Hardtop vs softop på NC
Moderator: Styremedlemmer
Hardtop vs softop på NC
Kom over denne der de tester om det er noe forskjell på hardtop og softtop til NC.
http://youtube.com/watch?v=XSS75i6MoCI
Det viser til at hardtopen gir en mer psykologisk "beskyttelse" mot vær og vind enn det softtopen kan gi. Rent støymessig er det lite forskjell. Heller ikke på kjøreegenskapene har vekta til hardtopen så mye å si.
Men alt i alt, så tror jeg at jeg ville valgt den med softop. Ståltaket tar liksom vekk endel av sjarmen i en åpen bil som mx5'en.
http://youtube.com/watch?v=XSS75i6MoCI
Det viser til at hardtopen gir en mer psykologisk "beskyttelse" mot vær og vind enn det softtopen kan gi. Rent støymessig er det lite forskjell. Heller ikke på kjøreegenskapene har vekta til hardtopen så mye å si.
Men alt i alt, så tror jeg at jeg ville valgt den med softop. Ståltaket tar liksom vekk endel av sjarmen i en åpen bil som mx5'en.
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Jeg har testet den med hardtop. Synes utseendet er ganske bra. Liker også å kunne trykke på en knapp ogferdig med det. Når taket er nede er den hvertfall finere enn med soft top. Man slipper disse skjemmende hullene på siden . Det geniale er jo at den ikke stjeler noe bagasjeplass. Hadde jeg råd, var jeg ikke i tvil!
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
ville nok også ha valgt hardtopp versjonen.
Men har ikke sett mange av disse til salgs på finn etc.
Men har ikke sett mange av disse til salgs på finn etc.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
Er vel bare å importere det
Denne f.eks. ser jo ikke så dum ut... 2.0-liter, 160 HK, BOSE-anlegg, xenonlys etc. Regnestykket blir ikke så ille heller egentlig:
Innkjøpspris (med 16% momsfritak og kurs 8,03) = 148.000 kr
Importavgifter (vekt 1190 kg, effekt 160 HK, CO2 184 g/km, reg. 11/06) = 144.000 kr
Registreringsavgift: 11.000 kr
Totalpris ferdig registrert: 303.000 kr
En softtop med 1.8-literen som f.eks. denne
skulle komme seg på ca. 235.000 kr.

