Batteri-anbefaling
Moderator: Styremedlemmer
Batteri-anbefaling
Jeg trenger å kjøpe et nytt batteri til bilen. Katalogene hos Torshov Bilrekvisita hadde ikke noen formening om MK1 fra 1991.
Noen anbefalinger??
Børge
Noen anbefalinger??
Børge
1991 MX-5 1.6l RØD
Jeg har sønnak exige (tror jeg..
) Det som kan være lurt å tenke på er at batteriet står i bagasjerommet og orginalt har en slange for luftingen som går ut gjennom gulvet. Hvis ikke den blir koblet på får man i teorien små mengder syredamp ut som fremskynder rust.
Så et vedlikeholdsfritt (tett) batteri kan være lurt å overveie. Ellers kan du vel bare ta mål av det gamle du har og kikke rundt. Personlig ville jeg kanskje sett på biltema eller noe, siden det alikevel er snakk om et lite batteri i en lite strømkrevende bil..
Men der er det sikkert en masse synspunkter..

Så et vedlikeholdsfritt (tett) batteri kan være lurt å overveie. Ellers kan du vel bare ta mål av det gamle du har og kikke rundt. Personlig ville jeg kanskje sett på biltema eller noe, siden det alikevel er snakk om et lite batteri i en lite strømkrevende bil..
Men der er det sikkert en masse synspunkter..

MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
Vær obs på at begrepet vedlikeholdsfritt batteri også brukes på enkelte vanlige (åpne og ventilerte) batterier uten mulighet til å etterfylle vann.
Husker ikke hvilke, men jeg holdt på å kjøpe et da jeg byttet batteri for noen år siden.
Husker ikke hvilke, men jeg holdt på å kjøpe et da jeg byttet batteri for noen år siden.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
- Fred
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 518
- Status: Offline
Jeg så etter riktig og fant ikke. kjøpte et som var litt større og tenkte at det gikk bra...... skulle jeg ikke gjort... slår opp i karosseriet.. eller har gjort det iallefall.. så anbefales ikke.. selv om feste er stramma..
så let iallefall til du finner riktig størrelse... Tror torshov skal ha.. du kan se størrelsene på en del av de engelske/amerikanske sidene også ta med dette... om du ikke kjøper batteri spesifikt til bilen men riktig størrelse så husk å få polene på riktig side om kablene er litt korte.
så let iallefall til du finner riktig størrelse... Tror torshov skal ha.. du kan se størrelsene på en del av de engelske/amerikanske sidene også ta med dette... om du ikke kjøper batteri spesifikt til bilen men riktig størrelse så husk å få polene på riktig side om kablene er litt korte.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Stemmer det..
Såkalt gelebatteri er helt tett og burde funke... er vel det de fleste vil ha i MX-5
Såkalt gelebatteri er helt tett og burde funke... er vel det de fleste vil ha i MX-5
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
Ingen som har prøvd Braille lightweight batteriet da? Ser jo svært lite og lett ut.
Sjekk selv her: nettbutikk og video review
Ser veldig interessant ut det der. Har du sjekket ut vekten i forhold til WestCo? (Ser ut som de fysiske målene er mindre i hvert fall..)Mr.Noevo wrote:Ingen som har prøvd Braille lightweight batteriet da? Ser jo svært lite og lett ut.
92 1,6 NA sort m/tan interiør
- midget77
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 517
- Status: Offline
Biltema sier at deres batterier ikke slipper ut noen gasser.
http://www.biltema.no/products/product. ... mId=130952
Jeg tenker på å kjøpe nytt batteri, men har ikke kommet så langt. Lufteslange kan man sette på mange batterier, og det bør man vel gjøre?
Hvilke gel-batterier har stor nok kapasitet mens de ikke koster skjorta? Jeg pratet med en fyr som solgte batterier i fjor, og han hadde batterier av "riktig" type til 1800 pluss moms.
En her på forumet fortalte at han brukte en type motorsykkelbatteri. De har vel lett for å være litt små til vinterbruk? Det største fra biltema er på 19 AH.
Jeg tenker på å kjøpe nytt batteri, men har ikke kommet så langt. Lufteslange kan man sette på mange batterier, og det bør man vel gjøre?
Hvilke gel-batterier har stor nok kapasitet mens de ikke koster skjorta? Jeg pratet med en fyr som solgte batterier i fjor, og han hadde batterier av "riktig" type til 1800 pluss moms.
En her på forumet fortalte at han brukte en type motorsykkelbatteri. De har vel lett for å være litt små til vinterbruk? Det største fra biltema er på 19 AH.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Hm, kanskje det blir ekspedisjon til Alnabru i dag. Du vet ikke tilfeldigvis hvilket av disse som passer i MXen?
Børge
Børge
midget77 wrote:Biltema sier at deres batterier ikke slipper ut noen gasser.
1991 MX-5 1.6l RØD
Data for braille batteri:
Weight: 11.5 lbs
Length: 5.8
Width: 3.4
Height: 5.8
Pulse Cranking Amps: 904
Cranking Amps: 486
Cold Cranking Amps: 360
Amp Hour Rating: 15
Vekten er ca. 6 kg lettere en WestCo batteriet (som er på 25 lb), men har mindre amperetimer med 15 Ah mot westco sine 31 Ah. Braille har også et batteri som er på 15 lb som har 21 Ah. Og et på 31 Ah som veier 21 lb og med høyere ampere enn westco (550 mot 475 "coldcranking amps")
Noen som vet om Ah har noen betydning utenom at man kan stå lengere med lys/stereo på uten motoren i gang..?
Weight: 11.5 lbs
Length: 5.8
Width: 3.4
Height: 5.8
Pulse Cranking Amps: 904
Cranking Amps: 486
Cold Cranking Amps: 360
Amp Hour Rating: 15
Vekten er ca. 6 kg lettere en WestCo batteriet (som er på 25 lb), men har mindre amperetimer med 15 Ah mot westco sine 31 Ah. Braille har også et batteri som er på 15 lb som har 21 Ah. Og et på 31 Ah som veier 21 lb og med høyere ampere enn westco (550 mot 475 "coldcranking amps")
Noen som vet om Ah har noen betydning utenom at man kan stå lengere med lys/stereo på uten motoren i gang..?
92 1,6 NA sort m/tan interiør
15 ah er i minste laget mener nå jeg... Er jo det jeg har på motorsykkelen.. Og da skal det ikke mye chinning til før det er flatt dersom den har stått lenge og det er kaldt osv.... Mener mitt sønnak er på 40 eller 45ah....