v8 i miata
Moderator: Styremedlemmer
v8 i miata
noen som kjenner til hvordan man kan godkjenne dette eller hvilken type motor blokk som passer i det lille motorrommet på en miata?
noen linker hadde vært fint:):)
noen linker hadde vært fint:):)
Noen som selger en na 1,8l (gjerne rep objekt)
-Bmw 320i 85.
xMercedes Benz 190e 84.
xBmw 318i 93.
xMazda Miata 90.
xVolvo 240 gle 87.
xRIPxFord Mondeo 2,0 giah 98.
-Bmw 320i 85.
xMercedes Benz 190e 84.
xBmw 318i 93.
xMazda Miata 90.
xVolvo 240 gle 87.
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 534
- Status: Offline
Hei!andré 87 wrote:kjedelig å måtte bytte motor annen hvert år da.
Har du tenkt på hva forsikringsselskapet kommer til å flå deg for hvis du kolliderer med en dyr Mercedes med en såpass uorginal og opptrimma bil? Du kan fort komme i gjeld på noen millioner... Hva med å skaffe seg en MX5 til, bane-bil uten skilter for sånne morsomme prosjekter?
Du sier noe der med forsikringselskapet. La oss glemme å ha bilen på veien. er det noen som kjenner til noen opplysende sider om hva og hvordan man gjør dette. ?
:):):)

Noen som selger en na 1,8l (gjerne rep objekt)
-Bmw 320i 85.
xMercedes Benz 190e 84.
xBmw 318i 93.
xMazda Miata 90.
xVolvo 240 gle 87.
-Bmw 320i 85.
xMercedes Benz 190e 84.
xBmw 318i 93.
xMazda Miata 90.
xVolvo 240 gle 87.
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
Første stopp:andré 87 wrote:Du sier noe der med forsikringselskapet. La oss glemme å ha bilen på veien. er det noen som kjenner til noen opplysende sider om hva og hvordan man gjør dette. ?
:):):)
http://www.monstermiata.com/

-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
Det er nok grunn at bilen har ingenting på veien å gjøre med ulovlige mods..arildh wrote: For at forsikringsselskapet skal flå deg for flere millioner bør ombygging, overdreven effekt etc. være direkte årsak til ulykke/skade. Hvis det er tilfelle er det vel uansett fortjent.
Er den ikke i godkjent stand, skal den ikke kjøres med, man står igjen som svarteper uansett da.
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Men hvor går grensen ? Jeg er enig i at hvis man krasjer en MX5 1.6 i 300 km/t så kan man ikke forvente å få dekket skadene på V8'ern under panseret.
Men hva om man krasjer i baken på en Merce med 3% større dekkbredde enn max avvik i vognkortet ? Skal man da også få millionkrav på seg ?
Forsikringsselskaper må forholde seg til "Lov om forsikringsavtaler" som i hovedsak er til for å beskytte forsikringstakere mot å bli tatt bakfra.
I kap 4, Alminnelige forutsetninger for selskapets ansvar heter det blant annet:
Men hva om man krasjer i baken på en Merce med 3% større dekkbredde enn max avvik i vognkortet ? Skal man da også få millionkrav på seg ?
Forsikringsselskaper må forholde seg til "Lov om forsikringsavtaler" som i hovedsak er til for å beskytte forsikringstakere mot å bli tatt bakfra.
I kap 4, Alminnelige forutsetninger for selskapets ansvar heter det blant annet:
§ 4-6. (ansvarsbegrensning på grunn av endring av risikoen)
Selskapet kan ta forbehold om at det skal være helt eller delvis uten ansvar dersom et bestemt angitt forhold av vesentlig betydning for risikoen blir endret. Et slikt forbehold kan ikke gjøres gjeldende dersom sikrede verken visste eller burde vite at forholdet ble endret, eller dersom forsikringstilfellet ikke skyldes det endrede forhold.