Denne f.eks. ser jo ikke så dum ut... 2.0-liter, 160 HK, BOSE-anlegg, xenonlys etc. Regnestykket blir ikke så ille heller egentlig:
Innkjøpspris (med 16% momsfritak og kurs 8,03) = 148.000 kr
Importavgifter (vekt 1190 kg, effekt 160 HK, CO2 184 g/km, reg. 11/06) = 144.000 kr
Registreringsavgift: 11.000 kr
Totalpris ferdig registrert: 303.000 kr
En softtop med 1.8-literen som f.eks. denne
skulle komme seg på ca. 235.000 kr.
Trond Håvard Bjørgum
Hei
Som du kan se i denne tråden: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... sc&start=0
var jeg fast bestemt på å kjøpe en NC med hardt tak, men da jeg fikk sett den i virkeligheten og ikke bare på bilder, slo jeg det straks fra meg.
Den er helt sikkert praktisk, men profilen er mindre vellykka, synes jeg. Bakvinduet blir gigantisk, og den er veldig rett ned bak setene - ingen fin kupe som f.eks en NC med soft-top der en har montert hard-top.
Dessuten synes jeg at bagasjerom + luke over rom for tak utgjør en for lang flate til å være særlig estetisk og harmonisk (noen farger fungerer litt bedre enn andre). Minner meg om en blanding av donald-bil og fransk stål-cab.
En annen ting er jo at det er forskjell på 12,5 sekunder (og at en må stå dønn i ro med foten på bremsen) og de to sekundene det tar å slenge ned kalesjen.
Sjekk her:
My 2 cents.
Tor
Som du kan se i denne tråden: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... sc&start=0
var jeg fast bestemt på å kjøpe en NC med hardt tak, men da jeg fikk sett den i virkeligheten og ikke bare på bilder, slo jeg det straks fra meg.
Den er helt sikkert praktisk, men profilen er mindre vellykka, synes jeg. Bakvinduet blir gigantisk, og den er veldig rett ned bak setene - ingen fin kupe som f.eks en NC med soft-top der en har montert hard-top.
Dessuten synes jeg at bagasjerom + luke over rom for tak utgjør en for lang flate til å være særlig estetisk og harmonisk (noen farger fungerer litt bedre enn andre). Minner meg om en blanding av donald-bil og fransk stål-cab.
En annen ting er jo at det er forskjell på 12,5 sekunder (og at en må stå dønn i ro med foten på bremsen) og de to sekundene det tar å slenge ned kalesjen.
Sjekk her:
My 2 cents.
Tor
Medl.nr. 393
x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
sier bare jatakk begge deler... stofftak om sommern og glassfiber ht om vintern:)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
for meg vil mx5 alltid være en ren sommerbil så jeg hadde ikke vært i tvil.. hadde helt klart gått for stofftak.. mener at det er endel av sjarmen med disse bilene.. klarer ikke helt å like designet på ståltaket, selv om jeg er helt enig i at måten denne felles ned på er genial..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
glaibilenmin wrote:sier bare jatakk begge deler... stofftak om sommern og glassfiber ht om vintern:)
Tja, kjører selv med glassfiberhardtop på bilen om vinteren, og for min NA er selvsagt det det ALLER beste alternativet, MEN, en må ha en plass til å lagre hardtopen hele sommeren, OG dukker det plutselig opp en fin forsinket "sommerdag" etter at hardtoppen er på, gidder en normalt ikke å ta den av igjen.. Dette har jeg vært gjennom i 6 vintre nå, og de dagene sent på høsten eller tidlig på våren kommer ALLTID, og en gidder det ALDRI...
Derfor er ikke jeg i tvil om at jeg kommer til å velge ståltakscab'en når NC skal handles.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
har ikke noe spes problemer med plass til ht da så er heldig sannsett...
men hiver den jevlig fort av om været forandrer seg...
eller gjor det ivertfall på gamlebilen. har ikke ht på msmen enda men skal bruke den i vinter da... kan bli litt moro:)
men hiver den jevlig fort av om været forandrer seg...
eller gjor det ivertfall på gamlebilen. har ikke ht på msmen enda men skal bruke den i vinter da... kan bli litt moro:)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
trondhb wrote:Er vel bare å importere det![]()
Denne f.eks. ser jo ikke så dum ut... 2.0-liter, 160 HK, BOSE-anlegg, xenonlys etc. Regnestykket blir ikke så ille heller egentlig:
Innkjøpspris (med 16% momsfritak og kurs 8,03) = 148.000 kr
Importavgifter (vekt 1190 kg, effekt 160 HK, CO2 184 g/km, reg. 11/06) = 144.000 kr
Registreringsavgift: 11.000 kr
Totalpris ferdig registrert: 303.000 kr
En softtop med 1.8-literen som f.eks. denne
skulle komme seg på ca. 235.000 kr.
Er du sikker på at dette regnestykket stemmer. Du må vel legge til norsk moms,og så er det vel ikke registreringsavgift ved første gangs registrering i Norge
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
Jeg ser det praktiske i en stålcab om vinteren, men jeg har ikke mx-5 fordi den er praktisk. Til det har jeg en Toyota. Jeg synes stofftak er en del av roadsterpakken. Min mx-5 står for tiden lagret og venter på våren. Hadde jeg brukt den året rundt, hadde jeg satt på hardtop.
Det som blir spennende, er om en ved neste veiskille (mx-5 nd) vil få valget mellom kalesje eller ståltopp, eller om det bare kommer hardt tak. Det ville være synd.
Dere må ikke misforstå: Hadde NC bare kommet med hardt tak, hadde jeg kjøpt den framfor en annen roadster (i denne prisklassen).
Noen bilder:


Tor
Det som blir spennende, er om en ved neste veiskille (mx-5 nd) vil få valget mellom kalesje eller ståltopp, eller om det bare kommer hardt tak. Det ville være synd.
Dere må ikke misforstå: Hadde NC bare kommet med hardt tak, hadde jeg kjøpt den framfor en annen roadster (i denne prisklassen).
Noen bilder:

Tor
Medl.nr. 393
x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
er det ingen andre enn meg som ser likheter mellom NC hardtop og Z3 sin vemmelige hardtop? synes likhetene er litt for slående..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
Brukte kalkulatoren på toll.no, mener denne også skal ta med norsk moms i beregningen.Pelle wrote: Er du sikker på at dette regnestykket stemmer. Du må vel legge til norsk moms,og så er det vel ikke registreringsavgift ved første gangs registrering i Norge
Ang. registreringsavgiften har du vel rett, så da blir vel riktig pris rundt 290.000 kr.