Hvor er mine 14 hester blitt av?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Hans_Magnus
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 15 Jan 2008, 21:24
Status: Offline

Hvor er mine 14 hester blitt av?

Post by Hans_Magnus »

Har kjøpt G-tech RR for å sjekke effekt av diverse "mod" som jeg har planer om. Har kjørt noen tester for å finne fastlegge "startverdier".

Bilen er en 92 NA orginal foruten et "sportluftsfiler" type greenfilter som sitter i original luftfilterboks.

Målt data er 78 hk og 101 Nm. Dette er langt lavere enn jeg hadde forventet. Ser at BaktusBror fikk 72 hk på sin org. 90 hk. Dvs ca 25 % tap i drivverket. Dette tilsier at jeg burde få ca. 92 hk. :shock:

Har skiftet plugger og pluggledninger til ingen nytte. Hva kan være årsaken til mangel på hester? Har lite lyst til å starte på moddene før jeg har fått de orginale hestene tilbake :evil:

Edit: Følgende forslag til "feil" er foreslått:

tenningspunkt:
koksing:
gåen katalysator:
slitne dyser: ikke kontrollert
slitte kammer/løftere: ikke kontrollert
romme (utslitte) sylindre/stempelringer: ikke kontrollert
sliten oljepumpe: ikke kontrollert
trege lagre: ikke kontrollert
feil turtall ved måling: sjekket og i orden
feil vekt: sjekket og i orden

Tenker å oppdatere listen etter hvert (for å holde oversikten :oops: )
Last edited by Hans_Magnus on 17 Jan 2008, 19:07, edited 1 time in total.
92 NA
User avatar
torehoien
500 RPM
500 RPM
Posts: 99
Joined: 22 Aug 2007, 21:44
Location: Vigrestad
Status: Offline

Post by torehoien »

Har du målt kompresjonen ? målte min for en stund siden. Og den var en del redusert i forhold til det den er "orginalt"
Blå miata :):)
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

tenningspunkt, koksing, gåen katalysator, slitne dyser, slitte kammer/løftere, romme (utslitte) sylindre/stempelringer, sliten oljepumpe, trege lagre, feil turtall ved måling.. mulighetene er mange dessverre..
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
Hans_Magnus
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 15 Jan 2008, 21:24
Status: Offline

Post by Hans_Magnus »

Skal prøve å få sjekket kompresjonen.

Hvorfor gir en sliten oljepumpe dårligere effekt?
92 NA
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

mer motstand i pumpa og/eller dårligere smøring til veivlager, rammelager, og kammer, som gir mer motstand i motoren
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Kan jo tenkes at motoren taper hk pga åpent luftfilter som suger inn varm luft ??
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Vidar wrote:Kan jo tenkes at motoren taper hk pga åpent luftfilter som suger inn varm luft ??
Den sitter jo i original-boksen :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

G-tech er vel avhengig av vekten på bilen for å gi nøyaktige tall er den ikke? Kan det være en feilkilde?
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

Du kan jo prøve å variere vekta i G-techen litt for å sjekke om vekt har noe betydning.

Bilvektene på veistasjonene har vel et slingringsmonn på +- 10 kg å dersom det prøves med vekt +10kg og -10 kg vil man jo se om dette har stor betyding...
92 1,6 NA sort m/tan interiør
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Jepp! Vekta er viktig. Hvis du bruker vekta fra vognkortet får du for lave HK-verdier. Kjør til nærmeste trafikkstasjon, de har vekt tilgjengelig hele døgnet. Jeg hadde 960 kg i vognkortet og veide 110 kilo med full tank og edru sjåfør.

Det er også endel usikkerheter i forhold til den "flate" strekninga vi velger å kjøre på. Ta et par pass hver vei på "stripa" di og se om det går fortere den ene veien hver gang.

Hvor stor forskjell ser du mellom repeterte målinger etter hverandre under like forhold?
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Baktusbror skrev: 960 kg i vognkortet og veide 110 kilo med full tank og edru sjåfør.

Det må da være verdens letteste MX5.
Hva har du gjort for å få den så lett, fylt alle hulrom med hydrogen eller?

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Steinar wrote:Baktusbror skrev: 960 kg i vognkortet og veide 110 kilo med full tank og edru sjåfør.

Det må da være verdens letteste MX5.
Hva har du gjort for å få den så lett, fylt alle hulrom med hydrogen eller?

Steinar
Lystgass i sjåføren.... :roll:

Neida, det skal selvsagt være 1110 kg. Fint dere følger med!
Hans_Magnus
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 15 Jan 2008, 21:24
Status: Offline

Post by Hans_Magnus »

Veide bilen med full tank + meg på en veistasjon til 1,08 tonn. Feilmarginen er vel da maksimalt +- 5 kg. 5 kg for lite angitt vekt regner jeg med har tilnærmet ingen betydning..
92 NA
Hans_Magnus
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 15 Jan 2008, 21:24
Status: Offline

Post by Hans_Magnus »

Tenningstidspunkt mener jeg er 10 grader og er vel originalt?

Katalysator:
Ved EU-kontrollen var CO verdien 0,00% eller 0,01% (husker ikke helt). Tilsier vel at den er i orden?

Er det noe av det andre som kan kontolleres eller fikses uten å demontere å kontrollere eller kjøpe nytt og prøve?
92 NA
User avatar
torehoien
500 RPM
500 RPM
Posts: 99
Joined: 22 Aug 2007, 21:44
Location: Vigrestad
Status: Offline

Post by torehoien »

Avgassen på bilen den er helt ok.
Blå miata :):)
Post Reply