hvis bilen ruller rundt vil jeg tro sentrufugalkraften presser deg ut/opp av setet mer enn til sidene..biXen wrote:Siden man sklir så lett sidelengs i bilen så hadde man vel neppe sittet strak i ryggen om bilen velta på siden heller, så da får man jo ikke hodet i bakken kontantDermed har du sløst mange tusen på veltebøyle uten grunn, men hvis du har 4 punkts sele så er det sikkert en god investering
Grunnen til at eg har veltebøyle...
Moderator: Styremedlemmer
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Ja, og samme kraft drar armene dine oppover/utover også. Slik at man får den Halleluja-looken idet man forsvinner rullende innover skauen. Kanskje passende?EspenSort92 wrote:hvis bilen ruller rundt vil jeg tro sentrufugalkraften presser deg ut/opp av setet mer enn til sidene..biXen wrote:Siden man sklir så lett sidelengs i bilen så hadde man vel neppe sittet strak i ryggen om bilen velta på siden heller, så da får man jo ikke hodet i bakken kontantDermed har du sløst mange tusen på veltebøyle uten grunn, men hvis du har 4 punkts sele så er det sikkert en god investering

Racing-outfit innebærer ofte "sikkerhets-seler" for armene også (fjær/strekk-belasta), samt nett foran sidevinduet - ellers går armene ut der og blir kvesta når man ruller.
Det er så ufattelige store krefter inne i bildet når man triller i selv "moderate" hastigheter at f.eks å holde i rattet kan man bare glemme. Bruker man ikke belte så blir man airborne. Selv i standard-biler med tak forsvinner jo folk ut av alt av vinduer og blir gjerne funnet X antall metre unna bilen.
En annen ting: Med softtoppen oppe har man noen fine metall-stag (de som sakser seg sammen når man legger ned toppen) like over sidevinduene. Kan tenke meg disse er gode å stange inn i ved side-veise påvirkninger...
Men fortsatt ville jeg ikke vært foruten MX-5en.

jammen..? I den siste Jason Bourne filmen tar han jo bare tak i sikkertsbeltet men hendene og henger fast når bilen ruller i rundt.. Nå skjønner jeg ingenting her...Hauk wrote:f.eks å holde i rattet kan man bare glemme.


Kanskje vi har godt av å lese det, men jeg synes likevel at diskusjonen er uvesentlig. Jeg nekter å tro at noen begynner å kjøre saktere på sin svingete favorittstrekning selv om en har lest dette. Poenget mitt fra begynnelsen var at har en først gjort et slikt valg av bil, har en også valgt bort litt sikkerhet.. men jeg vil tro at de fleste VET dette... Jeg kjører selv også MC, og har diverse metall i kroppen for å holde på plass bl.a. en arm etter en tidligere MC ulykke, men jeg kan ikke tenke på det hver gang jeg setter meg på sykkelen. Selvsagt har ulykken lært meg noe, og gjør nok at jeg kjører mer defensivt som MC-fører, men jeg har likevel valgt å fortsette å kjøre selv om det "tryggeste" hadde vært å la være.. Det kunne likevel ikke FALT meg inn å montere en stor veltebøyle på Harleyen slik at jeg satt stroppet fast trygt og godt inni et stort stålrørsegg..Hauk wrote:Men vi alle har godt av å lese dette, samt være litt bevisste på ting og tang.

1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Tydelig at folk har bedre peiling på fysikk enn meg 
Jeg er egentlig enig med HansT uansett. Jeg forstår at dere som kjører mye på bane har veltebøyle, men for de andre som kjører på veien så er det å beskytte seg mot velt likestilt med å bekymre seg for front mot front, trailer i baken, bil i siden, fisk til middag osv. Det er en lite sikker bil, ALT som skjer i trafikken er jo potensielt farlig.
Jeg har stylebar for utseendet, forøvrig har jeg sett fra uniten at disse både er potensielt farlige og potensielt nyttige. Mulig det spørs hvilken type. Trur jeg selger min med bilen, men er ikke sikker, liker looken.

Jeg er egentlig enig med HansT uansett. Jeg forstår at dere som kjører mye på bane har veltebøyle, men for de andre som kjører på veien så er det å beskytte seg mot velt likestilt med å bekymre seg for front mot front, trailer i baken, bil i siden, fisk til middag osv. Det er en lite sikker bil, ALT som skjer i trafikken er jo potensielt farlig.
Jeg har stylebar for utseendet, forøvrig har jeg sett fra uniten at disse både er potensielt farlige og potensielt nyttige. Mulig det spørs hvilken type. Trur jeg selger min med bilen, men er ikke sikker, liker looken.
-
- 2000 RPM
- Posts: 340
- Joined: 05 Feb 2006, 01:00
- Location: en holme ut om ålesund
- Status: Offline
var mellom ulstein og hareid, men de er vel ca 7...8 år siden. heldig vis gikk de bra med hun som kjørte og meg som satt påAndrew wrote:åå fortell! Iområdet rundt Hareid?I-J-b wrote:de der vekker minner![]()
rullet runt tre ganger med en av mx`en min, den såg litt verre ut en den på autodb
