Skal da endelig kjøpe meg turbotimer og da har jeg følgende spørsmål.
Noen som har erfaring med forskjellige merker og hvordan hver av de
er å montere, bruke. Evt noen som har skjema liggende??
Har sett en del på ebay men lurer fortsatt på hvilke av disse som er mest egnet til min mx.
Turbotimer
Moderator: Styremedlemmer
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Turbotimer
93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
Spar pengene og kjøp en oljetemp måler i stedet hvor du med sikkerhet kan se om det er nødvendig å la bilen gå litt før du stopper. Min erfaring er at det aldri trengs ved vanlig kjøring. Om man kjører hardt og kuler litt med normal cruising vil tempen gå ned til normal før man er parkert bilen. Kjøling er også mye bedre når bilen er i bevegelse enn når den står på tomgang.
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
vet dette men det er jo for å unngå at turbo'n tar natta. Turbotimer er ikke noe jeg vurderer men noe jeg SKAL ha. Skal også installere oljekjøler og catch tank så har den delen klart.
93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
-
- Status: Offline
Jeg har en greddy sak liggene, som jeg engang vurderte å montere, men helt ærlig ser jeg ikke poenget.
Når man kjører hardt på gata, så blir det alltid rolig kjøring før man slår av.
På bane kjører jeg alltid nedkjølings runde.. mest for bremsene sin del.
så jeg ser ikke hvordan en slik boks vil redde min nye t3/t4.
bare en kjekk feilkilde..
Når man kjører hardt på gata, så blir det alltid rolig kjøring før man slår av.
På bane kjører jeg alltid nedkjølings runde.. mest for bremsene sin del.
så jeg ser ikke hvordan en slik boks vil redde min nye t3/t4.
bare en kjekk feilkilde..
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
For de som f.eks har det travelt til jobb og må kjøre ett lite stykke så er den en grei sak. Ikke minst er det en ekstra sikkerhet til både turbo og motor. Så vits i å ha det, jo, det er det. =)
Men som jeg sa tidligere, dette er noe jeg skal ha så vil heller ta imot erfaringer fra de som har montert slik å prøvd ut forskjellige enn å motta
grunner til å ikke kjøpe. Koster dessuten ikke all verden heller.
Men som jeg sa tidligere, dette er noe jeg skal ha så vil heller ta imot erfaringer fra de som har montert slik å prøvd ut forskjellige enn å motta
grunner til å ikke kjøpe. Koster dessuten ikke all verden heller.
93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Kjøp en god alarm, de har ofte slikt innebygd, med start og stopp funksjon, har du det så travelt så kan du starte kjerra med fjernkontroll ifra kjøkkenet eller stuevinduet, eg vil tro at en kaldstart er mer skadelig kontra å stoppe den for fort,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
-
- Status: Offline
turbotimer er omtrent like nyttig som neonlys.. kult og praktisk når man er 18 år. ellers bare drit. og enda en greie som kobles på kabelmatta som kan feile... hvor ofte har du fullgass belastning over tid, helt fram tillogmed de siste 30 sekund bilen kjøres ?
Min bil ble kjørt uten turbotimer siden jeg kjøpte den (solgte til en kar i s13 selvsagt) turboene jeg har hatt, har alltid vært bra stand, de har sett all slags bruk også mye småkjøring. og har aldri hatt problem.
Kjøp en eksostemp måler for penga isteden
mer nyttig, og så lenge du ser at du har vettug temp der.. er du safe
(tar overaskende lite tid før tempen faller, snakk om 4-10 sek fra 900 grader til normal temp ved tomgang. eneste gangen jeg lar motor stå lenge på tomgang, er etter virkelig hard bruk, der tempen på kjølevann og olje er over normalen.. det klarer du mest sansynlig ikke få til på gatebruk uansett.
PS, jeg HAR hatt sånt, trudde det var kjekt, men fant egentlig ingen fordeler med det..
Min bil ble kjørt uten turbotimer siden jeg kjøpte den (solgte til en kar i s13 selvsagt) turboene jeg har hatt, har alltid vært bra stand, de har sett all slags bruk også mye småkjøring. og har aldri hatt problem.
Kjøp en eksostemp måler for penga isteden


PS, jeg HAR hatt sånt, trudde det var kjekt, men fant egentlig ingen fordeler med det..
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Når det gjelder Mads, så er det vel hele tidenHF-mx5T wrote: hvor ofte har du fullgass belastning over tid, helt fram tillogmed de siste 30 sekund bilen kjøres ?
..

Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Magnum1985 wrote:Ikke for lagrene på turbo. Men som sagt, hold dere til topic. Her er det snakk om turbo timer!!!!!!!
IKKE allverdens annet

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.