Her peker de direkte på at avvik fra forsikringsavtalen må være direkte årsak til forsikringstilfellet for redusert ansvar eller erstatning.§ 4-7. (forbehold om å sette ned erstatningen ved endring av risikoen)
Selskapet kan ta forbehold om at dets ansvar for forsikringstilfelle skal bli forholdsmessig satt ned dersom premieberegningen uttrykkelig er gjort avhengig av hvordan forsikringsgjenstanden blir brukt, at det er gjennomført visse sikkerhetstiltak e l, og det er skjedd en endring som betinger høyere premie.
Et forbehold som nevnt i første ledd, kan ikke gjøres gjeldende dersom forsikringstilfellet ikke skyldes endringen. Det kan heller ikke gjøres gjeldende dersom sikrede verken har foretatt eller samtykket i endringen, og sikrede har tatt rimelige skritt for å varsle selskapet så snart han eller hun har fått vite om den
- Steinar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 560
Monstermiata leverer byggesett og ferdige Miataer med V8.
De bruker en Ford 302 ( 5 liter V8 ), Borg-Warner 5 trinns gearkasse, en 7,5" Ford diff, kraftigere fjærer og stivere kregningsstabilisatorer.
Det å få en slikt ombygning godkjent i Norge er kanskje vanskelig. En import av en ferdig og godkjent bil fra USA er muligens en vei å gå.
Nå er mine erfaringer med Statens Vegvesen (Biltilsynet) ikke bare av negativ karakter. Dersom man framlegger et prosjekt om ombygging før man begynner og med god dokumentasjon er det ikke alltid man møter vrangvilje. (Personlig var det ombygging av motorsykkel med større motor, hjul med bildekk og sidevogn.) Enkelte som jobber på Biltilsynet er faktisk interessert i biler og motor.
Det går jo enkelte Hot Rod (vet av to her i Trondheim) med en heftig V8 som er godkjent. Begge hadde et tett samarbeid med Biltilsynet under oppbygging av bilen.
Steinar
De bruker en Ford 302 ( 5 liter V8 ), Borg-Warner 5 trinns gearkasse, en 7,5" Ford diff, kraftigere fjærer og stivere kregningsstabilisatorer.
Det å få en slikt ombygning godkjent i Norge er kanskje vanskelig. En import av en ferdig og godkjent bil fra USA er muligens en vei å gå.
Nå er mine erfaringer med Statens Vegvesen (Biltilsynet) ikke bare av negativ karakter. Dersom man framlegger et prosjekt om ombygging før man begynner og med god dokumentasjon er det ikke alltid man møter vrangvilje. (Personlig var det ombygging av motorsykkel med større motor, hjul med bildekk og sidevogn.) Enkelte som jobber på Biltilsynet er faktisk interessert i biler og motor.
Det går jo enkelte Hot Rod (vet av to her i Trondheim) med en heftig V8 som er godkjent. Begge hadde et tett samarbeid med Biltilsynet under oppbygging av bilen.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
Det går selvsagt ikke å bestemme erstatningssum på forhånd,arildh wrote:Men hvor går grensen ? Jeg er enig i at hvis man krasjer en MX5 1.6 i 300 km/t så kan man ikke forvente å få dekket skadene på V8'ern under panseret.
det gjør selskapet, og det utfra de opplysninger de innhenter..
poenget er at om de finner det ut, vil de gjøre sitt ytterste for å slippe mest mulig utbetaling, og alt det de ikke betaler må skadevolder betale,
det er min oppfatning, men jeg er verken jurist eller forsikringsmann
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Miatapowers
- 7200 RPM
Nà r det gjelder godkjenning i usa, sà har eg sjekket opp en monster miata, da dette har vert dròmmen min lenge, men nà r eg sjekket vin nr, sà var de kun registrert der med 1,8, det virker pà meg at sà lenge avgasser er ok i usa . sà er det ikke sà farlig à trimme der, om noen hadde funnet papirer pà godkjenning av v8 i min lille mx5. sà skulle eg satt igang med engang,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
-