Justerbare KamDrev + Solide Løftere

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Justerbare KamDrev + Solide Løftere

Post by Andrew »

Hi

Noken som har tips til gode Justerbare kamdrev?
Har lest litt om forskjellige som varierer på:
-gradene variere enten mellom gradene på kam/veiv
-kvalitet mtp nøyaktighet og kvalitet
-måter å justere
osv...
Noken som har og vil dele sine erfaringer rundt dette?

Noken her på forumet som har konvertert sine NAer med solide løftere?
Har ikkje heilt oversikten rundt dette med shimsinga på NB modellene.
Burde vel kansje skaffa meg en workshopmanual til både NAogNB... :wink:

Anyway dette er for modifisering av en NA6CE.

regards
andrew
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

fm sine kamdrev virker greie, ikke hatt no tull med mine, holder justeringa bra osv.. og ingen tegn til slitasje selv om de er alu, etter ganske mye bruk..
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

HF-mx5T wrote:fm sine kamdrev virker greie, ikke hatt no tull med mine, holder justeringa bra osv.. og ingen tegn til slitasje selv om de er alu, etter ganske mye bruk..
Så dei virker ok? Ser dei er endel billigere en Toda sine også, dei er då til vurdering :wink: må forske litt meir på div forum
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

oppfølging:

Kjøpt justerbare kamdrev fra TODA
http://www.toda-racing.co.jp/en/product ... _e/b6.html
Image

Virker som ok kvalitet, men en av grunnene til valget var også samme leverandør på kammene.

Neste jobb/forsking er konvert. til solide løftere...

overtidsregards
andrew
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
User avatar
StianS
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 109
Joined: 06 Apr 2006, 02:00
Location: Nøtterøy
Status: Offline

Post by StianS »

Hvis ikke du har vært her før, er vel dette en side med noen tips:
http://members.aol.com/solomiata/MX5Engine.html

"To install 99-00 cams in an earlier head you just have to transfer the solid lifters. The early retainers, locks and springs can be used as-is. The lifters fit them fine. You just can't mix the locks and the retainers since the locks are different size. i.e. the 99+ locks must be used with the 99+ retainers and the 94-97 locks must be used with the 94-97 retainers. The only hard part is setting the lash. Using the 99+ cams in a M1 head requires using shims that are .020-.030" thicker since the cam basecircle and valve stem are slightly different. You will have to install the cams, measure the cold lash, and then order the required size shims. From the factory they come in 2.75mm - 3.75mm thickness about every .002 - .003" (~.05-.06mm)"

Dette gjelder hvis man skal sette 99-00 mod.(1.8 ) kammer på en 94-97(1.8 ). Vet ikke om det er tilsvarende på 1.6.
StianS - medlem nr. 562
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

Dette og maange andre temaer er lest om løftere, men det som eg ikkje er sikker på er å benytte meg av org. 99 løftere. Dette fordi dei har shims på topp, og ved bruk på min topp trengst det meir shims enn org. 99 topp,

-99løftere med org.shims på topp
-99løftere med org.shims på topp +undershims
-uorg. løftere med undershims

osvosv

regards
andrew
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Post Reply