Konfilter, LMM, og diverse spørsmål.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Konfilter, LMM, og diverse spørsmål.

Post by SweetMX5 »

Hei :) har vært og snakket med en mekaniker kompis av meg nå som ville ta en titt på motorn min..

jeg har et KN filter charger som er montert på bilen min men det er tydligvis montert etter LMM, og deretter igjen etter org filter boks.. dvs jeg har to filter...

org filteret er ganske tett og kn filteret er ganske tett... hvis jeg bare tar ut filteret av orginal boksen, og fikser et konfilter på den slangen som går opp til KN boksen, vil det gå bedre da eller dårligerE? med tanke på at konfilteret vil da bli plassert ganske nærme eksosmanifolden og da vil det jo trekke relativt varm luft inn..

anbefaliner anyone?

fikk også beskjed om at hvis jeg fikk tak i en luft masse måler i stedet for en mengde måler ville jeg kanskje tjene litt på dette også... meninger på dette?

hvis jeg fjerner katalysator og setter på et standard 1,5" stålrør (er det ikke 1,5" som er standard på eksosrøret?" og borrer inn og gjenger opp til lamda sonden der også, vil det bli noe merkbar effektøkning da?

jeg mene rjeg så den sonden satt før kat, men jeg er ikke helt sikker, men hvis den sitter før katalysatoren, kan jeg bare fjerne den og sette et vnalig rør der da uten at noen ting gærent skjer?

må spørre her fordi han var ikke helt sikker , men sa jeg burde høre om det var noen andre her som hadde gjort lignende..

takk for alle svar :)
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Først av alt så bare for å gjør det helt klart så vil du ikke kunne montere luftmassemåler og luftmengdemåler omkrverandre dei gjir forskjellige signal... Når det kommer til luftfilterproblematikken så monter ivertfall ikke noe kn filter nært eksosmanifoilen... det er omtrent som å pisse i motvind... ellers så ta ett bilde så vi kan se i ogmed at det ikke er så lett å skjønne 100% ka du meiner
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

nei ok men altså, eneste måten å få inn et kon filter der er jo å ha det der da.. ellers må jeg montere det rett på innsuget uten og ha LMM der...

jeg ser at MX5rune har montert sitt konfilter ganske nær eksosmanifolden......

Image


tenkte noen lignende hans fordi det var lett og plassere der...


håper det går greit jeg brukte bildet dittt.
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

bør vel ommøblere litt mer om du skal ha åpent filter, ta vekk hele filterboksen og skru av LMM fra den, sett så på det åpne filteret i enden av denne og det røret som du da har frigjort i motorrommet, på andre enden av LMM i samme retning som før selvsagt...

til dette trenger du adapter og noe rør, så får du filteret der du ønsker alt etter hvilke rør du putter mellom hvor :)

edit: trenger vel bl.a. en slik:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... eff5fa066b
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

skal du bruke åpent filter så må du lage noe varmeskjold om du skal ha noe effektøkning... vist ikke får du heller mindre effekt.
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Vil anbefale Jackosn racing sitt Cold Air Intake som selges på ILmotorsport for €350,-

Image


Men av de to andre filtrene ville jeg gått for pipercross, som det følger med varmeskjold på.. Men JR CAI er mye bedre da den henter lufta foran radiatoren.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Utrolig så pent det så ut under panseret ditt, da! Har du polert toppdekslet selv? :D

Adapter har de på Biltema: 33-248
http://www.biltema.no/products/product. ... mId=133322

For plassering av innsug og filter, er vitsen å få mye og kald luft. Kald luft avhenger av hvor du henter lufta fra, og hjelper over hele turtallsregistret, best er å hente ute-luft siden det alltid er varmere under panseret.
Mange fine løsninger på miata.net, f.eks denne tråden:
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=155485

Mye luft betyr større dimensjoner på pusterøret (både inntak og eksos), dette får først effekt på høye turtall. Din bil har turtalls-sperra på 6700 RPM, men dette kan skremmes opp med å skifte EPROM i ECU.

Tror eksosanlegget er 1 3/4" originalt. mx5-parts har "cat bypass" rør, pass på å bestille riktig type:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/461
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

det bildet som var før var MX5rune sitt motorrom.. hehe..

her er mitt

Image


som dere ser har jeg to filtere i serie, og begge er ganske tette... sååå.. tenkte jeg skulle fikse et konfilter rett på LMM, se om jeg får mekka til noe skjold for varmen også...
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Hvis du setter på et adapter og et buet rør også filter som da peker mot lykten(der KN filteret ligger idag), vil det være mye bedre enn idag, skulle tro du merker det ja :)

få deg så et lyktelokk med hull i så får du luft rett i filteret selv om lyktene er nede :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

hehehe lyktene er nesten alltid oppe så :P ja.... greit men fa ordner vi et adapter med en slange og fikser filter der :)
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

noen får vel bekrefte at det faktisk er plass der, mener jeg har sett det,
men avhenger vel på størrelsen på filteret :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

nja det var det da.... hmmm.. hva vil være best plassering av rett ved LMM eller ved radiatoren?
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

Eg kjører som alltid med lyktenen oppe.
Der er god plass til å legge en slange under/vedsidenav lykta for å få frisk luft til en konfilter

Mi løysning for øyeblikket:
Image

regards
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Andrew, den løsningen var fin.

Har du fått bedre gassrespons pga kortere innsug?

Ser ut til at du har bytta ut Mazda's plast-rør med en slange; Hva med resonnans-kammeret, savner du det? Fått noen følbare drop i momentkurven?
Post Reply