Mx5 VS Lotus Elise
Moderator: Styremedlemmer
Mx5 VS Lotus Elise
Har noen her kjørt både en Mx5 og en Lotus Elise?
Har dere isåfall noen kommentarer på forskjellen i kjøre-opplevesen av de to?
Jeg er en (tidligere) Mx5 eier, men måtte selge da jeg flyttet til utlandet. Når jeg engang kommer hjem har jeg vært 100% sikker på at jeg skal kjøpe tilbake en Mx5 (min favoritt er NBen), men min svoger har nå pushet veldig for at jeg skal ta en titt på Lotus Elise istedet.
Har søkt på reviews på google av disse bilene opp mot hverandre, men ser gjerne å få en personlig oppfatning fra noen her på forumet.
På forhånd takk.
Har dere isåfall noen kommentarer på forskjellen i kjøre-opplevesen av de to?
Jeg er en (tidligere) Mx5 eier, men måtte selge da jeg flyttet til utlandet. Når jeg engang kommer hjem har jeg vært 100% sikker på at jeg skal kjøpe tilbake en Mx5 (min favoritt er NBen), men min svoger har nå pushet veldig for at jeg skal ta en titt på Lotus Elise istedet.
Har søkt på reviews på google av disse bilene opp mot hverandre, men ser gjerne å få en personlig oppfatning fra noen her på forumet.
På forhånd takk.
Jeg har kjørt en Opel Speedster. Ikke helt det samme som en Elise, men nesten...
Opel'en hadde 220HK og veide enda mindre enn MX-5'en. Også er den helt ribba. Det blir som å kjøre enda mer go-cart. Trenger ikke provosere for å spinne. Bare tråkk på gassen.
MX-5'en kan du bruke som en "vanlig" bil, men det kan jeg ikke se at Opel'en er mulig på bruke som. Til det er den altfor ribbet og bråkete.
Opel'en hadde 220HK og veide enda mindre enn MX-5'en. Også er den helt ribba. Det blir som å kjøre enda mer go-cart. Trenger ikke provosere for å spinne. Bare tråkk på gassen.
MX-5'en kan du bruke som en "vanlig" bil, men det kan jeg ikke se at Opel'en er mulig på bruke som. Til det er den altfor ribbet og bråkete.
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Har ogå kun kjørt "kusina" til Elise, Opel Speedster, og det er en mer hardcore bil enn MX-5. Direkte styring, gode tilbakemeldinger til sjåføren gjennom ratt og understell. En bil jeg helt klart ville vurdert hvis jeg hadde vært 10-15cm kortere og brukte et par skostørrelser mindre enn fiskekasser
Jeg ser heller ikke for meg at selv jeg ville brukt en Elise som helårsbil.
Mazda`n er mer allround og passer mitt behov perfekt.

