Jeg har en venn som kjøpte "Sebring" / Frode?? sin gamle MX-5. Denne har gått som en klokke inntil for ca. en mnd siden. Nå er den tungstartet (dør etter oppstart) og tar ikke gassen i det hele tatt. Blir noe bedre etter å ha blitt varm, men er på ingen måte kjørbar. Motoren går greit (om enn noe fort) på tomgang når den har blitt varm. Tenningsanlegg virker OK.
Er det noen som har noen tips om hva vi kan sjekke?
Her er hva vi har forsøkt:
Forsøkt en luftmengdemåler fra en frisk bil, ingen endring
Sett etter brudd på steder der ledningsnett har vært "tuklet med" i forbindelse med kompressormonteringen. Alt OK
Målt aktivering av dyser med oscillioskop, har ca 2millisek åpning ved tomgang, og øker til ca 6 når det gis gass. Virker OK
Kontrollert drivstofftrykk: ca 2 bar ved tomgang og 5,5 bar når kompressor "lader" . Her har jeg ingen referanse, synes selv at bensintrykk stiger vel voldsomt, men har som sagt aldri målt trykk på en bil med en ekstra drivstofftrykkregulator. Noen som har data på hva man kan forvente ved måling av bensintrykk?
Jeg stusser også på at silikonslanger mellom kompressor og intercooler og intercooler og innsug trekker seg sammen på tomgang. Skal det være såpass undertrykk i innsuget på tomgang?
Har ikke funnet noen form for falsk luft eller lekkasje av ladetrykk.
Det virker som motoren går ekstremt fett når den belastes, det ryker mørkt fra eksos, og lukter skikkelig "CO"
Bilen er en 92 modell 1,6 liter, kompressoren er en M45 med boost upgrade kit og hjemme-konstruert intercooler, det er brukt en BIPES boks for å retardere tenning. Mere vet jeg desverre ikke.
Hadde satt veldig stor pris på om noen med litt erfaring på området hadde hatt noen lure tips å komme med for å få bilen kjørbar igjen! den er jo så morsom å kjøre når den er i orden...

MVH
Jon Anders