Her i forrige måned var det innbrudd i vinterbilen (Nissan Primera-97)
Stereoen ble selvsagt tatt.
Har kjøpt en ny stereo som jeg prøver å koble til. Støpslet til den nye stereoen passer ikke med den som sitter i bilens kabler. Derfor har jeg kappet av disse og koblet sammen manuelt.
Uansett; etter at høytalerkabler er montert til rett plass sitter jeg igjen med tre ledninger fra spilleren. Rød (strøm), Gul (tenning) og sort (jord).
Problemet er at fra bilen er det seks ledninger igjen; en rosa med sort stripe, 2stk. lilla, en rød en grønn og en blå (mener jeg å huske)
Har koblet stereoens strøm(rød) til den røde, stereoens gule til rosa og stereoens sorte til den ene lilla. Det funket til en viss grad.
Når jeg så skrur på tenningen så går det fint å skru på stereoen. Problemet er at når jeg vrir tenningen og starter motoren så slokner stereoen og det går ikke å skru den på så lenge motoren går.
Noen som vet hva jeg har koblet feil. Jeg har koblet opp bilstereo noen ganger tidligere men da har det vært enkelt med kun tre ledninger å velge mellom.
koble stereo trøbbel
Moderator: Styremedlemmer
- mojo-91
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 267
- Status: Offline
koble stereo trøbbel
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- siemens
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 623
Kobler du rød og gul fra spilleren virker det uansett så lenge du har jording, men da må du slå av spilleren og på manuelt (nød kobling)
Det enkleste er og bruke multimeter, den blå kabelen er styrestrøm til forsterker.
Prøv dette : ta stereons rød til bilens rosa og stereons gul til rød.
Skulle ikke dette hjelpe kan du ta deg en tur til Drammen så kan jeg hjelpe deg jeg
Det enkleste er og bruke multimeter, den blå kabelen er styrestrøm til forsterker.
Prøv dette : ta stereons rød til bilens rosa og stereons gul til rød.
Skulle ikke dette hjelpe kan du ta deg en tur til Drammen så kan jeg hjelpe deg jeg

Svelvikramp
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
- mojo-91
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 267
Jeg har testet ut Siemens råd. men ingen reaksjon.
Jeg har og testet følgende. Den røde ledningen har gul stripe. Når jeg lar denne komme borti den rosa (med sort stripe) eller den ene lilla ledningen så piper det i dasjbordet og jeg hører svakt klikk (relè?) Dette er når tenningen er av. Når tenningen er på 2 så piper det ikke, men lysene på dasjen begynner å lyse. Dette skal de ikke gjøre før tenningen normalet er på 3. Det må vel uansett bety at denne er den kontinuerlige strømtilførselen? Når jeg fører den rosa ledningen (med sort stripe) bort i en av de to andre så piper det kun når tenningen står på. Når tenningen er av så er det ingen reaksjon. Dette tolker jeg som at denne ledningen gir tenningstrøm. Da må jo den lilla ledningen være jord? Men det funker ikke likevel. Ingen av de resterende tre ledningene har noen effekt heller.
hm.... merkelig dette her.
Jeg har og testet følgende. Den røde ledningen har gul stripe. Når jeg lar denne komme borti den rosa (med sort stripe) eller den ene lilla ledningen så piper det i dasjbordet og jeg hører svakt klikk (relè?) Dette er når tenningen er av. Når tenningen er på 2 så piper det ikke, men lysene på dasjen begynner å lyse. Dette skal de ikke gjøre før tenningen normalet er på 3. Det må vel uansett bety at denne er den kontinuerlige strømtilførselen? Når jeg fører den rosa ledningen (med sort stripe) bort i en av de to andre så piper det kun når tenningen står på. Når tenningen er av så er det ingen reaksjon. Dette tolker jeg som at denne ledningen gir tenningstrøm. Da må jo den lilla ledningen være jord? Men det funker ikke likevel. Ingen av de resterende tre ledningene har noen effekt heller.
hm.... merkelig dette her.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /