Mye ekstra jobb å ta av topp og bunn på motoren?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 587
Status: Offline

Mye ekstra jobb å ta av topp og bunn på motoren?

Post by TraCkinG »

Hele motoren er strippet, og jeg har en topp-pakning som jo kunne vært greit å få brukt. Har vært en del svetting og oljelekkasjer på motoren gjennom tiden, og jeg har derfor litt lyst til å ta bytte ut alt når motoren nå først er ute.

Men, pr. idag har jeg strippet motoren til at reg.reim og vannpumpe og det som må av for å få ut dette er av. Alt på sidene er av, og clutchen og det som hører til der er av. Hvor mye jobb er det da å ta av toppen og bunnen på motoren også, slik at alt av pakninger kan byttes ut?

Om det er uforståelig hvordan motoren ser ut, så skal jeg prøve å skaffe bilder i morgen!
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 587

Post by TraCkinG »

Prøver igjen.

Det er da toppen og bunnen her som skal av:

Image

Er det mer jobb på toppen enn å skru av de boltene som sitter inne i blokka, og selvfølgelig planslipe? Tenker på om ventiler osv. må av....dvs. all "innmaten"..

Og bunnkassa, her er det bare de 16 mutterne som skal ut eller?
Noen som vet et sted det er mulig å kun få kjøpt pakning til bunnen, eller må slik pasta brukes?

EDIT: Og hva koster plansliping? Sånn ca.. Noen som vet om "billige" steder?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM

Post by mrinzane »

Bare boltene nedi tippen som står i blokka du trenger å ta ut, må ikke slipe ventiler osv.

Det er kun de 16stk 6mm boltene på bunnpanna ja. Mazda har vel bunnpannepakning, men tettningsmasse fungerer nok det og.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

man bytter to små gummipakninger i fram og bakkant på bunnpanna, resten tettes best med "guff".. anbefaler å legge en runde med guff over hele,, sette på de gummipakningene, og tette ekstra med guff rundt de.. .har ikke hatt lekkasjer på mine motorer etter å gjøre på den måten
Post Reply