Prøver igjen jeg...
Bilen min har en tikkelyd mellom 3000 til 5000 rpm, kun ved:
Jevnt eller økende turtall
(ikke ved synkende turtall)
Belastning (lett eller tung)
Varm motor.
Når den går på tomgang så er den helt tikkefri, varm som kald.
Motoren virker sprek og trekkvillig.
Jeg kjører på syntetisk 5W-50 Mobil 1. i følge klisteret under panseret skal det jo være 10W-30 mineralsk olje.
Kan dette være årsaken?
Postet dette på miata.net
Enda ingen svar...
Thanks for all the great info on this site! The Miata is a true entusiast car!
I have a Us exported 1990 red with b pack plus vlsd rear end. Bought it this winter, fixed everything, and now its running fine... almost!
It's got a ticking noise in the engine...
You can hear it from 3000 rpm to 5000 rpm, whan you apply throttle. The sound is only heard at a steady or increasing rpm, if you decreace (coast) rpm, it makes no noise at all!
What could this be?
I have done a lot to the engine, I never drove the car "untouched" by my hands. Had to fix it during this winter.
(New timing belt, water pump, two new tensoiner wheels, spark plugs, wires, oem oilfilter and mobil 1 5w50 rally formula oil.
The ticking noise appears if you put heavy load or light load on the engine, doesn't matter. The sound is there from 3k to 5k rpm.
I first suspected valve lifters, but it makes no bad noise at all running on lower rpm's, so it can't be this?
Thank you in advance!
Greetings from Norway!
Tikk tikk....
Moderator: Styremedlemmer
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Tikk tikk....
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
lenge siden du har byttet olje?
Jeg hadde tikkelyd ved 2-3000 Omdreininger selv. Bilen var like trekkvillig hos meg også. Byttet til 5W-50 for to dages siden og da forsvant all lyd.
Jeg hadde kjørt ca 8-9K km. Jeg skal også få justert tennignen nå, slik at den er helt perf.
Men du hører det veldig godt hvis det ikke er ventilene som skaper den tikkingen. Ventilenen lager bare tikkelyd, men f.eks rådene lager mere metall mot metall lyd.
Det jeg ville prøvd først er å bytte olje hvis det er en stund siden det er gjort. Her på forumet ble 5W-50 olje anbefalt, så jeg tok det jeg også. Er nok den enkleste og billigste prosedyren du kan starte med for å fjerne tikkelyden
Jeg hadde tikkelyd ved 2-3000 Omdreininger selv. Bilen var like trekkvillig hos meg også. Byttet til 5W-50 for to dages siden og da forsvant all lyd.
Jeg hadde kjørt ca 8-9K km. Jeg skal også få justert tennignen nå, slik at den er helt perf.

Men du hører det veldig godt hvis det ikke er ventilene som skaper den tikkingen. Ventilenen lager bare tikkelyd, men f.eks rådene lager mere metall mot metall lyd.
Det jeg ville prøvd først er å bytte olje hvis det er en stund siden det er gjort. Her på forumet ble 5W-50 olje anbefalt, så jeg tok det jeg også. Er nok den enkleste og billigste prosedyren du kan starte med for å fjerne tikkelyden
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Byttet til 10W-30 mineralsk shell olje! (X100 tro jeg den het)
Alle ulyder er borte som dugg for solen!
Med Mobil 1 Rally Formula 5W-50 var den som en traktor, nå er den nesten helt bra!
Står jo den skal ha "mineral oil only" under panseret!
Moralen er: Følg bruksanvisningen gutter!!!!
Alle ulyder er borte som dugg for solen!
Med Mobil 1 Rally Formula 5W-50 var den som en traktor, nå er den nesten helt bra!
Står jo den skal ha "mineral oil only" under panseret!
Moralen er: Følg bruksanvisningen gutter!!!!

2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Eg byttet til esso sin 10w-40 semi syntetisk i dag fikk mye bedre oljetrykk og jevnere gange,Synest den brukte endel oje når eg kjørte med 5w-30 

1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..