Nytt medlem-ny bileier-noen spørsmål
Moderator: Styremedlemmer
-
- 500 RPM
- Status: Offline
Nytt medlem-ny bileier-noen spørsmål
Som ny MX5 eier har jeg noen spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med å besvare.
Jeg har kjøpt en MX5 fra 1998 m/ 1.6 liters motor og lurer på følgenede:
Det er montert DEFA alarm men jeg har ikke fått pin koden. Hva kan jeg gjøre med det? Foreløpig fungerer jo alt men kan vel få behov for koden etterhvert?
Hvorfor mangler enkelte utenlandske firmaer deler/opplysninger om 1998 modellene? Er dette likt med 1999 modellen?
Hva slags motor er denne 1.6 literen? Sitter den også i andre Mazda modeller?
Takker på forhånd for svar.
Jeg har kjøpt en MX5 fra 1998 m/ 1.6 liters motor og lurer på følgenede:
Det er montert DEFA alarm men jeg har ikke fått pin koden. Hva kan jeg gjøre med det? Foreløpig fungerer jo alt men kan vel få behov for koden etterhvert?
Hvorfor mangler enkelte utenlandske firmaer deler/opplysninger om 1998 modellene? Er dette likt med 1999 modellen?
Hva slags motor er denne 1.6 literen? Sitter den også i andre Mazda modeller?
Takker på forhånd for svar.
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
Re: Nytt medlem-ny bileier-noen spørsmål
Hei og velkommen! Svarer på det jeg kan. Det fantes ingen 1998 modell av MX-5 i f.eks USA. Det forklarer kanskje hvorfor den ikke finnes som option i websjapper (over dammen).MX-5 Halden wrote:Hvorfor mangler enkelte utenlandske firmaer deler/opplysninger om 1998 modellene?
De tynte vel 97-modellen for det den var verdt, og introduserte 99 midtsommers i 1998. Amerikanerene er litt sære på det der; "neste års modell nå i år!!". Skulle ikke forbause meg om det var noe godkjenningsgreier de ikke rakk tidsnok for 98-modellen... 97 <> 98 var jo modellskifte mellom NA og NB.
Jeg tror at du kan kjøre innom en godkjent DEFA-installatør, og så kan de kontakte DEFA for koden.
Da jeg kjøpte bil av Bidne bil på Nesbyen (ikke mx-5), stakk jeg innom DEFA (som jo ligger der), og de kunne sjekke alarmen og gi meg opplåsningskoden.
Tor
Da jeg kjøpte bil av Bidne bil på Nesbyen (ikke mx-5), stakk jeg innom DEFA (som jo ligger der), og de kunne sjekke alarmen og gi meg opplåsningskoden.
Tor
Medl.nr. 393
x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

-
- 500 RPM
Takk for hyggelig mottakelse !!!
Lurer fortsatt litt på denne motoren.Er den benyttet også i andre Mazda-modeller mon tro?
Etter inspirasjon fra noen andre her inne har jeg bestemt meg for å kjøpe nye gulvmatter og så en anbefaling om å kjøpe disse gjennom Mazda.Var i Særp idag men det var jaggu ikke lett.De hadde ikke peiling og jeg endte opp med å måtte bestille et sett usett.De klarte overhode ikke å fremskaffe bilder. Måtte bestilles fra Belgia men prisen er hyggelig, vel 400 kroner.Dette er da type "Luxery",svarte med hvit påskrift.....forhåpentligvis MX-5.
Er de slik jeg håper på(ellers går de i retur) så skal jeg forsøke å legge ut bilder av de om det er av interesse(og hvir jeg får det til).
Pst. Møtte en svart MX 5 ved Løkkeberg ista.Var det deg, Lars Erik?
Lurer fortsatt litt på denne motoren.Er den benyttet også i andre Mazda-modeller mon tro?
Etter inspirasjon fra noen andre her inne har jeg bestemt meg for å kjøpe nye gulvmatter og så en anbefaling om å kjøpe disse gjennom Mazda.Var i Særp idag men det var jaggu ikke lett.De hadde ikke peiling og jeg endte opp med å måtte bestille et sett usett.De klarte overhode ikke å fremskaffe bilder. Måtte bestilles fra Belgia men prisen er hyggelig, vel 400 kroner.Dette er da type "Luxery",svarte med hvit påskrift.....forhåpentligvis MX-5.
Er de slik jeg håper på(ellers går de i retur) så skal jeg forsøke å legge ut bilder av de om det er av interesse(og hvir jeg får det til).
Pst. Møtte en svart MX 5 ved Løkkeberg ista.Var det deg, Lars Erik?
- Fred
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 518
HAr du understellsnummeret på bilen? står nok i vognskortet. så kan vi sjekke om den har blitt laget i 97 eller i 98. har sett mange biler som står oppført i norge som ett år nyere.. men spiller vel ingen rolle da du kan se på utstyr til 97 modellen uansett
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
Iflg. wikipedia så heter motoren din B6ZE.
( http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_MX-5 )
Ser ut til å være et derivat av den opprinnelige 1,6-literen som NAen hadde - men med et annet effektuttak; 110 hk. Så noen forskjeller er det nok. Fant ingen andre Mazdaer (kjapt søk på finn) som hadde noe lignende motor i 1998 +/- etpar år.
Edit: Ja, det kunne jo vært greit å få konstantert om dette er en NA (overligger) eller NB. Har du vippelykter eller vanlige lykter?
Ser ut til å være et derivat av den opprinnelige 1,6-literen som NAen hadde - men med et annet effektuttak; 110 hk. Så noen forskjeller er det nok. Fant ingen andre Mazdaer (kjapt søk på finn) som hadde noe lignende motor i 1998 +/- etpar år.
Edit: Ja, det kunne jo vært greit å få konstantert om dette er en NA (overligger) eller NB. Har du vippelykter eller vanlige lykter?
-
- 500 RPM
- Miatapowers
- 7200 RPM
Motoren din er en oppgradert na 1,6 motor, de fleste tuning delene ifra 1.6 passer, turbokit og supercharger, men skal du ha turbokit og grenrør så dukker det opp ett lite problem, på na 1.6 så hadde de ikke dette egr røret, så enten lager du til. ellers så blokker du det bare, og en ting til, du må modde enden på turbo downpipe eller grenrør så det passer på din kat,litt sveising må du regne med, men er vel bare morro det. Og skal du trimme så man må justere ecu så kan man ikke bruke na ecu deler, men må trimme med nb ecu deler, litt styr er det, da alt er desverre ikke bolt on med denne motoren din,. Med supercharger så må du enten kjøpe til na 1.6 og modde til gasspjeldet, ellers så må du kjøpe til na 1.8 og skru det fast, eg valgte nb 1,8 når eg hadde nb 1,6.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
- 2re
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 704
Hvilke biler fikk denne motoren Hauk?Hauk wrote:Iflg. wikipedia så heter motoren din B6ZE.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
-
- 500 RPM
- Miatapowers
- 7200 RPM
Er vel bare mx5 så fikk denne motoren fra mazda sin side ellers så er det like blokker på de fleste b6, Kia brukte også endel mazda motorer, kanskje de brukte b6ze.2re wrote:Hvilke biler fikk denne motoren Hauk?Hauk wrote:Iflg. wikipedia så heter motoren din B6ZE.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH