v8 i miata

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

andré 87
500 RPM
500 RPM
Posts: 62
Joined: 24 Feb 2008, 13:10
Status: Offline

v8 i miata

Post by andré 87 »

noen som kjenner til hvordan man kan godkjenne dette eller hvilken type motor blokk som passer i det lille motorrommet på en miata?

noen linker hadde vært fint:):)
Noen som selger en na 1,8l (gjerne rep objekt)
-Bmw 320i 85.
xMercedes Benz 190e 84.
xBmw 318i 93.
xMazda Miata 90.
xVolvo 240 gle 87.
xRIPxFord Mondeo 2,0 giah 98.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Godkjenne det kan du nok glemme.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
andré 87
500 RPM
500 RPM
Posts: 62
Joined: 24 Feb 2008, 13:10
Status: Offline

Post by andré 87 »

kjedelig å måtte bytte motor annen hvert år da.
Noen som selger en na 1,8l (gjerne rep objekt)
-Bmw 320i 85.
xMercedes Benz 190e 84.
xBmw 318i 93.
xMazda Miata 90.
xVolvo 240 gle 87.
xRIPxFord Mondeo 2,0 giah 98.
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

andré 87 wrote:kjedelig å måtte bytte motor annen hvert år da.
Hei!
Har du tenkt på hva forsikringsselskapet kommer til å flå deg for hvis du kolliderer med en dyr Mercedes med en såpass uorginal og opptrimma bil? Du kan fort komme i gjeld på noen millioner... Hva med å skaffe seg en MX5 til, bane-bil uten skilter for sånne morsomme prosjekter?
andré 87
500 RPM
500 RPM
Posts: 62
Joined: 24 Feb 2008, 13:10
Status: Offline

Post by andré 87 »

Du sier noe der med forsikringselskapet. La oss glemme å ha bilen på veien. er det noen som kjenner til noen opplysende sider om hva og hvordan man gjør dette. ?

:):):):)
Noen som selger en na 1,8l (gjerne rep objekt)
-Bmw 320i 85.
xMercedes Benz 190e 84.
xBmw 318i 93.
xMazda Miata 90.
xVolvo 240 gle 87.
xRIPxFord Mondeo 2,0 giah 98.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Du trenger en LS1/LS7 fra eks. Corvette med en TKO600 lignende girkasse. Org diff holder, en stund.
For at forsikringsselskapet skal flå deg for flere millioner bør ombygging, overdreven effekt etc. være direkte årsak til ulykke/skade. Hvis det er tilfelle er det vel uansett fortjent.
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Mener jeg har sett en LS1 bolt on kit til mx5? eller er jeg helt på jordet? vet det fantes til nissan motorene, men..
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

andré 87 wrote:Du sier noe der med forsikringselskapet. La oss glemme å ha bilen på veien. er det noen som kjenner til noen opplysende sider om hva og hvordan man gjør dette. ?

:):):):)
Første stopp:

http://www.monstermiata.com/

Image
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

arildh wrote: For at forsikringsselskapet skal flå deg for flere millioner bør ombygging, overdreven effekt etc. være direkte årsak til ulykke/skade. Hvis det er tilfelle er det vel uansett fortjent.
Det er nok grunn at bilen har ingenting på veien å gjøre med ulovlige mods..
Er den ikke i godkjent stand, skal den ikke kjøres med, man står igjen som svarteper uansett da.
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Men hvor går grensen ? Jeg er enig i at hvis man krasjer en MX5 1.6 i 300 km/t så kan man ikke forvente å få dekket skadene på V8'ern under panseret.
Men hva om man krasjer i baken på en Merce med 3% større dekkbredde enn max avvik i vognkortet ? Skal man da også få millionkrav på seg ?

Forsikringsselskaper må forholde seg til "Lov om forsikringsavtaler" som i hovedsak er til for å beskytte forsikringstakere mot å bli tatt bakfra.

I kap 4, Alminnelige forutsetninger for selskapets ansvar heter det blant annet:
§ 4-6. (ansvarsbegrensning på grunn av endring av risikoen)
Selskapet kan ta forbehold om at det skal være helt eller delvis uten ansvar dersom et bestemt angitt forhold av vesentlig betydning for risikoen blir endret. Et slikt forbehold kan ikke gjøres gjeldende dersom sikrede verken visste eller burde vite at forholdet ble endret, eller dersom forsikringstilfellet ikke skyldes det endrede forhold.
§ 4-7. (forbehold om å sette ned erstatningen ved endring av risikoen)
Selskapet kan ta forbehold om at dets ansvar for forsikringstilfelle skal bli forholdsmessig satt ned dersom premieberegningen uttrykkelig er gjort avhengig av hvordan forsikringsgjenstanden blir brukt, at det er gjennomført visse sikkerhetstiltak e l, og det er skjedd en endring som betinger høyere premie.

Et forbehold som nevnt i første ledd, kan ikke gjøres gjeldende dersom forsikringstilfellet ikke skyldes endringen. Det kan heller ikke gjøres gjeldende dersom sikrede verken har foretatt eller samtykket i endringen, og sikrede har tatt rimelige skritt for å varsle selskapet så snart han eller hun har fått vite om den
Her peker de direkte på at avvik fra forsikringsavtalen må være direkte årsak til forsikringstilfellet for redusert ansvar eller erstatning.
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Monstermiata leverer byggesett og ferdige Miataer med V8.
De bruker en Ford 302 ( 5 liter V8 ), Borg-Warner 5 trinns gearkasse, en 7,5" Ford diff, kraftigere fjærer og stivere kregningsstabilisatorer.
Det å få en slikt ombygning godkjent i Norge er kanskje vanskelig. En import av en ferdig og godkjent bil fra USA er muligens en vei å gå.
Nå er mine erfaringer med Statens Vegvesen (Biltilsynet) ikke bare av negativ karakter. Dersom man framlegger et prosjekt om ombygging før man begynner og med god dokumentasjon er det ikke alltid man møter vrangvilje. (Personlig var det ombygging av motorsykkel med større motor, hjul med bildekk og sidevogn.) Enkelte som jobber på Biltilsynet er faktisk interessert i biler og motor.
Det går jo enkelte Hot Rod (vet av to her i Trondheim) med en heftig V8 som er godkjent. Begge hadde et tett samarbeid med Biltilsynet under oppbygging av bilen.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

arildh wrote:Men hvor går grensen ? Jeg er enig i at hvis man krasjer en MX5 1.6 i 300 km/t så kan man ikke forvente å få dekket skadene på V8'ern under panseret.
Men hva om man krasjer i baken på en Merce med 3% større dekkbredde enn max avvik i vognkortet ? Skal man da også få millionkrav på seg ?
Det går selvsagt ikke å bestemme erstatningssum på forhånd,
det gjør selskapet, og det utfra de opplysninger de innhenter..

poenget er at om de finner det ut, vil de gjøre sitt ytterste for å slippe mest mulig utbetaling, og alt det de ikke betaler må skadevolder betale,
det er min oppfatning, men jeg er verken jurist eller forsikringsmann
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Nàr det gjelder godkjenning i usa, sà har eg sjekket opp en monster miata, da dette har vert dròmmen min lenge, men nàr eg sjekket vin nr, sà var de kun registrert der med 1,8, det virker pà meg at sà lenge avgasser er ok i usa . sà er det ikke sà farlig à trimme der, om noen hadde funnet papirer pà godkjenning av v8 i min lille mx5. sà skulle eg satt igang med engang,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Spør du meg så er det litt absurde regler i Norge når det er lov med gateregistrerte 800 hesters gamle vrak, men forholdsvis nye biler som er bygd ganske bra ikke kan godkjennes med en dritt.

Tror det handler om å kjenne folk jeg, samme hvor mye folk sier sånt ikke gjelder i flotte Norge ;)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

monstermiata greiene er avleggs gammeldags teknologi ,med en unødig ræva motor som veier alt for mye.. hadde ikke vurdert monster miata når det finnes kit for å sette i ls1
Post Reply