Forslag til ekstra hk?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Kenny
0 RPM
0 RPM
Posts: 3
Joined: 04 Apr 2008, 17:25
Location: Hadeland
Status: Offline

Forslag til ekstra hk?

Post by Kenny »

Har en 1998 1.6 16v med 110 hk. synes bilen er greit men ønsker flere hk uten å måtte montere en turbo. Vudere en sports eksos og en trimmings boks som skal øke med 14 hk, dvs 124hk. er det noen som har noe meninger eller forslag?
NB 1998 1.6 BRG

X Triumph Spitfire mk3 1968
X Triumph Vitesse mk2 1971
X Triumph Herald 13/60 1971
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Re: Forslag til ekstra hk?

Post by mrinzane »

Kenny wrote:Har en 1998 1.6 16v med 110 hk. synes bilen er greit men ønsker flere hk uten å måtte montere en turbo. Vudere en sports eksos og en trimmings boks som skal øke med 14 hk, dvs 124hk. er det noen som har noe meninger eller forslag?
Eksos kan du hente et par hk på, ikke all verden. jeg har ikke noe tall, men ligger vel 2-3 hk i katalysator.

Men hva kaller du en trimmings boks? Chip du mener? Det har jeg lite til overs for på en N\A motor. hehe.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

På min nb 1,6 så kjøpte eg en del dill for å tune, eg kjøpte ett greddy/trust eksos og ebay sitt grenrør til 1,6 na, så eg skrudde på, fjernet katta. og modifiserte tenningsgiver til å gi litt mer fortenning, bilen gikk da i grunn endel bedre,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

tipper den greia som skal gi 14hk finnes på ebay.. stiller meg bra tvilsom til sånt :D

kammer, porting ok grenrør og eksos er veien å gå.. høres det for bra ut til å være sant, er det ofte det..

tenningsjustering er vel ca de eneste gratis hestene ..
User avatar
torehoien
500 RPM
500 RPM
Posts: 99
Joined: 22 Aug 2007, 21:44
Location: Vigrestad
Status: Offline

Post by torehoien »

hvorfor kommer ikke bilene ferdig fra fabrikken med den ultimate tenningen ? :roll:
Blå miata :):)
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

fordi ikke alle har tilgang til høyere oktan
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

torehoien wrote:hvorfor kommer ikke bilene ferdig fra fabrikken med den ultimate tenningen ? :roll:
Grunnen til at biler i etterkant lar seg "chippe", m.a.o. fintune bensin/tenning etc slik at bilen yter mer, er at bilfabrikantene alltid legger inn en stor sikkerhetsmargin pga veldig stor forskjell i kvalitet på drivstoff rundt omkring i verden.. og som TurboLag er inne på... oktan..
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

HansT wrote: Grunnen til at biler i etterkant lar seg "chippe", m.a.o. fintune bensin/tenning etc slik at bilen yter mer, er at bilfabrikantene alltid legger inn en stor sikkerhetsmargin pga veldig stor forskjell i kvalitet på drivstoff rundt omkring i verden.. og som TurboLag er inne på... oktan..
Men så er det også forskjell på proff styring av dette og en boks med en resistor i fra Ebay :P Og i forhold til pengene er det for disse bilene "ingenting" å hente.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

biXen wrote: Men så er det også forskjell på proff styring av dette og en boks med en resistor i fra Ebay :P Og i forhold til pengene er det for disse bilene "ingenting" å hente.
Selvsagt ! Jeg skrev mitt innlegg på generell basis, og ikke spesifikt for Miata/MX-5. Er lite å hente på chipping av disse, så lenge en ikke har overtrykk. Ebay boksene tror jeg lite på. En enkel justering av tenning og 98 oktan gir kanskje noen få hk, og bilen kjennes litt mer "crispy" ut på lave turtall.. Var forøvrig min første mod, og så lenge det er gratis å stille tenningen er det selvsagt verd innsatsen.. :-)
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
torehoien
500 RPM
500 RPM
Posts: 99
Joined: 22 Aug 2007, 21:44
Location: Vigrestad
Status: Offline

Post by torehoien »

så da er det bare og stille tenningen på 14 grader og kjøre på 98blyfrioktan ?
Blå miata :):)
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

torehoien wrote:så da er det bare og stille tenningen på 14 grader og kjøre på 98blyfrioktan ?
Jepp jepp... det er en "god start" :wink:

...men ha ikke for store forventninger... Som sagt, du merker kanskje at bilen blir litt mer "crispy" på lave turtall, men jeg tror ikke noen har målt mer enn 1-2 hk og det er en veldig marginalt økning, og derfor nærmest umulig å "kjenne" med rumpedynoen...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Post Reply