Regler for beregning av engangsavgift
Moderator: Styremedlemmer
Regler for beregning av engangsavgift
Er det noen som vet når dette ble endret fra HK, kg og volum til HK, kilo og CO2 ?
Og hvor gammel bilen må være for å kunne benytte volum isteden for CO2 ?
Og hvor gammel bilen må være for å kunne benytte volum isteden for CO2 ?
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Regler for beregning av engangsavgift
Det var på nyåret i fjor, var det ikke? Dvs. 01.01.2007.indahla wrote:Er det noen som vet når dette ble endret fra HK, kg og volum til HK, kilo og CO2 ?
Og hvor gammel bilen må være for å kunne benytte volum isteden for CO2 ?
Punkt to blir bare synsing fra min side. Jeg antar alle biler eldre enn dette kan benytte volum. Det er gråsoner her, fordi det ikke er mulig å oppdrive offisielle Co2 tall på alle biler... i hvert fall litt tilbake i tid.
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Tror det er 2001 som er grensen på biler med CO2 nå om dagen. Fra USA er det unntaket man kan bruke selv om de er nyere ja. At wankel teller dobbelt liker de ihvertfall å skremme med, tror ikke det har skjedd enda, og jeg ser heller ikke grunn til at det skulle være det når det er en 1.3 liter. (selv om den regnes som 2.6 i motorsport av naturlige grunner) (venter på en wanker selv
)

- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Wankel fikk to-gangern mtp. volumavgift da RX-8 kom, og blir beregnet som 2.600 cc. Ihht. noe EU-direktiv.
Var vel noen tyske pamper som vha. brennvin og horer fikk det innført - ellers hadde RX-8en blitt altfor billig vs tilsvarende BMWer og Mercer! Her i Norge utgjorde forskjellen mellom 1.300 og 1.600 cc 60-70.000 spenn i avgifter.
Wankelbiler pre-RX-8 (dvs. RX-7 etc), slapp unna med 1.300 cc som avgiftgrunnlag. Om det fortsatt gjelder for innførsel av de eldre bilene er jeg usikker på.
Var vel noen tyske pamper som vha. brennvin og horer fikk det innført - ellers hadde RX-8en blitt altfor billig vs tilsvarende BMWer og Mercer! Her i Norge utgjorde forskjellen mellom 1.300 og 1.600 cc 60-70.000 spenn i avgifter.
Wankelbiler pre-RX-8 (dvs. RX-7 etc), slapp unna med 1.300 cc som avgiftgrunnlag. Om det fortsatt gjelder for innførsel av de eldre bilene er jeg usikker på.
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Dette er som biXen sier, en faktor som har blitt brukt i motorsport, omtrent som 2 taktere. Faktoren er ikke 2 i alle motorsport sammenhenger, noen har jeg sett 1.8 brukt også.Hauk wrote:Og hvor kommer faktoren "2" fra egentlig? Hvilke vitenskapelige tester begrunner akkurat 2?
Tall fra løse lufta skriblet ned på en serviett på en bordell nedi Hamburg.
...det er nå min teori i hvert fall.
Fortsatt usikker om det du sier er rett om 2 volum avgift.
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Alt som finnes på nettet skal ikke taes for god fisk, men tror dette en uttalelse det er sannhet bak.Avklaring om avgift på Wankelmotor
--------------------------------------------------------------------------------
Hei.
For en stund tilbake blei det blåst ett rykte om at RX-8 skulle tolles inn som 2,6 liter når den kom. Dette skulle etter skrivende være ett aller annet nytt direktiv fra EU, og Norge måtte inføre denne måten å regne slagvolumet på wankel.
Dette ville jo oxo da gjelde bruktimporterte RX-7 også...
Har sjekket litt med Mazdaimportøren og en god venn i tollvesenet (tollbua i Oslo). Deres mening er klar.
Det finnes ingenting, hverken her eller i horisonten, av skriv som skulle tilsi at wankelmotoren må doble slagvolumet ved utregning av engangsavgiften.
13 B motor = 1308ccm
Lenge leve Wankelmotoren.
(det burde jo være wankelmotor i alle biler i Norge bare pga. reduksjonen i avgifter.. )
Sayonara
Tråden: http://www.bilforumet.no/rx7/6859-avkla ... motor.html
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Ah, hehe. Nei venter på en RX-8 fra uniten, bruker importør da, betaler for å slippe hodeverkVegard wrote:Med at du har wanker på vei hehebiXen wrote: Utdyp hva? Importerer du fra Europa tror jeg CO2 avgift gjelder helt ned til 2001-2 modell, det er bare det jeg synes å huske utfra de nye reglene i fjor.

Last edited by biXen on 28 May 2008, 15:23, edited 1 time in total.