Jeg ser heller ikke for meg at selv jeg ville brukt en Elise som helårsbil.
Mazda`n er mer allround og passer mitt behov perfekt.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
[quote="indahla"]
Opel'en hadde 220HK og veide enda mindre enn MX-5'en. Også er den helt ribba. Det blir som å kjøre enda mer go-cart. Trenger ikke provosere for å spinne. Bare tråkk på gassen.
quote]
Husk at dette er 2.0T, og den er det ytterst få av på markedet. De få som ruller rundt har jo 2.2 147hk-Omegamotor.
Kunne tenkt meg en Speedster, men tror ikke den duger helt som hverdagsbil. Hørt at det er ville delepriser på den og...
Synd det er Rover-motor i Elisen...
Opel'en hadde 220HK og veide enda mindre enn MX-5'en. Også er den helt ribba. Det blir som å kjøre enda mer go-cart. Trenger ikke provosere for å spinne. Bare tråkk på gassen.
quote]
Husk at dette er 2.0T, og den er det ytterst få av på markedet. De få som ruller rundt har jo 2.2 147hk-Omegamotor.
Kunne tenkt meg en Speedster, men tror ikke den duger helt som hverdagsbil. Hørt at det er ville delepriser på den og...
Synd det er Rover-motor i Elisen...
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Noe OT, og egentlig ikke så voldsomt relatert til Elise:
Har vel nevnt noe ala dette før, men jeg vurderte Speedster før jeg havna på MX-5 (heldigvis). Dette var på vinteren så jeg fikk aldri prøvekjørt den - bare fyra opp og rygga litt frem og tilbake i en butikk.
Men jeg brukte sikkert 40 årsverk på å lese meg opp på den.
Det er en engelsk bil, på godt og vondt, og det blir sagt at det er en 95% fullført bil mtp. kvalitet. Masse merkelige skavanker. F.eks kan ei pissed-off humle/veps forville seg inn fra luftinntaket foran og inn gjennom dysene i kupeen. Kan bli hektisk i fint driv på motorveien. Fixen på dette er nettingstrømper fra Hennes & Mauritz. Kompetansen på Opel-verksteder er omtrent fraværende. Den har kun fire jekkepunkter på alu-ramma. Hvis man benytter noe annet kan ramma bli skjev. Etc etc. Og den vectra-motoren er for lat/lite hissig til å sitte i en slik bil. Det går fort nok, men det er ingen turtallsmaskin. Men bilen er hardcore - ingen tvil om det. Undersiden av bilen er heldekket av plater - ikke en komponent av understellet stikker "ut", og eksosen går rett ut bak fra motoren og kommer ikke i veien.
Tommy Rustad/Autofil testa jo den og ga den gode skussmål. Mye Ooomph for pengene. 147-hkern har vel 0-100 på 5,9? Prater vi 2.0 turbo så er vi i Ferrari-killer-territorium. Den er på sub-5 sek.
75% av karosseri-skadene på Speedster i England er i ræva. Antar det er kombinasjonen "nok effekt", RWD og motoren bak som gjør det.
Det jeg kommer på i farta...
Har vel nevnt noe ala dette før, men jeg vurderte Speedster før jeg havna på MX-5 (heldigvis). Dette var på vinteren så jeg fikk aldri prøvekjørt den - bare fyra opp og rygga litt frem og tilbake i en butikk.

Det er en engelsk bil, på godt og vondt, og det blir sagt at det er en 95% fullført bil mtp. kvalitet. Masse merkelige skavanker. F.eks kan ei pissed-off humle/veps forville seg inn fra luftinntaket foran og inn gjennom dysene i kupeen. Kan bli hektisk i fint driv på motorveien. Fixen på dette er nettingstrømper fra Hennes & Mauritz. Kompetansen på Opel-verksteder er omtrent fraværende. Den har kun fire jekkepunkter på alu-ramma. Hvis man benytter noe annet kan ramma bli skjev. Etc etc. Og den vectra-motoren er for lat/lite hissig til å sitte i en slik bil. Det går fort nok, men det er ingen turtallsmaskin. Men bilen er hardcore - ingen tvil om det. Undersiden av bilen er heldekket av plater - ikke en komponent av understellet stikker "ut", og eksosen går rett ut bak fra motoren og kommer ikke i veien.
Tommy Rustad/Autofil testa jo den og ga den gode skussmål. Mye Ooomph for pengene. 147-hkern har vel 0-100 på 5,9? Prater vi 2.0 turbo så er vi i Ferrari-killer-territorium. Den er på sub-5 sek.
75% av karosseri-skadene på Speedster i England er i ræva. Antar det er kombinasjonen "nok effekt", RWD og motoren bak som gjør det.
Det jeg kommer på i farta...
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
finnes det ikke Honda og Toyota motorer i dissa og?Kjakan wrote:Synd det er Rover-motor i Elisen...
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Jo, de siste åra har de brukt Toyota. Elisen fikk den ~190 (?) hk 1,8 litern. (Er det kanskje en tvangsmata versjon også?) Rover var jo en blindvei av mange årsaker - kanskje mest pga. (kommende?) avgasskrav som den ikke klarte.DrHolm wrote:finnes det ikke Honda og Toyota motorer i dissa og?Kjakan wrote:Synd det er Rover-motor i Elisen...
Lotus Europa har også Toyotamotor. 3-komma-something liters V6 på 250 hk. Like greit å outsourche slikt til andre, og fokusere på det man er god til.

