Oljepåfylling, men hvilken??
Moderator: Styremedlemmer
- Hyper Ado
- 2000 RPM
- Medlemsnummer: 725
- Status: Offline
Oljepåfylling, men hvilken??
Heisann.
Etter turen vår til Lysebotnen la jeg merke til at oljetrykket fallt når jeg clutcha og bremsa inn i kryss og liknende. Ved nærmere sjekk viste det seg at det rett og slett er lite olje på bilen.
I og med jeg ikke har kjørt bilen noe særlig siden jeg fikk den i vinter, og heller ikke vet noe om forrige eiers historikk på olje/regreim skifter, var oljeskift/regreim noe av det som skulle tas før sesongen kom godt i gang (men så kom økonomien litt i veien på vårparten). Siden dette skulle tas uansett har jeg ikke sjekka oljenivå siden jeg fikk bilen, så jeg vet ikke om den bruker mye olje eller om det var lite på den.
Det som er mitt problem er at jeg har fått time til reg.reim skifte (med ruller, vannpumpe osv.) + oljefilter/olje skift nå den 10. Og dette er jo aaaalt for lenge til med det kanonværet vi har ute nå, så planen min er å fylle på olje for å kunne bruke bilen frem til alt blir skifta.
Men hvilken olje skal jeg fylle??? jeg vet ikke hvilken type forrige eiger har brukt, Helsyntetisk, halvsyntetisk, mineralolje.. i 1000 forskjellige graderinger. er det noe problem for meg og kjøpe 3-4l halvsyntetisk olje f.eks. og fylle dette på?? Da er jeg jo hvertfall midt på "syntetskalaen".. Mener å huske at oljetyper ikke skal blandes osv. så jeg er nå i tvil om hva jeg skal gjøre. Det tryggeste er jo å la bilen stå til den skal inn på servicen, men med værmeldinger om 25grader og sol i en hel uke er jo liksom en av grunnene til jeg har en slik bil :S
H A
Etter turen vår til Lysebotnen la jeg merke til at oljetrykket fallt når jeg clutcha og bremsa inn i kryss og liknende. Ved nærmere sjekk viste det seg at det rett og slett er lite olje på bilen.
I og med jeg ikke har kjørt bilen noe særlig siden jeg fikk den i vinter, og heller ikke vet noe om forrige eiers historikk på olje/regreim skifter, var oljeskift/regreim noe av det som skulle tas før sesongen kom godt i gang (men så kom økonomien litt i veien på vårparten). Siden dette skulle tas uansett har jeg ikke sjekka oljenivå siden jeg fikk bilen, så jeg vet ikke om den bruker mye olje eller om det var lite på den.
Det som er mitt problem er at jeg har fått time til reg.reim skifte (med ruller, vannpumpe osv.) + oljefilter/olje skift nå den 10. Og dette er jo aaaalt for lenge til med det kanonværet vi har ute nå, så planen min er å fylle på olje for å kunne bruke bilen frem til alt blir skifta.
Men hvilken olje skal jeg fylle??? jeg vet ikke hvilken type forrige eiger har brukt, Helsyntetisk, halvsyntetisk, mineralolje.. i 1000 forskjellige graderinger. er det noe problem for meg og kjøpe 3-4l halvsyntetisk olje f.eks. og fylle dette på?? Da er jeg jo hvertfall midt på "syntetskalaen".. Mener å huske at oljetyper ikke skal blandes osv. så jeg er nå i tvil om hva jeg skal gjøre. Det tryggeste er jo å la bilen stå til den skal inn på servicen, men med værmeldinger om 25grader og sol i en hel uke er jo liksom en av grunnene til jeg har en slik bil :S
H A
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
- Miatapowers
- 7200 RPM
Enten så bare bytter du allt olje. dette klarer de fleste versteder å gjøre på sparket, fort gjort, ellers så er det fort gjort å gjøre selv, eg kjører enten på europris sin mobil1 0-40w olje, ellers så kjøre eg på biltema sin syntetiske 5-50w sikkert mangen så sier rare ting når eg bruker den, men den er bedre enn krava var i 1989 når motoren min ble laget,
Men du kan vel sende selger en sms eller mail eller tlf og høre med hva olje han brukte, min anbefalling er å sjekke oljen ett par ganger per tank, fort gjort og slipper havari, eg har alltid max på pinnen, og bytter olje hver 5-6000km, aldri hatt motorhavari etter eg begynte med dette,..

