Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Wankel, joda, artig motor, bra effekt, også har du den fine tingen med alltid stå med panseret åpent på banedager etc.
(Ikke for å vise frem, men fordi det alltid er noe som ryker...)
Jeg for min del hadde nok heller vurdert LS1 kit i Mx leeenge før Wankel.
Og 1.8 med hårføner lenge før det igjen
-n
[Edit: laget denne til ny tråd siden trådstarter spesifikt bad om ingen diskusjon om holdbarhet i opprinnelig tråd! Moderator]
En wankel motor trenger bare litt ekstra "kjærlighet" en vanlige motorer.
Har venner som har hatt wankel motorer i mange år uten noe særlig problemer...
Er sundt med diskusjon så lenge enhver er saklig, så har jeg fått sagt det.
Skal ikke si imot at det er mange wankler som har blåst opp gjennom årene.
Men ser man på motorsport rekordene til Mazda, er det ingen tvil om at wankel funker BRA når det funker, og mazda bruker omtrent bare WANKEL i stor satsningene sine.
Dette har sikkert mange hørt før.
-Godt veldlikehold
-La den komme til drifttemp før du begynner med moro. (dette er jo genrelt, wankel eller ikke)
Nå er det ikke uvanlig at både FB og FC går 200 000 miles på orginal motor.
RX-7 er en ganske dyr bil, de som tar de inn i landet velger kanskje ikke alltid prima eksemplarene, og da må det ofte en rebuild til fordi man får en forhåndsherpa motor. Derfor hører man om "alle" som har problemer.
I tillegg så blir så og si alle kraftig modifiserte, og dette er en ganske annerledes motor og tåler ikke mye tull uten at man også følger opp med bra motorstyring, det er mitt inntrykk basert på lengre studier uten håndfast innsikt
Følger man opp alt det og har bra interne deler tror jeg ikke man får mer holdbare motorer enn wankel som tåler så mye juling. Dette er motorer som trives med høy rpm.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
Tja ville vel heller hatt en v8 kontra wankel eg iallefall, har lest for mye om havari på wankler, er vel få eller ingen på mazda klubben så ikke har hatt problemer, og når bilen blir kjøpt ifra japan så er ofte km stand lav, og vedlikehold er ofte bra, og wankel har desverre skuffet meg på mine gatebil treff, hf sin mx5 overrasker mer, hvorfor ikke bare kaste en cosworth motor nedi, nesten like lett, og kan trimmes enda mer, men er litt lettere med wankel da, bare å slenge nedi de, bytte clutchhuset på girkassen og montere fast, på med datasprut..
Nå veier en Cosworth motor ganske mye mer enn de fleste wankel motorer, og noe av poenget med en slik bil er vel å beholde de gode egenskapene de er laget med.
Ville personlig ikke hatt en V8 om du heiv den etter meg, men det er jo smaksak. Wankel er uansett spesielle dyr. Bla. RX-8 risikerer du å floode om du dauer den før motoren er varm, dvs. flytte bilen kort avstand tar litt tid. Men det står i manualen, hvor mange leser den? Det blir fort problemsnakk av sånne ting, man må bare innse at de er annerledes og krever spesiell omsorg
biXen wrote:Nå veier en Cosworth motor ganske mye mer enn de fleste wankel motorer, og noe av poenget med en slik bil er vel å beholde de gode egenskapene de er laget med.
Ville personlig ikke hatt en V8 om du heiv den etter meg, men det er jo smaksak. Wankel er uansett spesielle dyr. Bla. RX-8 risikerer du å floode om du dauer den før motoren er varm, dvs. flytte bilen kort avstand tar litt tid. Men det står i manualen, hvor mange leser den? Det blir fort problemsnakk av sånne ting, man må bare innse at de er annerledes og krever spesiell omsorg
Dette med vekten er ikke helt rett, en rett v8 er lettere enn wankel, wankel motore er små, men steike tunge, bare støypejern,, man kan få en v8 i hel alu.. hadde selv en fc, men når det kostet ca 50000 bare å sette sammen motoren til ok stand,og en brukt motor ca 30000 uten å fremvise noe så viste den var bedre enn den eg hadde, så solgte eg dritten, mens svigerfar kjøpte en v8 til sin chevelle til 70000.- og denne er flett ny, og med dyno på motoren på 780hk.