De nyere Elisene har Toyotas 1.8vvti på 192hk, men de i min prisgruppe bruker Rover-motor. Er litt av samme dilemmaet som hos Speedster 2.2 - begge bilene har en familiemotor. Burde hatt noe turtallsvillig og morsomt nedi, noe som tok noen år. Britene er relativt økonomiske da, eldre Caterham har Sierra-motorDrHolm wrote: finnes det ikke Honda og Toyota motorer i dissa og?

Speedster er visstnok et mareritt å krasje, da opprettingsjobben koster. Fort gjort å kondemnere bilen...Blir vel noe ala Audi A8, der de måtte sende bilene til Tyskland.
Selv er jeg skeptisk til biler med motor bak pga vektfordeling og kjøling...
Vanskeligere å skru på også.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
-
- 2000 RPM
- Posts: 340
- Joined: 05 Feb 2006, 01:00
- Location: en holme ut om ålesund
- Status: Offline
Re: Mx5 VS Lotus Elise
eg har hatt 1 stk elise og 10 stk mx5,de sier vel litt om hva eg synest er bestRasmus79 wrote:Har noen her kjørt både en Mx5 og en Lotus Elise?
Har dere isåfall noen kommentarer på forskjellen i kjøre-opplevesen av de to?
Jeg er en (tidligere) Mx5 eier, men måtte selge da jeg flyttet til utlandet. Når jeg engang kommer hjem har jeg vært 100% sikker på at jeg skal kjøpe tilbake en Mx5 (min favoritt er NBen), men min svoger har nå pushet veldig for at jeg skal ta en titt på Lotus Elise istedet.
Har søkt på reviews på google av disse bilene opp mot hverandre, men ser gjerne å få en personlig oppfatning fra noen her på forumet.
På forhånd takk.

skal bilen brukes til dageleg er mx5 bilen og kjøpe, er de et rent leketøy/banebil du er ute etter ,ha eg valgt elisen.
du kan jo kjøpe nb min

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=Link
Jeg hadde full runde mentalt ifjor da ville bytte ut NA'en; via Elise, Speedster, Z3 2.8, S2000, gammel 911, Boxter (felles: kvikk 2 seter med bakhjulstrekk). Endte med Mazdaspeed Mx-5 p.g.a. allround egenskapene (banebil/konebil), utseende og pris.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
-
- Status: Offline
har kjørt endel elise , og mx5, i både orginale og hardt trimma versjoner av begge to.
2002 mod org elise 120hk rover motor sak.. morsom bil. litt understyrt med org dekk.. ikke verdens beste motor.. litt kjappere styring enn mxen osv. går helt ok.. som en NA mx med et middels turbokit(feks greddy og litt justert trykk, ic osv)
samme bilen med hysterisk trimma rover motor 202 sugehester på hjula. öhlins understell osv.. helt klart en mer vrien bil å kjøre på grensa enn en mx5 i tilsvarende trimmingsgrad(ca 300hk mx5turbo)
mx er nok den snilleste bruksbilen av de to.. potensialet i elisen som ren baneleke er nok litt større enn i mxen.. men er ikke så mye forskjell som man skulle tro.. kjørt fra mye eliser i mx5
2002 mod org elise 120hk rover motor sak.. morsom bil. litt understyrt med org dekk.. ikke verdens beste motor.. litt kjappere styring enn mxen osv. går helt ok.. som en NA mx med et middels turbokit(feks greddy og litt justert trykk, ic osv)
samme bilen med hysterisk trimma rover motor 202 sugehester på hjula. öhlins understell osv.. helt klart en mer vrien bil å kjøre på grensa enn en mx5 i tilsvarende trimmingsgrad(ca 300hk mx5turbo)
mx er nok den snilleste bruksbilen av de to.. potensialet i elisen som ren baneleke er nok litt større enn i mxen.. men er ikke så mye forskjell som man skulle tro.. kjørt fra mye eliser i mx5

- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
synd dette kom nå, hadde det vært for et halvt år siden hadde ramma di vært solgt tvert... ei her oppe som kvesta elisen stygt på acr ifor.. men nå er den så god som ny, henta ny donorbil fra england..Steinar wrote:Til den første her som kræsjer en Elise slik at den blir rammeskeiv: Har en fabrikkny ramme liggende som samler støv.
Steinar

- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542