Vurderer kompressorkit

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Sire
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 20 Jun 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Vurderer kompressorkit

Post by Sire »

Vurerer å montere kompressorkit fra Jackson Racing:

http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=53850

Er jo ganske billig mtp dollarkursen. Må man bytte cluch?

Når man skal ha eukontroll, hva gjør man da? Demonterer den, eller går det an å koble den ut? Ser at den er Carb approved som betyr at den er godkjent for bruk i California. De har jo ganske strenge avgasskrav. Går kanskje bra å få godkjent avgassene her i Norge også da?

Andre fordeler/ulemper?
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Bør nok skifte til sterkere clutch, holder vel ikke lenge før den glaserer seg.

Er vel ingen som har klart å godkjenne det enda i landet, en må vel vel ver den første til å gå gjennom et helvette for å få lab. målt avgasser( mer nøyaktig enn bare en enkel CO måling.

Bør vel demontere når du skal på eu-kontroll, visst du ikke får den godkjent hos noen du kjenner som ser mellom fingrene. Men det er vel en halvtimes jobb å rive av, mulig jeg bommer litt nå.

michael
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Fordel om du skriver hvilken modell du har i signaturen for at folk skal svare på hva bilen tåler ;)

Og det tar nok litt mer enn en halvtime å ta av et kompressorkit. Men monterer du det selv så har du vel litt kontroll.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Sire
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 20 Jun 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Sire »

biXen wrote:Fordel om du skriver hvilken modell du har i signaturen for at folk skal svare på hva bilen tåler ;)

Og det tar nok litt mer enn en halvtime å ta av et kompressorkit. Men monterer du det selv så har du vel litt kontroll.
91 NA 1.6 115 hk.

Har lest litt om kompressorer og hvordan de virker. Ser ut som om at det at den blir drevet av reima tar mye krefter (ca. 20 %). Hvis det er 115 hestekrefter på den jeg har så blir altså effektøkningen (hvis den er 40 %) bare 20 %. Altså ca. 138 hk. Men det sparker vel sikkert fra for det. En av fordelene med kompressor leste jeg, var at man hadde drag hele tiden (ingen lagg i starten slik som ved turbo).

Ser ut til at det er litt enklere å innstallere også, enn turbo.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Sire wrote:
biXen wrote:Fordel om du skriver hvilken modell du har i signaturen for at folk skal svare på hva bilen tåler ;)

Og det tar nok litt mer enn en halvtime å ta av et kompressorkit. Men monterer du det selv så har du vel litt kontroll.
91 NA 1.6 115 hk.

Har lest litt om kompressorer og hvordan de virker. Ser ut som om at det at den blir drevet av reima tar mye krefter (ca. 20 %). Hvis det er 115 hestekrefter på den jeg har så blir altså effektøkningen (hvis den er 40 %) bare 20 %. Altså ca. 138 hk. Men det sparker vel sikkert fra for det. En av fordelene med kompressor leste jeg, var at man hadde drag hele tiden (ingen lagg i starten slik som ved turbo).

Ser ut til at det er litt enklere å innstallere også, enn turbo.
Man kan neppe regne at reima tar 20% vekk av den økningen. Jeg vil tippe utfra andres mål at du får ca. 130-140 hester på hjula med det kitet. Og det er jo ganske stor forbedring.

Dette med lag med turbo og kompressor kan man diskutere opp i mente, det er ikke nødvendigvis særlig lag med turbo, det er litt gammel myte fra de dagene turboen kom på 4500 rpm ;) Finnes små og store turboer som kan være kjappe og trege.

Men den generelle meningen med innstallasjonen er vel at kompressor er langt lettere ja.

Både diff og bremser er noe å være obs på når det gjelder ekstra krefter på en 1.6. Men hva den tåler får andre svare på.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Sire wrote:
biXen wrote:Fordel om du skriver hvilken modell du har i signaturen for at folk skal svare på hva bilen tåler ;)
Og det tar nok litt mer enn en halvtime å ta av et kompressorkit. Men monterer du det selv så har du vel litt kontroll.
91 NA 1.6 115 hk.
Har lest litt om kompressorer og hvordan de virker. Ser ut som om at det at den blir drevet av reima tar mye krefter (ca. 20 %). Hvis det er 115 hestekrefter på den jeg har så blir altså effektøkningen (hvis den er 40 %) bare 20 %. Altså ca. 138 hk. Men det sparker vel sikkert fra for det. En av fordelene med kompressor leste jeg, var at man hadde drag hele tiden (ingen lagg i starten slik som ved turbo).
Ser ut til at det er litt enklere å innstallere også, enn turbo.
Effektøkningen er beregnet ut i fra Dynotester.

Har selv JR kittet og er veldig fornøyd. Kjennes ikke ut som en "trimma" bil.. Føles bare ut som du har en mye større motor.
Hvor mye hester du kan hente ut kan jeg ikke si. Forrige sommer kjørte jeg like fort som en Elise som påstod han hadde 185hk. Enda har jeg ikke tatt ut alt det går an å ta ut.. Ikke gjort noe med motor
og kan dreve om kompressoren mere.

Det at kittet er C.A.R.B godkjent har ingenting å si for godkjenning... Men det vil lettere klare utslippskrav.

I tillegg til kittet bør du kjøpe oppgraderingskittet. Og noe å styre tenningen med (feks en bipes)

Beste er nok å kjøpe datasprut og drev. Trackdog Racing har bra utvalg i drev.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Har selv hatt en 4 stk mp 45 supercharger kit på mine biler, god trimning dette, dynoen til jackson viser 143.6hk. og de funker bra, er som vidar sier føles mer som en større motor,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Sire
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 20 Jun 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Sire »

Vidar wrote: I tillegg til kittet bør du kjøpe oppgraderingskittet. Og noe å styre tenningen med (feks en bipes)

Beste er nok å kjøpe datasprut og drev. Trackdog Racing har bra utvalg i drev.
Ser ut som oppgraderingskittet ikke passer fordi kompressoren er Powercard-styrt.

http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=36409

Hvilke deler var det du tenkte på som oppgraderingskit? Har du en link? Dessuten har jeg lest en plass at det er begrensning i dysene på 1.6 som gjør at man ikke kan hente ut så mye mer.
User avatar
Sire
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 20 Jun 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Sire »

Er litt uklart dette her, men hvis man kjøper et Jackson Racing kit:

http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=53850

så følger det med Powercard styringsenhet. Kjøper man oppgraderingskittet så skal man altså koble ut denne og montere den fuel management boksen som følger med oppgraderingskittet.

http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=33172

I tillegg så må man ha en tenningskontroller av denne typen:

http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=33167

Noen åpenbare feil i valg av varekombinasjon her, eller stemmer det?
Post Reply