Dette med utflod gjelder vel alle wankel, var slik denne eg hadde også, de fleste lager en bryter på bensinpumpa.
Prisene du skriver opp Stian er jo relativt ekstreme.
En brukt 13bre med god komp. Koster ca $2000 dollar med frakt + - ettersom hvem som selger. FC motor er ca 200-300 $ billigere
13b re er fra Cosmo, ble levert med 230-240 hk org. (hvis jeg husker rirktig)
50 000 for en ny blokk, må være priser fra Mazda Norge, og der handler du ikke for så mye hvis du er litt skarpere enn gjennomsnittet, og du virker da oppegående.
En motor satt sammen av mazdatrix til en s4 tII koster $6100, dette er med alle nye deler, setter du sammen selv sparer du fort $1000
Dette er ikke ment som noe spydighet, men fint om du holder deg saklig.
Forøvrig er husene i all. Og vis meg en v8 som veier mindre.
Prisene eg fikk var ifra mindor så er ene av kongen i norge på dette. men du får prøve med wankel i mx, lett mod i grunn, eg vil heller modde rx7 om til sylindrisk, har allerede plan om fc med 323 gtr motor, men finner ikke fc med rett pris,, den bør også vera godkjent med turbo originalt så vil det ikke vera noe problem å godkjenne den med gtr motoren,.
StianOppistov wrote:
Dette med vekten er ikke helt rett, en rett v8 er lettere enn wankel, wankel motore er små, men steike tunge, bare støypejern,, man kan få en v8 i hel alu..
Spørs vel litt hvilken man snakker om da. Men en fullt "påkledd" RX-8 HP motor med flywheel uten klutsj veier 120kg. Tviler på du finner mange V8 med den vekta men
StianOppistov wrote:Prisene eg fikk var ifra mindor så er ene av kongen i norge på dette. men du får prøve med wankel i mx, lett mod i grunn, eg vil heller modde rx7 om til sylindrisk, har allerede plan om fc med 323 gtr motor, men finner ikke fc med rett pris,, den bør også vera godkjent med turbo originalt så vil det ikke vera noe problem å godkjenne den med gtr motoren,.
Mindor virker veldig flink, liker 1.gen rx-7en hans med 20b, strøken!
Har sett flere eksempler på prisene du viser til, i Norge. En grunn er vel at de ikke importerer i like stor grad, og de trenger ikke like stor fortjeneste i USA, da det er billigere å leve der. Og siden det er et mye mindre marked, mens det fortsatt er etterspørsel kan de ta bedre fortjenelse.
StianOppistov wrote:
Dette med vekten er ikke helt rett, en rett v8 er lettere enn wankel, wankel motore er små, men steike tunge, bare støypejern,, man kan få en v8 i hel alu..
Spørs vel litt hvilken man snakker om da. Men en fullt "påkledd" RX-8 HP motor med flywheel uten klutsj veier 120kg. Tviler på du finner mange V8 med den vekta men
Nei kan så vera, men nå blir det neppe noen v8 eller wankel på meg, eg slenger fort på noen extra kg med min fe3 motor eg, bryr meg ikke så mye i grunn om kg, hadde eg fått godkjent min med v8 så hadde eg bestilt motor i morgen, når det gjelder vekt så tror eg det beste for å spare vekt er å se meg selv i speilet, er helst der eg finner mest vekt å spare..
hehe.. morsomt å lese. hadde detta vært "bleieforumet" hadde det sklidd ut for lenge sia.
ser Racing Beat har en 3-rotor til salgs nå, kanskje det hadde vært no?
om det er sant, aner jeg ikke. men spes. i US of A er RX8 blitt en konebil, noe som vist tar knekken på Renesis motoren. de blir vist ikke brukt nok oppover i registeret?!
noen som veit noe om holdbarheten til denne?
GTO og/eller LS1 motorene får man vel som "plug-and-play" også? (hvertfall til NA)
men gjør jo noe drastisk med kjøreegenskapene til de stakars små bilene våre.
det blir vel ikke helt 50-50 fordeling med en noe tyngre vri8er.