96 modell 90HK ønsker 10 til 20 hk ekstra hva gjør jeg?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
cab.mx5
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 02 Feb 2008, 14:16
Location: Bergen
Status: Offline

96 modell 90HK ønsker 10 til 20 hk ekstra hva gjør jeg?

Post by cab.mx5 »

Ønsker litt økning i hk, har lest mye rart, trenger kvalifisert hjelp fra noen som har erfaring.
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

overlading er vel det som gir mest hk pr kr.. ellers er vel mer aggressiv tenning et forslag, men hvor mye det gir strides det om. JR cold air intake er også en mulighet, samt 116hk kammer. Vi får se om en ukes tid om catback har noe for seg, i og med at noen skal ha ny eksos i neste uke, så vi får se da om det er mer enn bare looks og lyd :)
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

17 hester hittil, med chip-trimming og bytte til 90-93 modell (116hhk) kammer.

Sjekk denne tråden:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=139
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

All ære til Baktusbror og likesinnede, men det billigste i det lange løp er å kjøpe en annen MX5 med større motor. (1,8 l).
OK da : 115hk kammer i en 90 hk er billigere.
Hvorfor kjøpe en annen MX5? : Nå er ikke forskjellen mellom en 90 hk og en 115 hk i praksis så veldig stor.
Opp til 4000-5000 er forskjellen minimal, i tillegg har vel 90 hk motoren nærmere 100 hk (Omtrent samme spec. som 1989-1993 med aut gear som var oppgitt til 100 hk). Det er kun ved kjøring mellom 5000-7000 rpm man kjenner merkbar forskjell mellom 90 hk og 115 hk.
En 1.8 l har merkbart bedre drag fra bunnen av.
Man kan selvfølgelig montere en 1.8 l motor i en 90 hk NA å håpe at dette går bra (0,1% sjanse for at dette blir oppdaget i en kontroll) men kostnadene for dette blir som regel høyere enn å selge den gamle og kjøpe en annen MX5 med 1.8l.
Turbo vil selvfølgelig gi en merkbar effektøkning, men skal man gjøre dette lovlig har du en haug med papirarbeid foran deg (godkjenning). I tillegg skal staten ha en slump penger fra deg pga. hk avgift dersom bilen er 1.gangs registrert i Norge etter 1. januar 1996.

Steinar


Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Steinar wrote:All ære til Baktusbror og likesinnede, men det billigste i det lange løp er å kjøpe en annen MX5 med større motor. (1,8 l).
All ære til Steinar, men :

Det billigste er å hive ut kjerringa (sitat) 8)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Takker for æren, men er kanskje uenig i det med prisen, det avhenger om man skal ta med arbeidstimer til verkstedpris, eller om man definerer mekking som kos / hobby til null kr/time..

Litt regning:

Delepris for mine 17 hester: 500 kr for brukte kammer, 150 for elektronikken., altså 650 kr for 17 hester. 38 kr/hk.

1.8 motor har jeg skaffet. Motor: 5000 kr (hogger'n), pakninger, reimer, div deler og monteringsbraketter: ca 3000. Dette skal gi 130 hk, 8000kr/40hk = 200 kr/hk

Prisforskjell på 1.6 90 hester og 1.8 1996 modell, tja.. noen som vet?
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

BaktusBror wrote:Takker for æren, men er kanskje uenig i det med prisen, det avhenger om man skal ta med arbeidstimer til verkstedpris, eller om man definerer mekking som kos / hobby til null kr/time..

Litt regning:

Delepris for mine 17 hester: 500 kr for brukte kammer, 150 for elektronikken., altså 650 kr for 17 hester. 38 kr/hk.

1.8 motor har jeg skaffet. Motor: 5000 kr (hogger'n), pakninger, reimer, div deler og monteringsbraketter: ca 3000. Dette skal gi 130 hk, 8000kr/40hk = 200 kr/hk

Prisforskjell på 1.6 90 hester og 1.8 1996 modell, tja.. noen som vet?
162 kroner :) hipp hipp hurra, jeg var først :P
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Det er rom for begge løsningene. Når det gjelder det økonomiske aspektet; vanskelig å sette en pris på ære og berømmelse, og generell respekt i gata av å "chip/kam-trimme" en 90 hk 1,6 til 107 hk. Man kødder ikke med slike karer i mørke bakgater. Hadde i hvert fall ikke jeg gjort.

Å bytte til 1,8 liter kan jo "alle" gjøre. Folk starter etter arbeidstid og er ferdig til dagsrevyen... sies det.

:) :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Post Reply