Bensinpriser rundt om i landet..
Moderator: Styremedlemmer
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Bensinpriser rundt om i landet..
Hei lurte på hva er prisen på 95 i landet, i odda har det svingt endel men på 123 til statoil har den vert rundt 8.50 i dag var den nede på 8,30 men på shell var den 10.58..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: 95??
Jeg også kjører på 98.. koster oppunder 10 ,- i Bergeneivind wrote:Fyller du 95? Føler at 98 gir mer sprut. Er ikke ikke sikker på akkurat hvor mange hk det gir ekstra men noen er det. Kjør på 98 og prøv. Eivind
Blir mer sprut + at bilen virker mer fornøyd


2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Kjørte tidligere konsekvent 98 etter jeg justerte tenninga til 14 grader fortenning. I kombinasjon med justering av tenninga, synes jeg absolutt bilen føltes litt friskere med 98.
Nå etter kompressoren er på plass blir det også anbefalt å kjøre med høyest mulig oktan for å unngå tenningsbank, og 98 er det høyeste jeg får på vanlige bensinstasjoner til fornuftig pris...
Nå etter kompressoren er på plass blir det også anbefalt å kjøre med høyest mulig oktan for å unngå tenningsbank, og 98 er det høyeste jeg får på vanlige bensinstasjoner til fornuftig pris...

1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
98 er jo en bedre bensin.. V-power er ikke noe godt alternativ til 95 som mange tror.. kjør heller på 98, V-power er bare 95 med mere rensestoffer.Duppsko wrote:Okey, nå ble jeg interessert her... Er det 98 folk flest kjører?? Har en '93 helt plain miata - ikke noe effektanlegg eller what so ever, burde jeg bruke 98 oktan??
men nedover i europa er V-Power 100 Oktan.. (Shell i norge er ikke grei)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
MX5 er i utgangspunktet laget for å bruke 92 oktan blyfri bensin ( i det minste 90-97 modellene, kjenner ikke så godt til de "nye" ). I Tyskland og Sveits hvor jeg har bodd de siste årene er det vanlig å bruke 95 oktan blyfri ( Super bleifrei ) ved fortenningsjustering til 14 grader, spesielt ved varmt vær og hard belastning av motor i Alpene. 98 oktan blyfri ( Super Plus ) gir ingen gevinst ved en standardmotor.
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
For å bruke 92 oktan, så må du på enkelte biler stille tenningen..
Steinar wrote:MX5 er i utgangspunktet laget for å bruke 92 oktan blyfri bensin ( i det minste 90-97 modellene, kjenner ikke så godt til de "nye" ). I Tyskland og Sveits hvor jeg har bodd de siste årene er det vanlig å bruke 95 oktan blyfri ( Super bleifrei ) ved fortenningsjustering til 14 grader, spesielt ved varmt vær og hard belastning av motor i Alpene. 98 oktan blyfri ( Super Plus ) gir ingen gevinst ved en standardmotor.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Ole BRG 91
- Site Admin
- Posts: 570
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Location: Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Så vidt meg bekjent er eneste forskjellen på 95 og 98 oktan, hvor lett den er å få fyr på... mao 95 oktan tar lettere fyr en 98...
Derfor bruker en høyere oktan tall for og unngå ping/tennings bank (f.eks. ved mer fortenning, høyere lufttrykk... osv
)
Så inntil miataene blir utstyrt med banke sensor så vil ikke en std umodifisert miata ha noen som helst nytte av høyere oktan tall...
(Jeg måtte bytte til 98 oktan for og unngå tennings bank etter att jeg justerte tenning og eksoskam)
Correct me if I'm wrong
Ole
Derfor bruker en høyere oktan tall for og unngå ping/tennings bank (f.eks. ved mer fortenning, høyere lufttrykk... osv

Så inntil miataene blir utstyrt med banke sensor så vil ikke en std umodifisert miata ha noen som helst nytte av høyere oktan tall...
(Jeg måtte bytte til 98 oktan for og unngå tennings bank etter att jeg justerte tenning og eksoskam)
Correct me if I'm wrong

Ole
Ole BRG 91
Medlem nr. 197
Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
Medlem nr. 197
Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
- Henning_91BRG
- 0 RPM
- Posts: 44
- Joined: 14 Nov 2003, 01:00
- Location: Gjøvik
- Status: Offline
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
No har faktisk prisen på 95 gått opp til 10,55 det er masse det, men så bruker heldigvis ikkje mx5 så mye då, men det blir endel km på telleren i løpet av sommeren, Er det noen som skal på rudskogen i år da,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Det Ole BRG sier er helt riktig. Man får ikke mere effekt av å kjøre 98 oktan. Det er jo bare et tall på hvor mye trykk og varme drivstoffet tåler før det selvantenner.
Oktantallet sier ikke noe om hvor mye kjemiskenergi som frigjøres ved forbrenning. Høy oktan gjør det mulig å få ut mere effekt ved høyere kompresjon/trykk og justering av tenning.
Jeg kjører 15 grader og 95 oktan uten detonasjon.
I kalde norge er det sikkert mulig å gjøre dette med 92...
Oktantallet sier ikke noe om hvor mye kjemiskenergi som frigjøres ved forbrenning. Høy oktan gjør det mulig å få ut mere effekt ved høyere kompresjon/trykk og justering av tenning.
Jeg kjører 15 grader og 95 oktan uten detonasjon.
I kalde norge er det sikkert mulig å gjøre dette med 92...