sentrallås mx5parts (ledninger)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 267
Status: Offline

sentrallås mx5parts (ledninger)

Post by mojo-91 »

Mye ledningproblemer på meg om dagen....
Jeg har nettopp montert elektriske vindusheisere på bilen. etter å ha testet vinduene opp og ned finner jeg ut at sentrallåsen ikke lenger fungerer, eller det vil si den vil bare åpne og ikke låse.

Det jeg oppdager er at jeg har klart å legge sentrallåsledningene på feil side av den sorte skinnen som vinduet slider i. Dermed så har ledningene sannsynligvis blitt strukket når vinduet har vært i bånn. Jeg har koblet fra en og en ledning og testet driveren for å se etter reaksjon. Den sorte,blå,grønne og brune ledningen må alle være koblet til for at sentrallåsen fortsatt skal kunne åpne. Det spiller ingen rolle om den hvite ledningen er koblet til eller ikke. Dermed tipper jeg at det er et brudd i den hvite ledningen som gjør at sentrrallåsen ikke vil låse. Jeg har byttet den hvite ledningen i det området jeg mener et brudd kan ha forekommet, men uten endring.

Er det noen som har samme kittet som har tatt vare på monteringsanvisningen (tror den var på baksiden av emballasjen) som kan si meg hva de forskjellige ledningene har for funksjon?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
StianS
1000 RPM
1000 RPM

Post by StianS »

Jeg har esken liggende, og på baksiden er det et skjema som viser 4-dørskobling. Ledningene som går til alle 4 er grønn og blå. Det vil vel si at hvit og brun brukes til å gi beskjed til "hjernen" at en lås er åpen eller låst.
Svart er jord.

Håper dette er til hjelp :?
Image
StianS - medlem nr. 562
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM

Post by mojo-91 »

GENIALT !

Tusen takk :D
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 587

Post by TraCkinG »

Hvit og brun gir beskjed til hjernen..

Regner med at hjernen er den på førersiden.. Når jeg monterte mitt kit, så måtte jeg koble fra den brune på passasjersiden.. hvis ikke låste dørene seg igjen i løpet av et halvt sekund :P

Noen andre som har hatt det problemet? (eller forsåvidt ikke noe problem, for den er jo bare ikke koblet til, og det fungerer fint nå, men har dere andre den koblet til? For da lurer jeg på hvorfor den ikke ville det hos meg..)
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM

Post by mojo-91 »

mine brune ledninger er begge koblet til. Sentrallåsen er koblet til Defa-alarmen. Hvis jeg glemmer å låse så låses automatisk etter ca 30 sekunder når alarmen aktiveres. Jeg aner ikke hvordan det er koblet da det er Norsk Speedometer service som gjorde jobben.
StianS
1000 RPM
1000 RPM

Post by StianS »

måtte jeg koble fra den brune på passasjersiden.. hvis ikke låste dørene seg igjen i løpet av et halvt sekund
Jeg har koblet til alt. Tipper problemet ditt er justering av stagene på høyre side. Når du låser opp, kommer ikke høyre dørlås (motoren) helt i "åpen-stilling", og hjernen tolker det som at noen prøver å låse døren igjen med nøkkel, og sender følgelig "lås-kommando" til begge låsene.
Jeg hadde også dette problemet, men løste seg med litt justering av stagene.
StianS - medlem nr. 562
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,
Post Reply