mojo-91 wrote:Kan noen forklare meg hvilken offset som er "riktigst" når det kommer til 15"-felger?
I følge Miata wheel info på miata.net så har NA kun blitt utstyrt med 15"x6"-45 offset
Jeg vurderer Chaparalls 15x7 felger som de skryter om at er 38 (proper)-offset
Selv har jeg noen stilauto sr200 som er 15x7 - 40 offset
Mitt spørsmål blir vel da hvilken offset som er riktigst for 15x7: 38 eller 40 ??
Er og litt opptatt av at de nye hjulene skal fylle opp hjulbrønnen like godt som de gamle. Vil de det?
Du svarer vel egentlig selv
Hvis vi skal stole på Miata.net wheel info så er korrekt offset, 45 mm
på en NA uansett dimensjon på felgene.
(Dvs. med offset 45mm og riktig rulleomkrets, så blir skrubbradien lik null).
Av figuren i linken nedenfor så ser du at skrubbradien IKKE blir påvirket av bredden på hjulet, men kun av offset.
Slik er hjulgeometrien til en NA konstruert. (Dette er hva jeg har lest meg fram til.)
http://www.miata.net/garage/offset.htm
http://www.miata.net/faq/wheel_weights.html#spec
Noen liker å ha hjula stikkende lenger ut og minsker derfor offset tilsvarende.
I Norge er det vel lov å ha et avvik på +- 7mm.
Dvs. du blir ikke stoppet i kontroll med offset på 38mm.
NB ble forøvrig konstruert for hjul med en offset på 40mm.
Erik
P.S. Jeg kjører nå rundt med lette BBS-hjul med offset 45mm.
Jeg unner alle den følelsen. Bilen er fantastisk å kjøre

MX-5 1990,
Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005,
Chili
Fiat 2300 S Coupe,
Ghia
Vignale Samantha 1969,
Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975,
Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982,
Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE,
Leopold
X Miata 1995 R-package