Frankensteinbolter- hvordan er de festet til bilen?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Frankensteinbolter- hvordan er de festet til bilen?

Post by midget77 »

Jeg har hatt en liten vannlekkasje i bagasjerommet mitt når jeg har hatt på hardtopen. Etter hvert har jeg begynt å lure på om det kommer inn under den blanke "greia" som hardtop'en er festet til bakpå bilen. På den ene siden løsnet begge boltene helt greit, men den andre-- der jeg lurte på om det var lekkasje, får jeg ikke av bolten. Den går rundt, ikke jevnt slik den ville gjøre hvis den ikke hadde noen gjenger, men hakkete.

Er det en mutter på undersida her? Jeg kommer ikke innunder for å se pga metallpatene i bagasjerommet. Hvis det er en mutter-- hvor stor? Firkantet eller sekskantet? Hvordan skal jeg få den til å holde seg stille? Hvordan feste den slik at jeg kan ta av og sette på f-bolten? Holder det med vanlig, klar antirustvoks for å gjøre det vanntett her, eller bør jeg bruke silikon eller noe gummigreier og lage en pakning?
Last edited by midget77 on 15 Oct 2007, 17:18, edited 1 time in total.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

De er skrudd fast i bilen
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Så mye forstår jeg også, men det er vel en mutter elns på undersiden av karrosseriplata?
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

midget77 wrote:Så mye forstår jeg også, men det er vel en mutter elns på undersiden av karrosseriplata?
Det er vel gjenger i karosseriet. Eller så er det sveisa fast en mutter.. Litt usikker på akurat det.. Begynner å bli ett par år siden jeg skurdde de av.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

mutter under.. men om den egentlig skal være sveisa fast vet jeg ikke. Min var løs og måtte få inn en pipe for å holde igjen.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

var løse på filmstjerna, tror det var 16mm, måtte iallefall lete etter en pipe som passet.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

De sitter med "locktight" eller noe ned i kaross også sitter knottene skrudd ned på disse. Noen ganger løsner bare toppen og andre så løsner de i kaross.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
Post Reply