Dekk
Moderator: Styremedlemmer
- DrHolm
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 554
- Status: Offline
kommer nok helt ann på hjulstillinga, og ET.
er detta på stell, og mest mullig orginalt, så er nok saken biff.
og resten opp til dekka du velger..
(er mange her som veit mer om emne, enn meg.)
Doc.
er detta på stell, og mest mullig orginalt, så er nok saken biff.
og resten opp til dekka du velger..

(er mange her som veit mer om emne, enn meg.)
Doc.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
har 195/50-15 jeg uten noe sporing, stiv er det også, men strekker dekkene litt jeg da så kan vell ikke samenlignes
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
Re: Dekk
Glem sporingen... det avhenger av mange parameter der det viktigste faktisk er hvilket merke og type dekk du slenger på.m-racing wrote:Tenkte og sette på 205-50 på mine 16".
Hvordan er det å ha på? blir det sporete å kjøre med?
Det sitter senke sett på bilen.
Det viktigste er at du går langt utover normal rulleomkrets med det oppsettet ditt. Hjulene dine får over 10 cm lenger rulleomkrets. Det fører bl.a. til betraktlig dårligere aks på bilen. En mer korrekt dimmensjon hvis du skal ha 205 bredde på 16" felger er 205/45, men disse er faktisk også større rulleomkrets på i forhold til normal. Noe av det mest optimale på 16" felger for denne bilen er 215/40-16. Jeg har kjørt med det oppsettet lenge, og med Toyo Proxes dekk har jeg ikke vært plaget med sporing. Mine gamle 205 dekk sporet mer.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- midget77
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 517
Re: Dekk
Jeg hadde 206/45 x 16 på min. Det blir litt lavere enn det du foreslår, men likevel noe høyere enn originalt. Det du foreslår er mer enn 5% større enn originalt, så du vil kunne få problemer med EU-kontroll (hvis det spiller noen rolle for deg). De kan også skrubbe oppi under skjermene hvis du er litt uheldig, siden bilen er senket. Her tror jeg du faktisk må prøve deg fram.m-racing wrote:Tenkte og sette på 205-50 på mine 16".
Hvordan er det å ha på? blir det sporete å kjøre med?
Det sitter senke sett på bilen.
Dekka er sikkert også tyngre enn de originale. Hvis du har mulighet til å få prøve/sitte på med noen med store dekk så benytt denne, for at du ikke skal feilkjøpe dyre dekk og evt dyre felger.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
'A' package
Rød, original hardtop.
Jeg har kjørt med 205/45-16 dekk. Gamle harde Goodyear Eagle F1 dekk sporet vanvittig. Med nye Toyo Proxes T1R i samme dim var sporingen borte. M.a.o. dekkene har det meste å si. Stive, firkanta skuldre klatrer i sporene. Runde skuldre og myk gummi er best mot sporing. Mer trykk i dekkene kan hjelpe en god del.
Dessverre er det en viss motsetning mellom god mot sporing og bra grep i sving på banekjøring. Eneste unntak jeg har hørt om er Falken Azenis RT 615.
Edit: Vil heller ikke anbefale 205/50-16 på senket bil. Mine i 45 profil subbet i skarp sving
Dessverre er det en viss motsetning mellom god mot sporing og bra grep i sving på banekjøring. Eneste unntak jeg har hørt om er Falken Azenis RT 615.
Edit: Vil heller ikke anbefale 205/50-16 på senket bil. Mine i 45 profil subbet i skarp sving
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
- midget77
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 517
Mine goodyear sporet også for mye. Jeg har derfor gått tilbake til 185/60 x14.
Bare av nusgjerrighet: Hvilket innpress har du på felgene dine? Mine var 45 (Til 90 modell- NB skal visst ha 40, og det er med originale 16". Om endring av innpress fra 45 til 40 påvirker noe aner jeg ikke, andre vet mye mer om det)
Bare av nusgjerrighet: Hvilket innpress har du på felgene dine? Mine var 45 (Til 90 modell- NB skal visst ha 40, og det er med originale 16". Om endring av innpress fra 45 til 40 påvirker noe aner jeg ikke, andre vet mye mer om det)
Thorvald
'A' package
Rød, original hardtop.
'A' package
Rød, original hardtop.
- DrHolm
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 554
men husk at du ikke kan få alt på en gang.
som nevnt, harde vegger (f.eks. gateslicks) og hard gummi (i noen tilfeller billigere dekk) sporer mer enn "runde" og myke dekk.
dette gjenspeiler seg i at harde dekk støyer mer, men er mer slitestærkt.
og en mykere gummi gir mindre støy, men slites fortere..
dimmensjonene også nevt over, i 16" som er innenfor 5% marginen vil jeg og anbefalle. og dette har mye å si i aks. og ikke minst under oppbremsning.
breiere hjul er tyngre på rattet, spes. i våre biler.
når det gjelder å velge ut et sted å kjøpe dekk, ville jeg gått for noen som er best på dine forutsettninger, som har godt utstyr og yter best service.
dette koster gjerne mer, men er i mine øyne også viktigere, LANGT viktigere enn å få ting raskest og billigst gjort.
dekk er tross alt det som knytter bilen til veien.
håper ikke du står med fler spørsmål nå enn tidligere.
hilsen filosofen Holm
som nevnt, harde vegger (f.eks. gateslicks) og hard gummi (i noen tilfeller billigere dekk) sporer mer enn "runde" og myke dekk.
dette gjenspeiler seg i at harde dekk støyer mer, men er mer slitestærkt.
og en mykere gummi gir mindre støy, men slites fortere..
dimmensjonene også nevt over, i 16" som er innenfor 5% marginen vil jeg og anbefalle. og dette har mye å si i aks. og ikke minst under oppbremsning.
breiere hjul er tyngre på rattet, spes. i våre biler.

når det gjelder å velge ut et sted å kjøpe dekk, ville jeg gått for noen som er best på dine forutsettninger, som har godt utstyr og yter best service.
dette koster gjerne mer, men er i mine øyne også viktigere, LANGT viktigere enn å få ting raskest og billigst gjort.
dekk er tross alt det som knytter bilen til veien.
håper ikke du står med fler spørsmål nå enn tidligere.

hilsen filosofen Holm
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
- inglar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 558
Når du har plukket ut de dekkene du vil ha kan du gjerne ta en titt på denne siden her: http://www.dekkonline.com
Handlet inn mine der nå. Ble levert på jobb på dagtid av budbil innen en uke. Transport av dekk er inkluder i pris. Betalte 750 kroner per dekk (Dekkmann skulle ha ca 1900 per dekk hvis jeg ikke husker helt feil). Det eneste du må er å finne noen som kan legge om for deg.
Handlet inn mine der nå. Ble levert på jobb på dagtid av budbil innen en uke. Transport av dekk er inkluder i pris. Betalte 750 kroner per dekk (Dekkmann skulle ha ca 1900 per dekk hvis jeg ikke husker helt feil). Det eneste du må er å finne noen som kan legge om for deg.
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
Litt OT. Hvor fornøyd var/er du med de Hankook gateslicksene? Må bytte ut Proxes T1R dekka nå - de er to år gamle, og har gått 25.000 km. Egentlig vært ganske så fornøyde med dem. Usikker på om jeg skal gå for gateslicks eller ikke. Aberet er at jeg har per dags dato 2 x 4 mil å "pendle" til jobb - og dette blir gjort i MX-5en på sommertid.DrHolm wrote: [snip]
Edit: Proxes R888 ligger på lista også. Arildh er vel ganske fornøyd med disse?
Edit 2: hva med Proxes RA1?

- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
Her er en test fra Car and Driver (Des. 2005), hvor de tester 11 "vanlige" high-performance dekk:
http://www.caranddriver.com/reviews/hot ... e/(page)/1
Proxes T1R, som jeg har vært fornøyd med, gjør det jo dårlig! Goodyear Eagle F1 GS-D3 derimot...
Hmm...
http://www.caranddriver.com/reviews/hot ... e/(page)/1
Proxes T1R, som jeg har vært fornøyd med, gjør det jo dårlig! Goodyear Eagle F1 GS-D3 derimot...
Hmm...
Jess. Jeg er veldig fornøyd med R888. De holder 1 sesong med mye banekjøring + 5-7K med vanlig kjøring. Uten banekjøring vil jeg tro man kan presse ut 2 sesonger.
Meget gode i regn når de har mønster. Sikkert ikke like bra når det begynner å bli blankt. RA1 har mye samme egenskapene som R888 men hovedforskjellen er at det er ZR rated eller.no som er et krav for biler som gjør mer enn 260 kmt etter hva jeg husker. Veldig poppiz på NSX i USA.
Sporing har ganske mye med hjulstilling og gjøre. De som ikke tror på det kan prøve å stille toe out i front og kjøre seg en tur. Dess mere Toe inn jo mindre vil spor i veien påvirke styringen (og jo mere slites dekkene)
Meget gode i regn når de har mønster. Sikkert ikke like bra når det begynner å bli blankt. RA1 har mye samme egenskapene som R888 men hovedforskjellen er at det er ZR rated eller.no som er et krav for biler som gjør mer enn 260 kmt etter hva jeg husker. Veldig poppiz på NSX i USA.
Sporing har ganske mye med hjulstilling og gjøre. De som ikke tror på det kan prøve å stille toe out i front og kjøre seg en tur. Dess mere Toe inn jo mindre vil spor i veien påvirke styringen (og jo mere slites dekkene)