX5. Synes personlig at den er penere enn NC, og med rimelig enkle midler kan motoren skremmes til en god del mere krefter.
Hadde jeg ubegrenset med penger og tid: NA 1995-1997 mod. med komplett drivlinje og bremser fra en 2003-2004 Mazdaspeed.
Som dere skjønner: Den perfekte MX5 finnes ikke.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Jeg har også den beste originale mx-5-en. Så da er vi to.
NC (2-liter med 160 hk) har mer kraft helt fra bånn og jevnt over hele turtallsregisteret enn 1.8-literen i NB. Jeg uttaler meg ikke om Mazdaspeed-utgaven her. Den har jeg ikke prøvd, men vurdert. Jeg liker ikke NB-utseendet. For Hyundai-aktig. NC ser mye tøffere ut. Den falt jeg for med en gang. Endelig en mx-5 med potent utseende, samtidig som den er enkel og elegant som NA. Den opplevde kvaliteten er også en helt annen enn i de tidligere modellene. Opp flere hakk.
Takløsningen er også genial. Xenonlys er herlig.
Du har rett i at antispinnen slår alt for raskt inn. Den kunne hatt tre hakk.
Min drømmebil er den Porschen jeg hadde før NC - en 911 3.2 liters Carrera, men like problemfri og strøken som mx-5-en jeg har nå....
Jeg avslutter med et par sitater, som uttrykker mye av det samme som jeg mener om mx-5:
" I dug the first-generation MX-5 Miata but, frankly, the second generation didn't do much for me — it was a poser and a business proposition, kind of like every generation of post-'60s Ford Mustang. But the new Mazda MX-5, like the new Mustang, has taken a long look in the mirror and remembered itself and how much fun it used to be. A little older, a little more mature, a lot more seasoned, and still a blast."
"The all-new iteration of a neoclassic sports car icon, the 2006 MX-5 gains back nearly all the ground it lost, and nearly all the time it wasted, during its second-generation slump between 1999 and 2005."
Tor
NC (2-liter med 160 hk) har mer kraft helt fra bånn og jevnt over hele turtallsregisteret enn 1.8-literen i NB. Jeg uttaler meg ikke om Mazdaspeed-utgaven her. Den har jeg ikke prøvd, men vurdert. Jeg liker ikke NB-utseendet. For Hyundai-aktig. NC ser mye tøffere ut. Den falt jeg for med en gang. Endelig en mx-5 med potent utseende, samtidig som den er enkel og elegant som NA. Den opplevde kvaliteten er også en helt annen enn i de tidligere modellene. Opp flere hakk.
Takløsningen er også genial. Xenonlys er herlig.
Du har rett i at antispinnen slår alt for raskt inn. Den kunne hatt tre hakk.
Min drømmebil er den Porschen jeg hadde før NC - en 911 3.2 liters Carrera, men like problemfri og strøken som mx-5-en jeg har nå....
Jeg avslutter med et par sitater, som uttrykker mye av det samme som jeg mener om mx-5:
" I dug the first-generation MX-5 Miata but, frankly, the second generation didn't do much for me — it was a poser and a business proposition, kind of like every generation of post-'60s Ford Mustang. But the new Mazda MX-5, like the new Mustang, has taken a long look in the mirror and remembered itself and how much fun it used to be. A little older, a little more mature, a lot more seasoned, and still a blast."
"The all-new iteration of a neoclassic sports car icon, the 2006 MX-5 gains back nearly all the ground it lost, and nearly all the time it wasted, during its second-generation slump between 1999 and 2005."
Tor
Last edited by eito6260 on 23 Sep 2007, 19:28, edited 1 time in total.
Medl.nr. 393
x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Den er en norsk visesang som sier alt om det der :
"Den beste bilen i verden er den som jeg har nå ...."
Så sånn er den saken .....
"Den beste bilen i verden er den som jeg har nå ...."
Så sånn er den saken .....

MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- Status: Offline
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Min drømme mx-5 det er en eg kan kjøre med uten at den er for stiv, og at den ikkje bunner, pluss man har kjørekomfort, leter som besatt etter senkesett som skal gi meg dette, noen sier sikkert at det er bare å heve den, men skal ha den lav, når det gjelder motor så er eg ikkje kresen, men v8 lyd kunne eg tenkt meg å fått godkjent oppi denne,
Er så gammal etterhvert eg at hp er ikkje det viktigste, liker å skru på motorer, men liker ikkje å bruke dem, klarer ikkje styre meg ser dere, bruker det hele tiden, så i grunn så er en original motor nesten optimal, sliter med å få blålys etter meg, Egentlig så er eg fornøyd med min na eg, begynner å like den bra nå, er ikkje lei den ennå,
snodigt for eg pleier ofte å bli lei biler, men nå er det bare en liten stund så blir den parkert for vinteren, blir ikkje så mye eg gidder å gjøre med den tror eg, bytte en opphengskule osv, pluss eg vurdere foringer, men de er ikkje ødelagt ennå.


2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Er ikkje en aldersgrense da, men er ikkje like coolt å ha det lengre, snur meg ikkje etter pysj pysj når folk girer lengre,HansT wrote:f***... er det en aldersgrense for det...StianOppistov wrote:Er så gammal etterhvert eg at hp er ikkje det viktigste.![]()

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Må si meg enig i at den mest optimale orginale mx5 må vær mazdaspeed 

04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Mange spekulasjoner her, ja. Når en kan putte inn en 2.3-liter med turbo i en Mazda 3, skulle en tro at Mazda var dristige nok til å prøve det i mx-5 også.EspenSort92 wrote:Ryktene går om NC MS, men er vel like pålitelig som alle ryktene om wankel og forskjelluge andre alternativ før NC kom... men er jo ikke usansynlig at NC MS vil komme etterhvert
I 2009 må det jo skje noe. Det kan jo hende at det blir en jubileumsmodell som også vil ha noe nytt under panseret og ikke bare kosmetisk som da bilen feiret 10-årsjubileum.
NB kom jo ikke som Mazdaspeed før modellen nærmet seg slutten, og Mazda er nok så markedsorientert at de sparer en godbit for å holde interessen oppe når NC begynner å trekke på årene også.
En annen ting: Mazdaspeed ble jo aldri tatt inn til Norge via offisielle kanaler, så de få bilene som går i Norge, er jo importert. Hvordan fungerer dette? Importerer man dem som vanlige NB'er, eller?
Tor
Medl.nr. 393
x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Det finnes jo NC utgaver med wankel. Har sett noen til salgs i Tyskland.EspenSort92 wrote:Ryktene går om NC MS, men er vel like pålitelig som alle ryktene om wankel og forskjelluge andre alternativ før NC kom... men er jo ikke usansynlig at NC MS vil komme etterhvert
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
Det er "hjemmelaga" biler, som denne med RX-8-motoren på 231 hk:Pelle wrote:Det finnes jo NC utgaver med wankel. Har sett noen til salgs i Tyskland.EspenSort92 wrote:Ryktene går om NC MS, men er vel like pålitelig som alle ryktene om wankel og forskjelluge andre alternativ før NC kom... men er jo ikke usansynlig at NC MS vil komme etterhvert
http://www.mazda-motorsport.de/mx-5_rotary.html
Tviler på om det blir MS-løsningen. Men kven kveit!
Tor
Medl.nr. 393
x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon
