Forslag til ekstra hk?
Moderator: Styremedlemmer
Forslag til ekstra hk?
Har en 1998 1.6 16v med 110 hk. synes bilen er greit men ønsker flere hk uten å måtte montere en turbo. Vudere en sports eksos og en trimmings boks som skal øke med 14 hk, dvs 124hk. er det noen som har noe meninger eller forslag?
NB 1998 1.6 BRG
X Triumph Spitfire mk3 1968
X Triumph Vitesse mk2 1971
X Triumph Herald 13/60 1971
X Triumph Spitfire mk3 1968
X Triumph Vitesse mk2 1971
X Triumph Herald 13/60 1971
Re: Forslag til ekstra hk?
Eksos kan du hente et par hk på, ikke all verden. jeg har ikke noe tall, men ligger vel 2-3 hk i katalysator.Kenny wrote:Har en 1998 1.6 16v med 110 hk. synes bilen er greit men ønsker flere hk uten å måtte montere en turbo. Vudere en sports eksos og en trimmings boks som skal øke med 14 hk, dvs 124hk. er det noen som har noe meninger eller forslag?
Men hva kaller du en trimmings boks? Chip du mener? Det har jeg lite til overs for på en N\A motor. hehe.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
På min nb 1,6 så kjøpte eg en del dill for å tune, eg kjøpte ett greddy/trust eksos og ebay sitt grenrør til 1,6 na, så eg skrudde på, fjernet katta. og modifiserte tenningsgiver til å gi litt mer fortenning, bilen gikk da i grunn endel bedre,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
-
- Status: Offline
Grunnen til at biler i etterkant lar seg "chippe", m.a.o. fintune bensin/tenning etc slik at bilen yter mer, er at bilfabrikantene alltid legger inn en stor sikkerhetsmargin pga veldig stor forskjell i kvalitet på drivstoff rundt omkring i verden.. og som TurboLag er inne på... oktan..torehoien wrote:hvorfor kommer ikke bilene ferdig fra fabrikken med den ultimate tenningen ?
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Men så er det også forskjell på proff styring av dette og en boks med en resistor i fra EbayHansT wrote: Grunnen til at biler i etterkant lar seg "chippe", m.a.o. fintune bensin/tenning etc slik at bilen yter mer, er at bilfabrikantene alltid legger inn en stor sikkerhetsmargin pga veldig stor forskjell i kvalitet på drivstoff rundt omkring i verden.. og som TurboLag er inne på... oktan..

Selvsagt ! Jeg skrev mitt innlegg på generell basis, og ikke spesifikt for Miata/MX-5. Er lite å hente på chipping av disse, så lenge en ikke har overtrykk. Ebay boksene tror jeg lite på. En enkel justering av tenning og 98 oktan gir kanskje noen få hk, og bilen kjennes litt mer "crispy" ut på lave turtall.. Var forøvrig min første mod, og så lenge det er gratis å stille tenningen er det selvsagt verd innsatsen..biXen wrote: Men så er det også forskjell på proff styring av dette og en boks med en resistor i fra EbayOg i forhold til pengene er det for disse bilene "ingenting" å hente.

1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
Jepp jepp... det er en "god start"torehoien wrote:så da er det bare og stille tenningen på 14 grader og kjøre på 98blyfrioktan ?

...men ha ikke for store forventninger... Som sagt, du merker kanskje at bilen blir litt mer "crispy" på lave turtall, men jeg tror ikke noen har målt mer enn 1-2 hk og det er en veldig marginalt økning, og derfor nærmest umulig å "kjenne" med rumpedynoen...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2