Tennplugger med "runde" kanter

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 587
Status: Offline

Tennplugger med "runde" kanter

Post by TraCkinG »

Burde kanskje bare lage en helt egen tråd med alle problemene, men skulle ha ut tennpluggene i dag...

Jeg skjønner at disse skulle vært byttet for lenge siden, ikke gjort av meg, for jeg har ikke peil (er det jeg jobber med å få nå :P), heller sikkert ikke byttet av forrige og forrige eier heller. Dvs. de er iallfall fire år gamle... Det synes..

Skulle ta ut tennpluggene nå i stad, og fikk opp en og to. Tre hadde allerede runde kanter fra før, og fire fikk det med en gang vi var borti. Problemet da er bare at jeg ikke har noen tennpluggnøkkel som klarer å ta tak. Hvordan får jeg da opp tennpluggene?

Bror har et united tools sett, som istedenfor å presse inn mot sidene, legger press på flatene, om dette er forståelig skrevet. Her mangler det selvfølgelig tennpluggnøkler. Jeg lurer på om det er mulig å få tak i slike...

Eller må jeg ta av alt rundt, for å komme til med annet verktøy?
Planen var igrunn å gjøre en "hurtigservice" hvor vi lærer en del i år, og så ta alt til neste vinter... Har jo ingen egen bil ellers heller, så vil gjerne ha mx´n på veien i løpet av ikke så alt for lang tid...
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

Du må få fatt i 6kant piper som kniper på flatsidene av pluggen..
du får ikke plukket ned noe som gjør at du får fatt i pluggen på anna måte.
står nedi støpegods
mener dei har pluggnøkler som er 6 kant ikke 12kant på biltema
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM

Post by mrinzane »

ta å få nedi nokke rustløser oxo om du har.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM

Post by TraCkinG »

glaibilenmin wrote:Du må få fatt i 6kant piper som kniper på flatsidene av pluggen..
står nedi støpegods
Må få en slik som kniper på flatsidene ja.. Har de det på biltema? Eller annet sted.. Noen som kan gi en link til et sted det er mulig å kjøpe?

Var redd det ikke var mulig å komme til på annen måte ja!

Rustløser, fungerer wd40 ok eller?
www.miata.no
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Hjelper lite med rustløser på dette vil eg tro, da det er pakning på pluggen så er helt tett, dette er slikt som skjer når folk kjøper verktøy på europris nille osv, stikk å få kjøpt deg en skikkelig pipe, 16mm. biltema har greie,,

Ellers så kan du gjøre som eg måtte sist, kappe en 16mm pipe å sveise på ett rør. pga eg har så meget bra ryddig kjeller. fant 3 slike piper i går.. når eg ikke trengte de selvfølgeligt..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM

Post by mrinzane »

TraCkinG wrote:
glaibilenmin wrote:Du må få fatt i 6kant piper som kniper på flatsidene av pluggen..
står nedi støpegods
Må få en slik som kniper på flatsidene ja.. Har de det på biltema? Eller annet sted.. Noen som kan gi en link til et sted det er mulig å kjøpe?

Var redd det ikke var mulig å komme til på annen måte ja!

Rustløser, fungerer wd40 ok eller?
WD-40 fungerer ok ja, bare for å smøre gjengene når du får løsnet litt. Så du minsker sjangsen for å rive gjenger.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM

Post by TraCkinG »

StianOppistov wrote:Hjelper lite med rustløser på dette vil eg tro, da det er pakning på pluggen så er helt tett, dette er slikt som skjer når folk kjøper verktøy på europris nille osv, stikk å få kjøpt deg en skikkelig pipe, 16mm. biltema har greie,,

Ellers så kan du gjøre som eg måtte sist, kappe en 16mm pipe å sveise på ett rør. pga eg har så meget bra ryddig kjeller. fant 3 slike piper i går.. når eg ikke trengte de selvfølgeligt..
Hehe, jeg har nok av verktøy, men har da altså ikke slik som kniper på sidenen.. Har Biltema, det jeg har fungerer allikevel ikke. Får ta en tur dit i morgen og sjekke om de har det jeg er på jakt etter.
www.miata.no
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM

Post by MagnusAntony »

Forstår ikke helt hvordan pipe du snakker om, men på min, som er fra biltema måtte jeg slipe litt på ytterkant for å få den til å synke dypt nok i plugghullet.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

RotaryPower wrote:Forstår ikke helt hvordan pipe du snakker om, men på min, som er fra biltema måtte jeg slipe litt på ytterkant for å få den til å synke dypt nok i plugghullet.
Stemmer dette ja, måtte det samme selv på en pipe, kanskje det som er problemet ja,.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 670

Post by Banzaibaggen »

Jeg måtte også slipe pipa mi. Ikke noe stort problem :D
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 300

Post by Pelle »

Et annet alternativ er å dra innom ditt lokale Mazdaverksted så løsner de dem for deg gratis på et øyeblikk, vil jeg tro.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM

Post by TraCkinG »

RotaryPower wrote:Forstår ikke helt hvordan pipe du snakker om, men på min, som er fra biltema måtte jeg slipe litt på ytterkant for å få den til å synke dypt nok i plugghullet.
Det er en slik pipe jeg snakker om:

Image

Den til venstre er slik jeg er på jakt etter. Den til høyre har jeg.. Dette er bare to vanlige 17 mm piper som jeg har brukt som illustrasjon. Forskjellen er at den til venstre presser inn mot flatsidene, slik at ødelagte hjørner (runde hjørner altså) ikke har noe å si.

Settet 10131 på biltema fikk jeg tips om av glaibilen min hadde slike piper, og det var forsåvidt helt korrekt, men selvfølgelig var ikke de to tennpluggnøklene slik. Derfor er jeg fortsatt på leting.

Er jo mulig jeg bare kan slipe for å komme langt nok ned også ,det har jeg ikke prøvd enda, men ser ut som jeg kommer helt ned...
Må kanksje prøve det til torsdag om jeg ikke har funnet en løsning før det. Er først da jeg har tid til å jobbe videre desverre.. Tiden begynner å fly nå!
Pelle wrote:Et annet alternativ er å dra innom ditt lokale Mazdaverksted så løsner de dem for deg gratis på et øyeblikk, vil jeg tro.
Det hadde selvfølgelig vært et alternativ dersom motoren ikke var ute av bilen. Kan jo eventuellt ta med meg motorstativet med motoren på, men det blir vel en siste utvei håper jeg.
www.miata.no
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 300

Post by Pelle »

Beklager at jeg ikke følger skikkelig med.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM

Post by TraCkinG »

Pelle wrote:Beklager at jeg ikke følger skikkelig med.
Hehe, ingen skade skjedd :) Det er selvfølgelig et alternativ, men som sagt, jeg håper jeg slipper.
www.miata.no
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM

Post by TraCkinG »

Pluggene er nå ute :) Er lenge siden jeg har blitt såpass glad, for dette var noe dritt. Jeg har iallfall lært at tennpluggene skal byttes hvert år :P

Siden jeg aldri fant en pipe med runde kanter, så fulgte jeg tipset som rotarypower kom med først, og tok å slipte kantene på pipa med en vinkelsliper. Pipa kom da helt ned i høllet, og tennpluggene kom ut :)

Så, enden var god iallfall da :) Nå er det bare resten igjen :P
www.miata.no
Post Reply