Spørsmål ang. sportsseter

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

PerChr
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 161
Joined: 25 Mar 2008, 02:27
Location: Bergen
Status: Offline

Spørsmål ang. sportsseter

Post by PerChr »

Hei, tenker jeg får introdusere meg fort før jeg spør

er en vestlending som akkurat har tatt til vett og kjøpt en mazda mx5 1.6 1999mod.

har for øyeblikket på hardtop siden softtopen er full i riper og hull. har lest at de fleste av dere bestiller fra cabrioworld og monterer selv? er selv ikke så teknisk annlagt, men har flere entusiastiske venner, så satser på dette skal gå greit.

nå over til spørsmålet mitt
jeg er relativt høy ,192, noe som medfører litt minsket sikt.
det skal sies at jeg ikke er veldig plaget av dette, men ønsker meg ett par cm. lavere ned.

har sett på sportsseter og bøtteseter, disse ser ut som de har mindre "polstring", og dertil lavere sittehøyde. Spørsmålet er da, hvordan er disse å montere? noen som kan anbefale ett spesielt merke/type?
er det noen som har byttet ut orginalsetene som kan hjelpe meg?

ble litt rotete dette, men tror jeg fikk ut spørsmålet mitt:)

på forhånd takk
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Gratulerer med mx-5 da, godt valg:D

Du kan bruke regulerbare festene til original stolene å skru de fast i bøttestolene. Sparco Sprint f.eks.

http://www.auto-supply.no/Internett/Pro ... er;ID=475/

Den røde på autodb du har anskaffet deg?
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Minsket sikt: Fjærn solskjermen på førersiden. Dette hjelper.
Hardtop: Reduserer avstanden til taket noe.
Lavere sittehøyde: Billigløsningen (som også fungerer utmerket for min del):
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... ght=#33694

Steinar
(194 cm høy trønder med lang rygg)
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Post by KristianV »

har du penger til skikkelige stoler kjøp bride med medfølgende understell, lavere kan du ikke sitte i en mx-5 og er det er bolton, men må regne ca 1000$ per stol+understell.
Det er heller ikke rørramme stol, så du sitter mye bedre en billig stoler.
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
StianF
Status: Offline

Post by StianF »

bilder av bridestolen, specs? url?
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

mrinzane wrote:Gratulerer med mx-5 da, godt valg:D

Du kan bruke regulerbare festene til original stolene å skru de fast i bøttestolene. Sparco Sprint f.eks.

http://www.auto-supply.no/Internett/Pro ... er;ID=475/

Den røde på autodb du har anskaffet deg?
Jepp. Sparco Sprint er vel det rimeligste valget. Det er rørramme så da kan bli litt ubehagelige på lengre turer. De nye Sprint V stolene kommer nå med Møbelstropper i setet slik at de ikke "sagger" så mye som de gamle har en tendens til å gjøre, blir litt nedsittet etterhvert. Men disse passer fint inn i bilen breddemessig og bolter så og si rett på den originale justeringsbraketten. Må borre to nye hull på passasjersiden og på førersiden bruker du bare to flatjern på noen mm. for å feste stolen. En kommer noen cm. lavere i disse stolene.

Det du virkelig må følge med på er bredden over skulderpartiet på stolene, det er ikke mange stoler som passer rett inn i bilen som Sparco Sprint stolene gjør. Ta evt. ut passasjerstolen når du skal teste stoler slik at du kan sjekke om de går inn i bilen før du handler.
PerChr
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 161
Joined: 25 Mar 2008, 02:27
Location: Bergen
Status: Offline

Post by PerChr »

er den røde fra autodb ja, onkelen til en kamerat som solgte den.

kjørt langt, men meget presis stryring etc framdeles:)

litt matt i lakken, men skal få noen runder med wax + polering, så får vi se
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Jeg satt inn en stol som ikke passet på orginal skinna, men brukte en 5 mm alu plate som adaptor. Da var det bare å løsne 4 bolter for å bytte mellom org. stol og sportssete.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg vet ikke hvordan det er på en 99 NB men på 2004 mod så fester man selen i stol skinnen og ikke i girkasse tunnellen som på NA. Det gjør at det blir vanskelig å montere annet understell og samtidig ha sikkerheten i behold. Å kjøre med 4-punkt til vanlig er ikke noe alternativ. Sparco Sprint V blir en tanke høyere enn den gamle sprinten. Har en av hver type i bilen nå.
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Post by KristianV »

95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
StianF
Status: Offline

Post by StianF »

ah, orntelig bøttestol det også, blir for skumelt å kjøpe uten å testsitte...


:cry:
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

KristianV wrote:
StianF wrote:bilder av bridestolen, specs? url?
stol
http://www.tougefactory.com/shop/?shop= ... itemid=820

understell
http://www.tougefactory.com/shop/?shop= ... itemid=457
er det Artis eller Exas du tenker på?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Post by KristianV »

DrHolm wrote:
KristianV wrote:
StianF wrote:bilder av bridestolen, specs? url?
stol
http://www.tougefactory.com/shop/?shop= ... itemid=820

understell
http://www.tougefactory.com/shop/?shop= ... itemid=457
er det Artis eller Exas du tenker på?
exas
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Ha kikket på Sparco sprint stolen selv, da jeg ønsker en billig sportstol som er enkel og montere. Slik monteringen beskrives her, betyr det at man beholder glideskinnen slik at det er mulig å justere stolen frem og tilbake akkurat som med orginal stol?

Orginalt er jo sittehøyden i NB i høyeste laget, ca hvor mye lavere kommer man med Sprint sete?
arildh wrote:Sparco Sprint V blir en tanke høyere enn den gamle sprinten. Har en av hver type i bilen nå.
Hvilken av de to Sprint varianten synes du gir en mest RIKTIG høyde?
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg har brukt den orginale glideskinnen da den som sagt har feste for belte og at det kan være kjekt å kunne kjøre frem stolen. Buret begrenser hvor langt bak det går.
Jeg er ganske lang i ryggen så jeg vil komme så langt ned som mulig. Den gamle sprinten senket litt mer da den sagget litt mer i sete men den nye er av bedre kvalitet.
For å gjøre ryggen mer bakoverlent har jeg bygd opp ca.7-10 mm med spacere i front. Er sånn passe fornøyd. Du kan jo prøvesitte min før du bestiller.
Post Reply