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Jeg og har brukt Biltema sin helsyntet på Mx3`n jeg hadde.
Fungerte myyye bedre en Castrol olje til 4 ganger prisen.
Har hørt mange si idet siste at Biltema sin helsyntet er Statoil sin helsyntet som de selger for ca. 200 pr.liter på stasjonene.
Uansett så følger olja alle krav som Mazda etc krever.
-n
Har hørt mange si idet siste at Biltema sin helsyntet er Statoil sin helsyntet som de selger for ca. 200 pr.liter på stasjonene.
Uansett så følger olja alle krav som Mazda etc krever.
-n
- Hyper Ado
- 2000 RPM
ok. men kan dette blandes med det med olje som er på bilen fra før. peilepinnen har olje rett på minimum. Så ønsket mitt er å gå på biltema, kjøpe en olje og fylle på, så jeg får cruisa litt i finværet. ghvilken olje som er bra/best osv tar jeg når bilen ska få sin "renovering" om 14 dager.
Oljepåfyllinga nå er rett å slett for å få olje på den så den kan brukes noen km...
Ut fra det dere skriver så vil biltema helsyntet være det naturlige valget? Ser ut som den kan blandes med andre oljer.
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=83089
H A
Oljepåfyllinga nå er rett å slett for å få olje på den så den kan brukes noen km...
Ut fra det dere skriver så vil biltema helsyntet være det naturlige valget? Ser ut som den kan blandes med andre oljer.
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=83089
H A
Last edited by Hyper Ado on 28 May 2008, 18:21, edited 1 time in total.
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
Skal gå greit å blande oljer, bare merk deg at det er den olja som er dårligst som blir "gjeldende".
Anbefaler absolutt en oljeskift og gjerne oljefilterbytte også.
Mener Mazda tar ca. 110,- for å bytte olje og filter. (innkludert filter, men uten olje).
Iallefall det jeg fikk pris på, om jeg hadde Olje med meg
-n
Anbefaler absolutt en oljeskift og gjerne oljefilterbytte også.
Mener Mazda tar ca. 110,- for å bytte olje og filter. (innkludert filter, men uten olje).
Iallefall det jeg fikk pris på, om jeg hadde Olje med meg

-n
-
- 0 RPM
- Hyper Ado
- 2000 RPM
Jeg kan fortelle at ett komplett oljeskift hos Mazda i Stavanger koster 1090,- da med filter og castrol olje "av toppkvalitet"
Dette vet jeg da jeg har ringt en del rund om for pris på reg.reim og oljeskift.
Oljeskift hos andre (eks med mobil1 olje) ca 800,-
Regreimskifte på min 90mod:
Hold dere fast.....
6,5 - 7000,- (med alle deler, vannpumpe, strammehjul, alle reimer osv.)
til min overaskelse var Mazda like billig som mekk/snap-drive osv. Så timen er bestillt hos Mazda, da jeg håper og tror de kan mest om bilen og jobben.
H A
Dette vet jeg da jeg har ringt en del rund om for pris på reg.reim og oljeskift.
Hold dere fast.....
til min overaskelse var Mazda like billig som mekk/snap-drive osv. Så timen er bestillt hos Mazda, da jeg håper og tror de kan mest om bilen og jobben.
H A
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
-
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
Til den prisen kan du jo få fullservice (den som koster rundt 12k i norge)Hyper Ado wrote:Jeg kan fortelle at ett komplett oljeskift hos Mazda i Stavanger koster 1090,- da med filter og castrol olje "av toppkvalitet"
Hold dere fast.....
H A
OG reise til Tyskland.... for å få det gjort
Da er det shwartz gelt da men får det i serviceheftet

(edit.. ja overdrev en smule, men ikke såå lengt fra sannheten)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
Hvordan vet du at det fungerte bedre, og hvilken olje var det? Det er jo flere typer som "anbefales" den bilen også vel?nope-mx3 wrote:Jeg og har brukt Biltema sin helsyntet på Mx3`n jeg hadde.
Kan selv si at min svev mye bedre når jeg gikk til Castrol helsyntet 10W40 var det vel, husker ikke helt. Men var litt "tikking" med halvsynten som var i bilen før.
Med dyr Castrol olje begynte den å bruke litt olje, fikk også vesentlig mer ventiltikking.biXen wrote:Hvordan vet du at det fungerte bedre, og hvilken olje var det? Det er jo flere typer som "anbefales" den bilen også vel?nope-mx3 wrote:Jeg og har brukt Biltema sin helsyntet på Mx3`n jeg hadde.
Kan selv si at min svev mye bedre når jeg gikk til Castrol helsyntet 10W40 var det vel, husker ikke helt. Men var litt "tikking" med halvsynten som var i bilen før.
Gikk rett og slett penere på Biltema sin olje (samme med Redline og Texaco sin også, gikk bedre en Castrol, men var jo grisedyrt kontra Biltema).
-n
- Miatapowers
- 7200 RPM