Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Da var tiden kommet for bremseveske bytte. Det står jo DOT 3 på beholderen og det er det jeg er ute etter, men det er ingen jeg har vært oss som har det..
Jeg mener å ha lest at Miata\MX5 bremser kan gå på DOT4 men får da ikke den samme pedalfølelsen.
Noen som vet dette eller har prøvd?
Hadde vært mye lettere å kunne kjøpt en flaske DOT4 eller 5 og blitt ferdig med greiene..
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
oki.. mener det var noe om at forskjellen mellom DOT 3 og 4 var noe at en av dem hadde noe silikonbaserte greier i seg... Men så lenge det ikke gjør skade og bilen stopper like bra så er det vel greit...
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
Jeg bruker noe Racing bremseveske som er blå.. Husker ikke merke, men kan sjekke det opp..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Ole wrote:oki.. mener det var noe om at forskjellen mellom DOT 3 og 4 var noe at en av dem hadde noe silikonbaserte greier i seg... Men så lenge det ikke gjør skade og bilen stopper like bra så er det vel greit...
For å si det slik, så har iallefall ikkje eg merket noe, det stod racing på flaska sist eg kjøpte, men tror det var en dot4, er ikkje så opphengt i dotter eg,det funker enda, og har iallefall ikkje fadet for meg,
DOT 5 KAN IKKE BLANDES MED DE ANDRE, DA DEN ER SILIKONBASERT.
De forskjellige racing bremsevæskene er laget til tøffere bruk.
Bremsevæska øker temperaturen ved oftere og lengre bremseperioder.
Dot tallene klassifiserer bremsevæskas kokepunkt.
DOT 4, 230 grader, DOT 5, 260 grader.
Stiger temperaturen over dette" koker" bremseveska, og du får noe som kalles vapour lock, og du "mister bremsene".
Til dere som driver med banekjøring er dette veldig viktig.
Banekjøring i regi av Porscheklubben, testes bestandig bremseveskas kokepunkt.
Bremseveske er billig, skift den derfor ofte ved banekjøring.
Kokepunktet går ned ved bruk, også fordi den er hydroskopisk.
Men enkelt og greit:
Husker du ikke sist, du skiftet bremsevæske, SKIFT.
Enkelt sett så bruker man å anbefale dot 5.1 om bilen har ABS og dot 4 uten. Personlig bruker jeg bare 5.1 for da vet jeg hva jeg har i garagen og kan bruke den på alt. Eneste grunnen til å bruke laver en 5.1 er for å spare noen FÅ kroner. Kommer du til å bruke bilen på bane kan du med fordel bruke racing væske men tenk på at disse suger til seg fuktighet mye forter en vanlig komerssiell væske og må byttes mye oftere. Som Anton sier så er det vanlig å teste kokepunkte på treff hvor det er mange biler som kan ha brukt racing væske til vanlig.
har dot 5.1 stående. Mener motorsykkelen skal ha det. Da går det på MX`en også da.. Blir vel bare vannskeligere og vannskeligere å få tak i dot 3 da det er vel eldre greier...
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP